Hoi, On Fri, May 15, 2015 at 04:27:38PM +0200, Tim Kuijsten wrote: > Op 13-05-15 om 21:28 schreef Joost van Baal-Ilić: > > > >Meelezers: Tim heeft vragen over mijn tooltje > >https://packages.debian.org/systraq : "monitor your system and warn when > >system > >files change". > > > >On Wed, May 13, 2015 at 07:19:13PM +0200, Tim Kuijsten wrote: > >>is het misschien een idee om (f)mtree uit de freebsd-glue package te > >>gebruiken ipv filetraq? > > > >Dat zou kunnen, ik noem mtree ook in de systraq manual ( > >http://mdcc.cx/pub/systraq/systraq-latest/doc/manual.html ). Ik heb filetraq > >gekozen omdat dat een shell script is; mtree wordt van C code gebouwd. Ik > >geloof dat mtree niet out of the box compileert op GNU/Linux. Het is iig > >niet gepackaged voor Debian. > > https://packages.debian.org/jessie/freebsd-glue vandaar mijn suggestie
O! Wist niet dat er is; klinkt erg mooi. Kan freebsd-glue een mtree .deb maken? Heb je zo'n mtree .deb-je voor me? > >Maar: be my guest om systraq met mtree te combineren! > > > >>o.a. vanwege het feit dat in de manual van systraq het volgende staat: > >>"Jeremy runs it as root, I believe. I want to avoid that as much as > >>possible.". Dat vervolgens systraq filetraq als dep heeft en dus ook > >>standaard filetraq elke 5 minuten als root wordt gedraaid was me pas > >>duidelijk na een extra inspectie. > > > >Als je van wijzigingen op de hoogte wilt worden gehouden van bestanden die > >alleen door root leesbaar zijn, dan zul je filetraq als root moeten draaien. > >Je kunt er ook voor kiezen om filetraq helemaal niet te draaien; of je kunt t > >onder een andere user draaien (ikzelf heb dat nooit geprobeerd overigens). > > > >>Ik zelf ben m'n setup poging onder Ubuntu > > > >Gebruik je systraq 0.0.20081217-7? > > yes, http://packages.ubuntu.com/trusty/systraq > > > > >>gestaakt omdat een simpele > >>`find /etc -type f > /etc/systraq/filetraq.conf` me wat rare errors > >>gaf > > > >Welke errors gaf dat? Niet de errors die je hieronder weergeeft geloof ik. > > Jawel, maar was idd als normale user of root, not sure. tnx voor de > `su -s /bin/bash debian-systraq` tip. > > Wat betreft: "Nog iets: als je systraq installeert, en verder niks > configureert, dan krijg je iedere nacht een melding van cron in je > mailbox, met instructies over hoe het te configureren. Heb je _die_ > instructies opgevolgd?" > > Die mail had ik gezien idd, de half uurlijkse variant daarvan iig. > En dat + manual heb ik gevolgd. Alleen dat verzameling van de file > list had ik waarschijnlijk iets secuurder moeten doen om die > permission denied errors te voorkomen (ik dacht eigenlijk aan > verkeerde filenames). Mja, ik denk dat t een goed idee is systraq configuratie stappen in /usr/share/doc/systraq/README.Debian te vermelden. Nu is t nogal een gezoek... > Tnx voor de support. Geen dank! > Voor nu ben ik echter gegaan voor een combinatie van logwatch + mtree uit de > eerder genoemde freebsd-glue package. <snip> Kan ook :) Groeten, Joost -- Ho Mitakuye Oyasin ※ joostvb@{牛在田里,ad1810}.com ※ http://mdcc.cx/ -- To UNSUBSCRIBE, email to [email protected] with a subject of "unsubscribe". Trouble? Contact [email protected] Archive: https://lists.debian.org/[email protected]
