> annak kotelezo jelenteni a cegbirosag fele
> az uj besorolast. Hamarosan hatarideje lesz.
Mi is az a
TEÁOR’03?
Központi Statisztikai Hivatal még a
nyáron kidolgozta a tevékenységi köröknek az Európai Unió módosított
osztályozásán alapuló, TEÁOR'03 elnevezésű, új egységes ágazati osztályozási
rendszerét, amely teljes egészében megfelel az ENSZ és az EU nómenklatúrák
2002-es változatának. A besorolási rend változásával összhangban módosultak a
cégeljárási szabályok is. A működő cégek esetén a már bejegyzett TEÁOR számok -
a KSH által közzétett ún. fordítókulcs alapján - elektronikus változásbejegyzés
útján automatikusan átfordítódnak. Azok a tevékenységi körök, amelyek
automatikusan nem sorolhatóak át (pl. 72.10 - Hardver szaktanácsadás, 74.14 -
Üzletviteli tanácsadás), azok helyesbítését a cégnek a cégjegyzékben vezetett
adatai első változásakor, legkésőbb azonban 2004. március 31-ig kell kérnie. Ez
utóbbi azt is jelenti, hogy a gazdálkodók többsége még a társasági adóbevallás
benyújtása előtt biztosan szembesül az új rendszerrel. (Megjegyzés: az isten
se tudja, hogy mi lesz azokkal a cégekkel, akik fittyet hánynak a március 31.-re
határidőre...)
Kire vonatkozik az
árbevétel-bontás?
Az APEH szerint nincs lényeges
gazdasági tartalma, ha non-profit szervezetek vállalkozási bevételeiről, vagy
egyszeres könyvvitelt vezető végek és egyéb szervezetek árbevételéről van szó. A
bevételszerző tevékenység bontása így kizárólag kettős könyvvitelű
vállalkozásokat érinthet (vagyis a 0329-es bevallást). Ahhoz, hogy az árbevétel
tevékenység szerinti nyilvántartása rendelkezésre álljon, már most olyan
számlatükröt (analitikát) érdemes rendszeresíteni, amely a teljesítéshez
elegendő információt produkál.
Az elképzelés lényege
Első alkalommal a 2003. adóévet
érintően benyújtandó 0329 számú vagy - a naptári évtől eltérő üzleti évet
választók esetén - a 0329/Ü számú bevallásban kell majd az értékesítés nettó
árbevételét háromjegyű TEÁOR kódok alapján 5 csoportra megbontani. Mindez
a 29-es számú bevallások 07-es lapján - az összesen adatokból kiemelt belföldi-
és az exportértékesítés árbevételét tartalmazó - 2 új sor 5 oszlopos
csoportosításban történő beiktatását jelenti, ahol az értékadatok mellett a
három számjegyig tagolt TEÁOR kódo(ka)t is az adózó tölti ki.
TOP 5
Az 5 csoport az első öt
legjelentősebb tevékenysége rangsorolását jelöli. Ha ez mégsem lenne egyértelmű,
akkor íme a hivatalos definíció: „az első helyen azon tevékenység adata
szerepeltetendő, amelyből az adóévben a legtöbb árbevételt érte el, majd azt
követi a többi, legfeljebb négy adat nagyság szerint csökkenő sorrendben”. Az
egyes tevékenységek során realizált árbevételi adatok közül várhatóan csak azt
kell majd a bevallásban feltüntetni, amely az összes árbevétel 1 %-át
eléri. Azokból is csak azokat kell majd szerepeltetni, amelyek
árbevétel-adata az l mFt-ot meghaladja.
Kategórikus részletezettség
Az adóhatóság elgondolása szerint a
TEÁOR’03 szerinti kódok három számjegy mélységig jelenítendőek meg.
A
három számjegy ezért fontos, mert
így egy sor tevékenységet felesleges tovább bontani. Ilyen lehet
jellemzően:
·
a Kiadói tevékenység (TEÁOR’03:
21.2), amely tartalmazza a könyv-, napilap-, vagy időszaki kiadvány
kiadását,
·
az Épületgépészeti szerelés
(TEÁOR’03: 45.3) amely tartalmazza a villanyszerelést, a szigetelési
munkálatokat, a víz-, gáz-, fűtésszerelést, és az egyéb épületgépészeti
szerelést, vagy
·
a Bútorgyártás (TEÁOR’03: 36.1),
amely tartalmazza az ülőbútor-, az irodabútor-, a konyhabútor-, az ágybetét-, és
bármely egyéb bútor gyártását.
Tevékenységi rend és a
számvitel
A tevékenységek azonban nem
feltétlenül számviteli szempontok szerint kerültek megbontásra. Ezért nagyobb
hangsúlyt kap az export árbevételek elkülöníthetősége, mivel egyes
szolgáltatások esetén, kérdéses, hogy az igénybe vevő személye mennyiben
jelenthet exportértékesítést (pl. gépjármű-javítás, szállítmányozás, távközlés).
Az is érdekes probléma lehet, hogy az egyes kereskedelmi tevékenységek kis-,
illetve nagykereskedelmi bontása számvitelileg milyen módon lesz értelmezhető.
Közvetített szolgáltatások tevékenységi kör nélkül
A közvetített szolgáltatások
esetében kérdésessé válhat, hogy milyen tevékenységi kód alá kerüljön az így
elért árbevétel. Nyilvánvalóan helytelen pl. a telefon költség tovább-számlázása
a 64.20 kód alatt, hiszen nem valószínű, hogy egy ingatlan-bérbeadással
foglalkozó irodaház esetében a Távközlés szerepel a cégjegyzékében. Viszont az
adatok pontosságán torzít, ha ez a bevétel, pl. a 70.2 kategóriájába, vagyis az
„Ingatlan bérbeadás”-ba sodródik bele.
Listára kerül vagy sem?
Miután nem lesz előre látható, hogy
mely tevékenység lesz év végén az első ötben, ezért minden lényeges tevékenység
adatait gyűjteni kell, azaz nem igazán tartható egy egyéb kategória. Azon
gazdálkodóknál, ahol a főkönyvi bontás helyett analitikus adatokból nyerhető ki
az információ, a számlatükörben történő részletezés nyilvánvalóan felesleges.
Klasszikusan kereskedelmi tevékenységgel rendelkező vállalkozásoknak azonban ez
azt is jelentheti, hogy egyes cikkekhez kell hozzárendelni a TEÁOR kódokat,
figyelve, hogy azok belföldi-, avagy exportértékesítésnek minősülnek.
Csak tájékoztató adat
Ruszin Zsolt
FairConto
