Title: RE: Debian hastaligi gecicimi?

-----Original Message-----
From: why not [mailto:[EMAIL PROTECTED]]
Sent: Sat 11/6/2004 2:23 AM
To: debian-user-turkish@lists.debian.org
Subject: Debian hastaligi gecicimi?

>iyi gunler
>
>Debiana baslayali nerdeyse 1 ay oldu.Ama bende bu hastalik giderek
>fenalasiyor.Sizlere daha fazla kroniklesmemesi icin bir kac sorum daha
>olacak.

>* Sony Vaioda (Fn+F3..)tuslari sayesinde (hotkeys) ekran parlakligi ses
>ayarlarini windowsdaki gibi yapma imkanim varmi?Birde Jog-Dial (PCG-GR250P
>serisinde donen tekerlek)bu tekerlegi debian altinda nasil aktiv edebilirim?

Iki öneri:

- LinEAK (Linux support for Easy Access and Internet Keyboards)
- http://lineak.sourceforge.net/

Bir yili askin süredir kullaniyorum elimdeki A4 Tech klavye ile
ve gayet memnunum. Simdi bu mesaj vesile oldu gidip sitesine baktim,
son sürümü yeni cikmis ve cok güzel özellikler eklemisler, misal
kdeplugins paketi icin amarok plugin'i gibi. Ama asil saglam özellik
Media-Detect plugin'i, yani o esnada hangi media player calisiyorsa
LinEAK bunu tespit edip, tusa basildiginda ilgili media programinin
komutlarini yolluyor filan.

- HotKeys paketi
- http://packages.debian.org/unstable/x11/hotkeys.html

Bu da benzer bir program, dogrudan apt-get ile cekip kurabilirsin.

>* Birde "apt-get install gdesklets" programini kurdum.Ama kurulumdan sonra
>program kde3.3nin terminalinde calistirdigimda soyle bir hata aliyorum.
>Vaio:~$ gdesklets
>gDesklets 0.26.2
>Copyright (C) 2003, 2004 The gDesklets Team
>This software is licensed under the terms of the GNU GPL.
>
>/usr/lib/python2.3/site-packages/gtk-2.0/gtk/__init__.py:90:
>GtkDeprecationWarning: gtk.mainloop is deprecated, use gtk.main instead
>  self.warn(message, DeprecationWarning)

Eger calisiyorsa dokunma, ya da eger cok hevesli isen kaynak kodunu
da cekip bir kurcala veya programcisina "ne bicim program yaziyorsun
kardesim, birakilmis fonksiyonu kullanacagina güncel fonksiyonu
kullansana" seklinde bir e-posta yaz.

Alternatif öneri:

Sistemle ilgili gdesklet ya da karamba gibi gereksiz büyüklükte
yazilimlar kullanmak yerine gkrellm kullan:

- http://packages.debian.org/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=gkrellm&searchon=names&subword=1&version=all&release=all
- http://web.wt.net/~billw/gkrellm/gkrellm.html

>*Son olarak gecenlerde debianla alakali bir site yapilmakta oldugunu
>listeden ogrendim.Gercekten boyle bir websitesi yapmaniz cok isabetli bir
>fikir.
>Mesela dokuman olarak benim gibi yeni baslayanlara altaki basliklardaki
>konularda hazirlanan dokumanlar cok yararli olur sanirim.
>-Debiana has kernel derleme ve kernele patch yapma

Ingilizce bilgin cok iyi olmasa bile en azindan komutlari
takip edebilirsin, Debian ruhuna uygun cekirdek derleme,
acemi caylaklar ("newbie") icin:

- http://newbiedoc.sourceforge.net/system/kernel-pkg.html

> -flash(plugin) ve browser pluginleri yukleme anlatimi

Bunda anlatilacak cok bir sey var mi? Kurali uzun zaman
oldu ama mesela Mozilla icin Flash plugin kurmak cok
basitti diye hatirliyorum, program kullaniciyi yönlendiriyordu.

