  From: Christian Scheffel
  To: Heikki Levanto
  Cc: Tobias Kiil Pedersen ; Brygforum@lists.haandbryg.dk
  Sent: Monday, November 22, 2010 1:17 PM
  Subject: Re: [Brygforum] Vandets betydning (hårdhed)

  I mit tilfælde er det bare en tilfældig lille smule :)

  Da jeg begyndte på det tilsatte jeg måske en tredjedel af en strøget
teskefuld (til 3 liter mæskevand i en minimash) og tog en pH måling efter 10
minutters mæskning. Resultatet passede med det der står i bøgerne, og så har
jeg ikke tænkt over det siden. Beer anyway...

  Tobias, man kan købe pH strips i de fleste håndbryggerbutikker. Tag en smule
urt fra mæskningen, køl det ned og mål om du har ramt rigtigt.
  Syren tilsættes som det allerførste i mæskevandet. Og spargevandet skal også
have lidt.

  Christian

  On Mon, Nov 22, 2010 at 12:59 PM, Heikki Levanto <hei...@lsd.dk> wrote:

    On Mon, Nov 22, 2010 at 12:50:25PM +0100, Christian Scheffel wrote:
    > Gider man ikke gøre håndrygningen til en kemilektion, så er det lettest
    > bare at nøjes med at regulere pH. Jeg har meget hårdt vand i Odense og
    > tilsætter en smule citronsyre til de lyse øl, og gør ikke noget ved de
    > mørke øl. De ristede malt indeholder rigeligt syre til selv at regulere
    > det.

    How much is a "en smule citronsyre"? I haven't done any water magic so far,
    but I have a feeling that it would be nice for some of my IPAs. At least
    worth an experiment, it sounds so easy to do.

    I want to see if out comes better

     beer anyway

        -H

    --
    Heikki Levanto   "In Murphy We Turst"     heikki (at) lsd (dot) dk