El Dijous 14 Juliol 2005 10:49, Jordi Mas va escriure:
> Al Brasil s'han fet coses bé i altres no tant bé, com fer demagogia amb el
> programari propietari i la fam (quan la despesa militar de Brasil és molt
> alta o salten els casos de corrupció per totarreu)

La teva relació amb la despesa d'armament, tot un clàssic, no és fer
demagògia?

És tant fàcil aturar la despesa en programari com la despesa militar, que
afecta a militars que si s'emprenyen perquè no tenen juguetes noves poden
posar en perill coses fonamentals per la seva llibertat?

Tots els països que hem tingut durant massa anys el mateix govern sabem la
d'anys i panys que costa desmuntar paradetes que han tingut massa anys per
posar fonaments ben forts.

Perquè tot això passa (armament, corrupció) la gent a qui s'ha encarregat la
feina de fer una societat millor a través del programari ha d'amagar allò que
sí veu que pot fer i no explicar-ho fàcil d'entendre?

Estaria millor que afegissin "les dades sobre la fam són veritat [perquè ho
són, i tant que sí], però és igual perquè mireu què passa amb la corrupció i
l'armament".  I cap a casa sense fer gaire cosa perquè sempre hi ha un
problema més gran?

> o dir Microsoft és com
> un traficant de drogues (cosa que pot fer gracia però no si la diu algú
> vinculat al sector públic) i després les actuacions no han estat
> consequents.

No és una analogia, sinó una metàfora.  S'han de tenir en compte els matisos i
sovint tot depèn de la voluntat de qui escolta.  Per això les metàfores són
arriscades.  Ho son tant per qui les fa --que és conscient de que no tot
quadra perfectament-- com per qui les critica, perquè exhibeix en públic la
seva voluntat d'entendre o no una cosa.

A través de la droga queda expressat el problema de dependència que significa
el programari privatiu.  Bastaria afegir que tenir mono físic de droga és
molt més terrible que tenir mono de Windows, però fent-ho tampoc ningú no
garanteix que els mitjans "professionals" reproduïssin l'aclariment.

Per jo és tant inexacte i tendenciós usar la metàfora de la droga amb el
programari privatiu com publicar un article que diu que la gent passa de
Linux, deixar-ho anar sense ni tant sols entrevistar una mostra raonablement
gran i imparcial de persones que passen.  Però clar, entrevistar és feina de
professional i per aquest motiu als blocs no es sol fer --ai no, que potser
no és un bloc: no té RSS ni admet comentaris.

Pensant-ho bé cal rectificar:  no és tant inexacte i tendenciosa una com
l'altre cosa. Els que es quedin amb la metàfora de la droga saben que és una
metàfora i que la droga és més terrible.  Els que es quedin amb que els
brasilers passen de Linux quedaran desinformats --això sí, alguns satisfets;
ja s'ho faran, la realitat no canvia però passa factura a mida que es va fent
més clara.

> Coses que es podrien haver fet com denunciar Microsoft per abús de posició
> de mercat i monopoli com s'ha fet a EUA i Europa no s'han fet.

De què ha servit, a més de cosa per penjar a la galeria?

> Com tampoc
> s'ha fet cap implantació de programari lliure que sigui de referència.

Més actes per la galeria.  És més important fer petites passes regulars, de
fons, que no pas cap exhibició que _pretengui_ servir de referència.

Potser explica que en realitat la campanya d'ordinadors amb Linux hagi anat
prou bé per ser la primera després de _molts anys_ de campanyes constants i
sistemàtiques pel Windows: recolzades per governs i Megacorps, regalats per
ONG que volien ajudar (a fer clients de Microsoft també), ensenyat a les
escoles pagant tots els brasilers amb diner públic, a través de qualsevol
cosa que parlés d'informàtica.

--
Benjamí
http://weblog.bitassa.net