Please distribute:

Brief Report:

Representatives of the women wing of MPF, ABIM and JIM presented a Memorandum
on Apostasy in Islam and Conversion in Islam to the President of UMNO and also
to YB Dato' Seri Mohd Radzi Tan Sri Sheikh Ahmad, Secretary General of the UMNO
Supreme Council, on July 25, 2006 at 10:30 am at Dato' Radzi's office in
Putrajaya.  Our main intention was to submit the memorandum to UMNO & the
Supreme Council, to create awareness in party members on the dangers and
repercussions of the current apostasy issue, to get their support, so that they
can take immediate effective action.

Led by Puan Siti Jamilah Sheikh Abdullah of MPF, the group explained to Dato'
Radzi the background details and events that led to the formation of Defenders
of Islam, and the great concern of all Muslims on the recent trend and
development on the issues of apostasy and conversion in our country.

We also stressed our concern on the concerted serial attacks by groups to
undermine the status, role and practice of Islam as the religion of the
Federation, a religion which in fact has been practised peacefully long before
Independence.

The group expressed the frustration of not being able to get the media support,
and instead Islam getting negative reports from especially the English media
and certain quarters of the society and NGOs.

The Memorandum was read out to Dato' Radzi to ensure he fully understands the
contents, to be aware of the repercussions, legal and religious impact and
social implications.  We stressed how imperative it is that the Government,
especially UMNO, through his good office as Sec Gen Of UMNO, must take the
necessary action to uphold and strengthen Islam in our country.

Dato' Radzi listened intensely and showed concern and interest.  He suggested
that we make copies of the memorandum for him to pass to all the members of the
Supreme Council, as he was having a meeting with them in the afternoon.  He
agrees that all the UMNO members need to be informed and be aware of the
seriousness of the situation, and to garner their support.

We suggested that we work together with his Press division so that we can get
the Media attention and cooperation. Dato' Radzi immediately assigned his
Special Officer and Press Secretary to assist us.

The meeting ended in a positive note.  InsyaAllah Dato' Radzi would personally
talk to PM and help arrange for us to meet him.  49 copies of the memorandum
were immediately duplicated and were distributed to each members of the Supreme
Council.

YAB Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi
Presiden UMNO Malaysia

Ibu Pejabat UMNO,
Tingkat 38, Menara Dato' Onn,
Jalan Tun Ismail
50480, Kuala Lumpur.

YAB Dato' Seri,

MEMORANDUM MENGENAI PERKARA MURTAD DAN MEMELUK AGAMA ISLAM

Terlebih dahulu saya mendoakan YAB Dato' Seri Presiden dan sekeluarga berada
dalam keadaan sihat walafiat dan dilindungi oleh Allah SWT.

Dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

Bersama ini disertakan Memorandum mengenai murtad dan memeluk agama Islam untuk
makluman dan tindakan selanjutnya oleh YAB  Dato' Seri Presiden dan Ahli-ahli
Majlis Tertinggi yang lain.

Untuk makluman YAB Dato' Seri Presiden, saya telah diminta oleh Muslim
Profesional Forum Berhad dan NGO-NGO Islam yang lain untuk bersama-sama
menyampaikan memorandum ini kepada Majlis Tertinggi UMNO Malaysia supaya
perkara ini diberi perhatian serius oleh semua pihak yang bertanggungjawab.

Kami berdiri teguh bersama YAB Presiden UMNO dalam usaha memelihara kesucian
Islam supaya Islam sentiasa dipandang adil dan saksama dan tidak menjejaskan
kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi Malaysia.

Sekian, terima kasih.

Wassalam.

Yang benar,

KAMILIA IBRAHIM

MEMORANDUM

Organisation of Defenders of Islam

(Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam) (PEMBELA)

YAB Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi
Presiden UMNO Malaysia

Ibu Pejabat UMNO,
Tingkat 38, Menara Dato' Onn,
Jalan Tun Ismail
50480, Kuala Lumpur.

YAB Dato' Seri,

MEMORANDUM ON APOSTASY IN ISLAM AND CONVERSION TO ISLAM

We, the Muslimat of the Muslim NGOs listed below, are deeply disturbed by the
recent trend and development on the issues of apostasy and conversion in our
country.

