Opskriften var allgrain-kittet fra Lund Teknik "Nimbus Sailor Stout,
Blackbird", hvor der medfølger en Safale K-97. Desuden brugte jeg (og
Arne) en Safale US-56, en Saflager S-189 og en Saflager W-34/70. I
kategorien overgæret stout var det US-56 jeg bedst kunne lide og af de
undergærede var det W-34/70. Af de to sidstnævnte var det efter mange
smagninger US-56 jeg syntes bedst om. De der har smagt er bestemt ikke
enige om hvad der var bedst. Vi gærede forresten på 8 fustager, hvor
vi løbende tappede gærbundfaldet af og til sidst fadede om - kort
fortalt.
/Frank#8300

On 7/13/05, Kasper Ovi <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Hej
> 
> Nu har jeg ikke set opskriften på stouten, men jeg kan godt forestille mig
> at de ristede malte kan gøre det sværere at skelne mellem de forskellige
> slags gær i modsætning til øvrige øltyper. Ikke at forsøget fejler noget,
> men hvis selv infektioner kan være svære at smage, så skal man vel være en
> smule erfaren. Kan du sige noget mere om din erfaring med over/undergær til
> stouts?
> 
> Jeg har selv brygget to hvedebatches med 4 forskellige slags gær (i alt), og
> det er tydeligt (selv efter et par måneder) at gæren gør en forskel. Jeg
> kunne dog godt tænkte mig at gøre som Frank herunder, at gære samme batch
> med 4-5 forskellige slags gær. Måske et kommende vinterprojekt...
> 
> Mvh
> Kasper Ovi #2200
> 
> > -----Original Message-----
> > From: Frank Lund [mailto:[EMAIL PROTECTED]
> > Sent: 13. juli 2005 11:50
> > Cc: Brygforum
> > Subject: Re: [Brygforum] Størrelse på gærspande
> >
> > Blot lidt erfaringsudveksling...
> > Jeg har prøvet at gære en stout med fire forskellige slags
> > tørgær - to overgær og to undergær (har ikke lige i hovedet
> > eksakt hvilke). Mens øllet stadig var ungt, var der tydelig
> > forskel i smagen, men efter nogle måneders lagring blev de
> > mere og mere ens i smagen.
> > /Frank#8300
> >
> > On 7/12/05, Peter Elkjær <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> > > Tak skal du ha' Heikki.
> > > Du ramte helt plet med hensyn til, hvorfor jeg vil dele
> > mine bryg op.
> > > Tak for det gode svar.
> > >
> > > VH Peter Elkjær
> > >
> > > -----Oprindelig meddelelse-----
> > > Fra: Heikki Levanto [mailto:[EMAIL PROTECTED]
> > > Sendt: 10. juli 2005 21:14
> > > Til: [EMAIL PROTECTED]
> > > Cc: [email protected]
> > > Emne: Re: [Brygforum] Størrelse på gærspande
> > >
> > > On Sun, Jul 10, 2005 at 11:39:58AM -0700,
> > [EMAIL PROTECTED] wrote:
> > > > Hvor stor betydning har størrelsen på gærspanden. Jeg vil
> > gerne have
> > > mulighed
> > > > for, at køre lidt mindre bryg end 25 liter igennem, eller have
> > > > mulighed
> > > for at
> > > > hælde 25 liter på 2 gærspande, forr at eksperimentere
> > lidt. Kan jeg
> > > > bruge mine 30 liters spande, eller skal jeg have mindre
> > spande. Hvis
> > > > det sidste
> > > er
> > > > tilfældet, er der en der ved, hvor jeg kan købe disse.
> > >
> > > Sure you can use a large bucket to ferment a small amount of beer.
> > > probably it will be good for it. I seem to recall that some
> > breweries
> > > use very flat fermenters too. It should give the beer
> > access to more
> > > air just in the beginning of the fermentation, which is
> > good. As soon
> > > as the magic starts to work, everything will be filled with
> > CO2 anyway.
> > >
> > > As to small buckets, I have bought a few of those 1-gallon bottles
> > > from Vinøl hobby. They are practical for small experimental
> > batches -
> > > you really owe it to yourself to divide a batch into 3-4
> > portions, and
> > > ferment them with different yeasts. Everyone should do that
> > experiment
> > > once, to gain a proper understanding of the importance of the yeast!
> > >
> > >
> > > ...beer anyway...
> > >
> > >   -H
> > >
> > > --
> > > Heikki Levanto   "In Murphy We Turst"     heikki (at) lsd (dot) dk
> > >
> > >
> > >
> > > _______________________________________________
> > > Brygforum mailing list
> > > [email protected]
> > > http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum
> > > To get off the list, send a blank mail to
> > > [EMAIL PROTECTED]
> > >
> >
> >
> >
> >
> 
> 
> 
>


_______________________________________________
Brygforum mailing list
[email protected]
http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum
To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED]

Besvar via email