From: s_tyge...@hotmail.com
To: ebbe.kristen...@live.dk; brygfo...@haandbryg.dk
Subject: Re: [Brygforum] Witbier og mælkesyrebakterier
Date: Fri, 17 Jun 2011 14:26:37 +0200

Jeg tror det du er ude efter er en sur mæsk. Jeg kan ikke
lige huske detaljerne, men det handler om at tage en del af din malt 1-2 dage
før og tilsætte vand. Malten er fuld af mælkesyrebakterier der opformeres og
gør
surmæsken,,,, ja, sur. Det tilsætter du så til resten af din malt når du
mæsker.

Ved at tilsætte en bakteriekultur under gæringen, vil du
få lavet en fuld-sur øl. Noget ala Berliner Weisse og det er bestemt ikke noget
med Belgisk Wit at gøre.

Prøv at google sour mash.

mvh.
Søren