On Sun, Oct 09, 2016 at 09:18:12PM +0200, David Klusacek wrote:

> Ahoj,
>
> chtel bych uvolnit EFCL channelizer pod MPLv2.0, ale potreboval bych
> si neco vyjasnit.
>
> Soucasti programu jsou me header fily, ve kterych mam definovane inline
> funkce a nektere typy ktere casto pouzivam. Jde mi o to jestli se
> nepripravim o moznost psat closed source programy, nebo open source pod
> nekompatibilni licenci tim, ze je ted uvolnim pod MPL. Nevadi mi, ze je
> nekdo pouzije, ale potrebuju abych ja je mohl pouzivat stejne volne jako nez
> jsem je uvolnil.

Obecne "vlastnik"* majetkovych autorskych prav muze nakladat libovolne,
pokud zachova osobnostni prava autora. Pokud jsi to napsal sam,
a nedelal jsi to na zaklade zamestnani ani jako skolni dilo, jsi nejen
autorem, ale i vlastnikem majetkovych autorskych prav. Pokud neposkytnes
nekomu _vyhradni_ licenci, tak muzes poskytnout i jine licence. Pokud
poskytnes vyhradni licenci, tak uz jsi sve pravo poskytnout licenci
vycerpal. MPL je nevyhradni.

Kvuli temhle vecem se dela v nekterych opensource projektech copyright
assignment** na nejakou zastresujici entitu (treba FSF). Pak se tato
entita stava vlastnikem tech prav a muze prislusny software relicencovat
(=zmenit licenci). Pokud se toto neprovede, tak je s relicencovanim
velky problem, ktery vyresit spravne trva dlouho, protoze musis ziskat
souhlas vsech vlastniku autorskych prav. Viz treba relicencovani VLC
z GPL na LGPL. https://lwn.net/Articles/525718/
http://www.jbkempf.com/blog/post/2012/How-to-properly-relicense-a-large-open-source-project

* "Vlastnik" pouzivam pro zjednoduseni, v ceskem pravu autorska prava
nejdou prevadet, jdou jen licencovat. Nicmene vyhradni licence a uprava
zamestnaneckeho dila/dila na objednavku funguje dost podobne jako uplny
prodej, protoze autorovi moznost vykonavat prava nezustane.

** Copyright assigment je prevod autorskych prav, v anglosaskem pravu to
lze, u nas by to byla vyhradni licence.

--TMA

P.S. Pokud jsi to napsal pro zamestnavatele/objednatele, tak o licenci
rozhoduje zamestnavatel/objednatel. V takovem pripade porusujes jeho
prava uz uvolnenim pod MPL. :)