> -java kurulumu ve sonrasindaki ayarlar

Bu da cok karmasik degil, eger kast edilen JRE yani
Java Runtime ise yani sadece derlenmis Java programlarini
appletlerini calistirayim meselesi ise o zaman

- http://java.sun.com/j2se/1.5.0/download.jsp

adresine gidip:

"The J2SE Runtime Environment (JRE) allows end-users
to run Java applications. More info...
   Download JRE" ile gösterilen linke tiklayip, sözlesmeyi
kabul edip, Linux platformu icin:

  Linux self-extracting file  (jre-1_5_0-linux-i586.bin, 15.75 MB)

dosyasini cekip dogrudan komut satirinda calistirmak isin %99'unu
halleder. Bu komut calistirildiktan sonra calistirildigi dizine
Java Runtime icin gerekli sistemi

  jre1.5.0/

dizini altina kurar. Söz konusu dizinin icindeki java isimli
dosya calistirilip test edilebilir.

Eger Mozilla ya da Mozilla Firefox icin Java plug-ininden faydalanmak
gerekli olursa o zaman tek yapilmasi gereken bir sembolik link
vermek, yani Mozilla'nin plugins dizininden, java runtime'in plugin
dizinindeki libjavaplugin_oji.so dosyasina link vermek. Bu da
söyle bir komut ile yapilabilir:

 cd mozilla-her-nereye-kurulmus-ise
 cd plugins
 ln -s java-runtime-nereye-kurulu-ise/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

bunu yaptiktan sonra Mozilla'yi kapatip yeniden baslatirsan
Java plugin devreye girer, kontrol etmek icin ise Mozilla'nin
adres satirinda

 about:plugins

yazip karsina gelen sayfaya bakabilirsin. Mozilla ile ilgili bir
baska bilgi alma secenegi de:

 about:config

(Not buradaki degerleri degistirmen mümkün ama ne yaptigini bilmiyorsan
buna dokunma ya da dokunacaksan bile önce

 mozilla-firefox-nereye-kurulu-ise/defaults/profile/prefs.js

dosyasinin bir yedegini alip kenara koymayi unutma.)

> -Masaustunu nasil senlendirilebilir (karamba ve gdesklets benim bildigim iki
> program)

Bkz. yukaridaki gkrellm önerisi.

Bir baska öneri ise duvar kagidini gelisigüzel "random"
olarak degistirmek olabilir, misal ben Tonguc Yumruk'un yazdigi
bir Python betigini kullanarak (Perl, bash ya da baska
bir seyle de kolayca yazmak mümkün) ve bunu LinEAK ile bir
tusa atayarak duvarkagidini gelisigüzel degistiriyordum, mesela
sen de böyle bir seyi bilgisayarin zamanlayicisina baglayarak
belli periyodlarda masaüstü duvarkadigini degistirtebilirsin
(ya da periyodu bile random yaparsin, iyice önceden bilinemez
olur ;-)

Baska bir öneri: Masüstüne dünyaya, evrene dair
bilgi veren bir seyler koyabilirsin:

- http://xplanet.sourceforge.net/
- http://www.cs.colorado.edu/~tuna/xearth/index.html
- http://stef.tvk.rwth-aachen.de/~nazgul/linux-hacks.php

> -Gecenlerde apt-get deposunda buldugum streamtuner amorok mplayer lale ve
> ara gibi -programlarin resimli tanitimlari kurulumlari  hatta kisa
> kullanisli ipuclarida fena olmaz.

Güzel fikir! ;-)

> -Debiandaki yarali deneyimler

Benim "yarali" bir deneyimim var, sistemimdeki ikinci CD
cihazini (cd-writer) mount edemiyorum, etmeye kalkinca kilitleniyor
sistem ve resetlemek disinda bir secenek birakmiyor bana, tabii
ardindan gelen fsck da cabasi! :(

Ama senin kast ettigin sanirim "yararli" idi, benim yarama
parmak bastigi icin cagrisim yapti, yukaridaki örnegi verdim.

Cevap