בהקשר לכרטיסי רשת אלחוטיים, המצב הוא כזה:

כרטיסי רשת של אינטל, מדגם 2100, 2200, 2915
נקראים גם Intel PRO/2200/2100/2915, ובלשון העם: כרטיסי רשת לרשתות מסוג
a/b/g.
דגם 2100 הוא ישן מאוד, עובד רק עם רשתות b.
דגם 2200 נפוץ, עובד עם רשתות b/g (אלו הרשתות הנפוצוץ בארץ)
דגם 2915 עובד עם רשתות a/b/g.

הדרייבר של הכרטיסים הללו הוא לחלוטין GPL.
הדרייבר דורש קושחה (firmware) שהיא קובץ בינארי סגור - אבל - שים לב,
הדרייבר עצמו אינו סגור, וקושחה סגורה היא דבר שלחלוטין מקובל על כולם
(כולל לינוס). הקושחה לא פועלת על המעבד של המחשב שלך, אלא על המעבד של
כרטיס הרשת, ולכן קריסה בקושחה לא תגרום לקריסת הקרנל שלך.

האתר הראשי של הדייבר (שנתמך על ידי מהנדסי אינטל:
http://ipw2100.sourceforge.net/
http://ipw2200.sourceforge.net/

כרטיס רשת של אינטל, מדגם 3945ABG
--------------------------------
זוהי גירסת ה-PCI Express של כרטיס הרשת. ברוב המחשבים הניידים החדשים של
אינטל יהיה אותו.
כמו ה-2200, הדרייבר הוא לגמרי GPL, ויש קושחה סגורה.
אבל - פה אינטל עשו טריק מכוער - והם דורשים תוכנת user space שהיא כן קוד
סגור כדי לשלוט על הדרייבר.
מדוע הליכלוך הזה ?
כדי שהדרייבר יהיה GPL ויוכל להיכנס לקרנל הרשמי, אבל עדיין יהיה להם קטע
קוד סגור.
בקיצור - לא מוצלח מבחינה ג'י.פי.אל-ית.

האתר של הדרייבר הוא:
http://ipw3945.sourceforge.net

כרטיסי רשת של atheros
---------------------
אתרוס הם יצרני הצ'יפ בלבד, ולכן בחנוית כמעט אף פעם לא מכירים את השם
אתרוס. חברות טיוואניות ואחרות לוקחות את הצ'יפ הזה ומוכרות אותו בכרטיסים
תחת השם שלהם. ברוב מחשבי ה-AMD (לפחות אלו שאני פגשתי) יהיה כרטיס מבוסס
אתרוס.
הדרייבר של אתרוס נקרא MadWifi, והוא כולל רכיב בינארי סגור ומכוער שצריך
להתקמפל לתוך הקרנל. דרייבר זה לעולם לא יהיה GPL מלא, למרות שבערך 99 אחוז
מהקוד הוא דווקא כן GPL.
האתר הראשי של הדרייבר הוא: http://madwifi.org
ישנו ניסיון לעשות הינדוס-חוזר לקטע הבינארי (הם קוראים לקטע הזה HAL),
הפרוייקט נקרא OpenHAL (http://madwifi.org/wiki/OpenHAL) אבל היכולות שלו
עדיין מוגבלות (לעומת ה-HAL הבינארי).

כרטיסי רשת של Broadcom
----------------------
ברודקום מייצרים בעיקר כרטיסים בשביל מחשיבי מקינטוש, אבל לפעמים רואים
אותם גם במחשבים אחרים. חברת ברודקום מעולם לא שיחררה קוד, ולכן הדרייבר
מבוסס על הינדוס-חוזר. החוקיות שלו נשמעת מפוקפקת, אבל המפתחים מבטיחים שהם
השתמשו בכל אמצעי ההגנה החוקיים הדרושים
(טקטיקת "החומה הסינית",
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_wall#Computer_science)

הדייבר המהונדס נכנס לקרנל הרשמי.
האתר שלו הוא: http://bcm43xx.berlios.de/

כרטיסים אחרים אני לא כל כך מכיר.

נקודה נוספת למחשבה:
המודם.
רוב המודמים במחשבים החדשים הם software modems (או לפעמים נקראים winmodems).
הדגם הנפוץ הוא של חברת SmartLink (www.smlink.com) והדרייבר שלהם מכיל קוד
בינארי סגור. חברת Conexant קנתה את SmartLink, ואפשר למצוא דרייבר סגור
באתר (http://www.linuxant.com(/

לסיום,
אומר שלי יש מחשב IBM ThinkPad R50e, ומלבד המודם (שמעולם לא השתמשתי בו
ולכן לא נזקקתי לדרייבר הסגור) - כל הדרייברים שלי הם GPL.
באתר http://www.thinkwiki.org/ תוכל למצוא כל פיסת מידע אפשרית על לינוקס
ומחשבי IBM ThinkPad (שלצערי כבר בלל אינם של IBM....), כולל מטריצות של
דגמים וסוגי חומרה.
אני בטוח שקיימים אתרים דומים ליצרנים אחרים של מחשבים.

בהצלחה,
        אסף.