We see concerted serial attacks by groups to undermine the status, role and
practice of Islam as the religion of the Federation, a religion which in fact
has been practised peacefully long before Independence.

To uphold our faith in Islam, we submit this memo.

I.          Legal Impact

1.                  Since Independence 49 years ago, Muslims have lived in
religious harmony with other religions. Now certain groups and individuals have
exploited the climate of tolerance and are interfering as to how we Muslims
should practise our religion.

2.                  They have used the Civil Courts to denigrate the status of
Islam as guaranteed by the Constitution. There are concerted attempts to
subject Islam to the Civil State with the single purpose of undermining the
Shariah Courts. The interfaith groups and the current Article 11 group are some
of the unwarranted attempts to attack Islam in the name of universal human
rights.

3.                  These sustained attacks to test the strength of the
Constitution, if allowed to succeed will have far reaching ramifications on the
identity of the Malays, the sovereignty of the Malay Rulers as heads of the
religion, and the administrative powers of the State Religious Councils.

4.                  We therefore, urge that the laws on Islam as the religion
of the Federation be upheld and strengthened to prevent these vicious attacks.

II.         Religious Aspects

1.                  Since Islam falls within the jurisdiction of the Malay
Rulers and the State Religious Councils, we urge that the laws, procedures and
practices on marriage, polygamy, divorce, maintenance, child custody, apostasy,
conversion, burials and inheritance be made uniform and clear throughout the
country. This is to avoid misconception and controversies on the above issues
usually highlighted by the media.

2.                  Even when the Shariah laws are standardised and
strengthened, the Shariah enforcers must have the expertise, communication
skills and urgency to effectively implement the Shariah.

3.                  We reject all attempts by any groups to amend existing
Civil family laws which contradict the Shariah and all Muslims are to be govern
by Islamic Laws in relation to family matters.

III.        Social Implications

1.                  Media bias, non- Muslims, Muslim pressure groups with
foreign funding relentlessly attack Islam and the Shariah.

2.                  Issues sensitive to practising Muslims are media
highlighted and openly debated and challenged, causing resentment, tension,
suspicion, religious polarisation and confusion among multi-religious, multi
racial Malaysians.

3.                  An example of this is when a leading member of a woman
pressure group openly described Muslim women in Malaysia as 'second class
citizens, held back by discrimination, bound and gagged' and being no different
from those who 'suffer apartheid.'

4.                  This same group on international platform, maligns Islam
and alleges that the Shariah is gender biased. Research has shown that there is
no empirical evidence to support this claim in Malaysia.

5.                  All these attacks on Islam have further intensified
Islamophobia resulting in non- Muslims perceiving Muslims in a negative light
and making the Muslims defensive and apologetic of Islam.

6.                  As mothers of future generations, we are deeply concerned
about the impact it can have on our children's aqidah and akhlaq. The dilution
of the Shariah laws and the rising incidence of apostasy will have adverse
influence on our children who are already being constantly exposed to western
secular capitalist temptations.

We strongly urge the Government to realise the legal, religious and social
repercussions of these disturbing trends which can lead to inter-racial and
inter-religious unrest. It is imperative that the Government acts immediately
to arrest the imminent crescendo that can ultimately explode into open
confrontations.

This memorandum is prepared by the Organisation of Defenders of Islam (Women's
Working Team) and jointly submitted by the Muslim NGOs as listed in the
enclosed Appendix.

Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA)

Organisation of Defenders of Islam

MEMORANDUM TERHADAP ISU MURTAD DAN PERTUKARAN AGAMA.

Kami wanita-wanita Muslim dari Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) seperti
yang tersenarai dibawah merasa amat bimbang dengan beberapa perkembangan
terkini yang berlaku dalam kes murtad dan pertukaran agama di negara kami ini.

Kami menganggap perkembangan ini sebagai siri ancaman yang berterusan oleh
pihak-pihak tertentu yang cuba merendahkan dan menghina status, peranan dan
amalan Islam sebagai agama Persekutuan, agama yang telah lama dipraktis
semenjak kemasukan Islam ke negara ini.

