On 28. sep.  12.31, Andreas Larsen wrote:
> Håber I har nogle indspark! :)

Dine udregninger er sådan set rigtige nok.

Det som du så vidt jeg kan se har glemt at tage højde for er at der
bliver en væsentligt del af vandet i masken.

Det er noget tid siden jeg har regnet på det, men såvidt jeg husker
forsvinder der ca 1.4L vand pr kg malt. Dvs hvis du hælder 20L vand på
8.3Kg malt får du ikke 20 L urt ud, men ca 8,3L og du skulle så derefter
bruge ca 12 liter sparge vand for at ramme din volumen.

Eller med andre ord, du skal totalt set bruge 32 liter vand til 8,3 kg
korn for at få 20 liter. Og det er så pre-boil, der vil typisk forsvinde
yderligere 10-20% der, så du kan godt regne med 35.

Og så ryger der nogen liter i hævert køler mv. Men det er jo færdig urt,
så der skal du justere både malt- og vandmængde, hvis du skal kompensere
for det.

Du kan altså i pricippet godt hælde alle 35 liter på og få en
mash-tykkelse på ca 4.2, men så har du ikke noget spargevand og
formentlig heller ikke plads i dit mæske kar.

Vi plejer altid at gå efter 2,5 l/kg og så regne med at det giver 1L urt
/ kg + og så sparge-vand for resten af pengene.

--
Christian Jul Jensen

christ...@jul.net