Hej Søren, Stig m.fl.

Der skal ikke være nogen tvivl om at temperaturen er vigtig for øllens smag
og især selvfølgelig den del af smagsindtrykket gæren bidrager med.
Almindeligvis vil lavere temperaturer give en mere "ren" smag, så hvis man
læner sig op ad den nedre angivne temperatur for gæren for man nok det
bedste resultat. Jeg skrev følgende til Stig, og jeg er således lidt uenig
med dig, Søren:

Hej Stig

Der er forskellige mugilheder for at lave såkaldte "pseudo-lagers", du kan
enten vælge en Ale gær med en høj attenuering og "a clean palate" f.x.
Wyeast 1028, eller du kan gå efter Wyeast Kölsch 2565 eller Wyeast
Califorian
Lager 2112. Jeg har en øl til gæring med 2112'eren og den virker meget
lovende, typisk "ren" lager-smag og helt klar. 2112 kan gæres ved 15 -20
grader og jo koldere jo mere lager-agtigt bliver din øl. Gæringen tager
noget til meget længere end med alegær, min har været igang en måned og den
er ikke
helt færdig endnu. Man kan starte den ud ved en lav temperatur(15-16 grader)
og så hæve den til 20 grader når godt og vel halvdelen af
forgæringpotentialet er brugt, måske ved SG 1.025, el. lign., alt efter OG.

Held og lykke med det!

Christian


----- Original Message ----- 
From: "Søren Hjortbøl" <[EMAIL PROTECTED]>
To: "HB Brygforum" <[email protected]>
Sent: Saturday, January 15, 2005 5:59 PM
Subject: [Brygforum] SV alk.%


(Klip)
> Ps. jeg kender 2 eksempler på undergæret øl, hvor temp, var
> for høj, begge tilfælde fik de Ale præg, selv med undergær.
> Du kan simpelt ikke ramme pilsner eller oktoberfest med
> overgær.
>
> Mvh.
> Søren Hjortbøl
> 6000 Kolding



Besvar via email