Untuk terus menegakkan syiar Islam di negara ini, kami dengan ini mengemukakan
memorandum.

Kesan kepada Perlembagaan

1.       Semenjak 49 tahun mencapai kemerdekaan, umat Islam dinegara ini telah
hidup dengan harmoni bersama-sama penganut-penganut agama lain. Kini, beberapa
kelompok dan individu telah cuba mengeksploitasi suasana toleransi yang sedia
ada, dengan sengaja cuba mencampuri urusan dalam menentukan bagaimana umat
Islam seharusnya mengamalkan ajaran agama Islam.

2.       Kelompok-kelompok dan individu ini telah menggunakan Mahkamah untuk
merendah-rendahkan status Islam yang telah pun diperuntukkan di dalam
Perlembagaan .

Terdapat beberapa usaha agresif yang cuba menyeret isu berkaitan Islam ke
Mahkamah dengan niat utama untuk merendahkan status Mahkamah Syariah. Kewujudan
kelompok antara agama dan Artikel 11 adalah di antara beberapa usaha yang tidak
diiktiraf untuk menyerang Islam di atas dakwaan mempertahankan hak kemanusiaan
sejagat.

3.       Serangan berterusan ini adalah untuk mencabar kewibawaan Perlembagaan
yang mana seandainya berjaya, akan menimbulkan beberapa implikasi jangka
panjang di dalam pembentukan identiti Melayu, kedaulatan Raja-raja Melayu
sebagai ketua agama Islam, dan kuasa pentadbiran Majlis Agama Negeri.

4.       Kami dengan ini menggesa agar Agama Islam sebagai agama Persekutuan
dipertahankan dan diperkukuhkan sebagai menolak serangan-serangan jahat
tersebut.

Aspek Agama

1.       Memandangkan Islam diletakkan di bawah bidang kuasa Hak-hak
Keistimewaan Orang Melayu dan Majlis Agama Islam Negeri, maka dengan itu kami
mendesak agar segala undang-undang, peraturan-peraturan dan amalan-amalan yang
berkaitan dengan perkahwinan, poligami, penceraian, nafkah, hak penjagaan anak,
hukum murtad, menukar agama, pengkebumian dan harta pusaka hendaklah dibuat
dengan jelas dan dalam bentuk yang seragam bagi seluruh negera. Ini bertujuan
untuk mengelakkan salah anggap dan berlakunya kontroversi berkaitan dengan
isu-isu yang disebutkan tadi yang memang selalunya sering mendapat perhatian
dan digembar-gemburkan oleh media.

2.       Jika pun Undang-undang Syariah telah diseragamkan dalam bentuk yang
standard dan diperkukuhkan serta diperkemaskan lagi, pelaksanaan Undang-undang
Syariah mestilah mempunyai kepakaran, kemahiran berkomunikasi dan kemampuan
untuk melaksana dan menjayakan Undang-undang Syariah dengan efektif.

3.       Kami menolak segala usaha dari mana-mana kumpulan yang cuba untuk
mengubah atau menukar Undang-undang Sivil Kekeluargaan yang bertentangan dengan
Syariah dan semua hal-hal kekeluargaan orang-orang Islam mesti diadili oleh
Undang-undang Shariah

Kesan Sosial

1.       Pengaruh media, orang bukan Islam, kumpulan-kumpulan penentang Islam
yang memperolehi bantuan antarabangsa dengan tanpa belas kasihan telah
menyerang Islam dan Syariah.

2.       Isu-isu yang sensitif kepada cara mengamalkan ajaran Islam telah
diberi liputan oleh media dan dibincangkan secara terbuka dan dicabar ,
menyebabkan kekecewaan, tekanan, syak-wasangka, pola keagamaan dan kekeliruan
sesama orang Malaysia yang berbilang agama dan bangsa,

3.       Sebagai contohnya, ketua kumpulan penekan orang-orang Islam secara
terbuka mengatakan perempuan-perempuan Islam di Malaysia  sebagai golongan
kelas kedua, sentiasa didiskriminasikan, 'bound and gagged' dan tidak ada
bezanya daripada golongan yang mengalami keadaan apartheid.

4.        Kumpulan yang sama di platform antarabangsa merendahkan Islam dan
menuduh Syariah  berpihak kepada jantina tertentu sahaja. Kajian telah
menunjukan bahawa tidak ada bukti  kukuh untuk menyokong kenyataan ini di
Malaysia.

5.       Semua serangan terhadap Islam telah ditambah dengan 'Islamophia' yang
menyebabkan orang bukan Islam melihat orang Islam secara negatif dan membuatkan
orang Islam merasa 'defensive' dan apolegitik terhadap Islam.

6.       Sebagai ibu untuk generasi akan datang, kami amat bimbang terhadap
kesan ini ke atas aqidah dan akhlak anak-anak kita. Kelonggaran Undang-undang
Syariah dan pertambahan kejadian murtad akan memberi kesan yang tidak baik
kepada anak-anak kita yang sudah pun sentiasa didedahkan kepada golongan barat
yang sekular dan kapitalis.

Adalah amat penting kerajaan sedar kesan ancaman dari sudut perundangan,
keagamaan dan sosial ke atas perkauman dan pelbagai agama. Dengan itu, kami
menggesa kerajaan bertindak serta merta untuk mengawal keadaan agar tidak
menjadi tegang yang akan mencetuskan konflik keagamaan.

APPENDIX

Members of  Organisation of Defenders of Islam (PEMBELA)

1.  ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM)
2.  ALLIED COORDINATING COMMITTEE OF ISLAMIC NGOs (ACCIN)
3.  AL-ISLAH, BANDAR BARU SUNGAI BULOH
4.  AL-HUNAFA
5.  ALUMNI KOLEJ ISLAM KELANG (ALKIS)
6.  AKADEMI AIDIT
7.  BADAN UGAMA & KEBAJIKAN MARA
8.  DARUS SYIFA'
9.  GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SEMENANJUNG (GAMIS)
10. GAPENA
11. HALUAN
12. IKATAN INTELEKTUAL MUDA ISLAM (IIMI)
13. IKATAN MUSLIM MALAYSIA (ISMA)
14. IKATAN PENGKAJIAN ISLAM PAHANG (IKATAN)
15. ILMUAN
16. INTERNATIONAL MUSLIM IMAN NETWORK (IMAN)
17. ISLAMIC INFORMATION AND SERVICES FOUNDATION (IIS)
18. ISLAMIC OUTREACH ABIM (IOA)
19. ISLAMIC PROPAGATION SOCIETY INTERNATIONAL, PENANG (IPSI)
20. JAMAAH DAKWAH & ISLAH (JADID)
21. JAMAAH ISLAH MALAYSIA (JIM)
22. KELAB AL-QURAN AL-KARIM, BANGI
23. KELAB HARAPAN, YAYASAN HARAPAN
24. KELAB REMAJA ISLAH MALAYSIA (KARISMA)
25. KESATUAN PELAJAR ISLAM JOHOR (KPIJ)
26. KESATUAN PELAJAR ISLAM PERAK (KPIP)
27. KHALIFAH INSTITUTE
28. KONGRES KEPENTINGAN BANGSA (KKB)
29. MADRASAH HIDAYATUL MUSTAQIM, SELAYANG BARU
30. MAJLIS TINDAKAN INDIA MUSLIM MALAYSIA
31. MASJID BUKIT INDAH
32. MASJID JAMEK PAKISTAN
33. MUSLIM CARE
34. MUSLIM PROFESIONAL FORUM BERHAD (MPF)
35. NGO ISLAM CASMARIA, BATU CAVES
36. PEGUAM PEMBELA ISLAM (PPI)

37. PERSATUAN  MAHASISWA AKADEMI PENGAJIAN ISLAM UNIVERSITI       MALAYA
38. PERSATUAN AL-HIDAYAH
39. PERSATUAN DARUL FITRAH MALAYSIA
40. PERSATUAN FALAK SYARIE MALAYSIA
41. PERSATUAN KEBAJIKAN ISLAM MALAYSIA (PERKIM BANGSAR)
42. PERSATUAN KEBAJIKAN PEKERJA ISLAM, TNB (PKPI-TNB)
43. PERSATUAN KEBAJIKAN PELAJAR ISLAM W.P (PERTIWI)
44. PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM)
45. PERSATUAN MAHASISWA ISLAM UNIVERSITI MALAYA (PMIUM)
46. PERSATUAN PEGUAM MUSLIM MALAYSIA
47. PERSATUAN PEGUAM SYARIE MALAYSIA (PGSM)
48. PERSATUAN PELAJAR ISLAM KELANTAN (PPIK)
49. PERSATUAN PEMBIMBING ISLAM PUALAU PINANG (PEMBIMBING)
50. PERSATUAN PEMBIMBING PELAJAR ISLAM KELANTAN (PPIK)
51. PERSATUAN PENDIDIK INSAN NEGERI SEMBILAN (PPINS)
52. PERSATUAN SERUAN ISLAM SELANGOR DAN WP (JAMI'YAH)
53. PERTUBUHAN AL-NIDAA'
54. PERTUBUHAN CINA MUSLIM MALAYSIA (MACMA)
55. PERTUBUHAN KEBAJIKAN & DAKWAH ISLAMIAH       MALAYSIA (PERKIDA)
56. PERTUBUHAN MUAFAKAT SEJAHTERA MASYARAKAT MALAYSIA       (MUAFAKAT)
57. PERTUBUHAN SINAR DAMSYIK MALAYSIA (PSDM)
58. RESEARCH & INFORMATION CENTER ON ISLAM (RICOI)
59. SURAU AL-AMIN, BANDAR TUN HUSSIEN ONN
60. SURAU AL-ANSAR, TAMAN SRI RAMPAI, SETAPAK
61. TERAS PENGUPAYAAN MELAYU (TERAS)
62. WADAH PENCERDASAN UMAT (WADAH)
63. YAYASAN BASMI KEMISKINAN (YBK)
64. YAYASAN KAJIAN & STRATEGIK MELATU (YKSM)
65. YAYASAN MUSLIMIN
66. YAYASAN PEMBANGUNAN UMMAH (YPU)
67. JARINGAN SISWAZAH MUSLIM MALAYSIA (JASA)
68. PERSATUAN KEBAJIKAN PELAJAR ISLAM SARAWAK (PERKEPIS)
69. BADAN NADWAH ISLAMIAH PAHANG
70. FORUM PENYELARASAN UMAT [15 NGO GABUNGAN PULAU       PINANG]
71. FORUM BERTINDAK ANTI MURTAD

72. PERKIM

Subscribe: [EMAIL PROTECTED]
Group Information
  a.. Members: 9690
  b.. Category: Islam
  c.. Founded: Sep 6, 2003
hidayahnet ยท eGroup For The Muslim Ummah (Malay)
Assalamualaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh

Hidayahnet is for Muslims to share their knowledge and discuss issues
pertaining Muslim ummah. Postings either in Malay or English. We encourage
participation from Malay-based communities such as from Malaysia, Indonesia,
Singapore, Brunei and whoever can read Malay.

{Invite (mankind,O Muhammad) to the Way of your Lord (i.e. Islam) with wisdom
(i.e. with the Divine Inspiration and the Qur'an) and fair preaching, and argue
with them in a way that is better. Truly, your Lord knows best who has gone
astray from His Path, and He is the Best Aware of those who are guided.}(Holy
Quran-16:125)

Hidayahnet eGroup

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia : http://www.abim.org.my
Jamaah Islah Malaysia              : http://www.jim.org.my
Radio Islam Kuliyyah                 : http://www.kuliyyah.com
Palestinkini Info                         : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera         : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                                   : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood           : http://ikhwanweb.com

Galang Dana Untuk Korban Gempa Yogya melalui Wanita-Muslimah dan Planet Muslim.
Silakan kirim ke rekening Bank Central Asia KCP DEPOK No. 421-236-5541 atas
nama RETNO WULANDARI.

Mari berlomba-lomba dalam kebajikan, seberapapun yang kita bisa.

This mailing list has a special spell casted to reject any attachment ....
Yahoo! Groups Links