אם נמשיך להתמקד בדיון באנדרואיד, נוכל למצוא רמזים למה שמתרחש בשוק המחשוב
הביתי.

אנדרואיד היא אמנם תוכנה חופשית, אבל מדובר בתוכנה שמפותחת במודל פיתוח חריג
בעולם התוכנה החופשית, ויצרנית מכשירים וספקיות סלולר יוצרות גרסאות נגזרות
שלה שלא תמיד עובדות בצורה מושלמת (בהשוואה לאובונטו, ואני מקווה שאף אחד פה
לא נעלב). לעומת זאת, ישנן "הפצות" אנדרואיד איכותיות יותר המפותחות עם הקפדה
יתרה על שקיפות וזמינות הקוד, ומציעות למשתמשים לטעום מיתרונות התוכנה החופשית
(בהובלה של סיימוג׳נמוד ונגזרותיה, שהן הדבר הקרוב ביותר לדביאן באנדרואיד).

גם ברמת היישומים יש נגיעות של תוכנה חופשית, בזכות המאגר של f-droid. מאגר זה
אינו יכול להחליף את זה של גוגל וסובל מכמות מזערית של יישומים זמינים, אבל כל
יישום בו הוא יישום תוכנה חופשית במלואו, ואפילו לא משתמש בספריות קיניניות
כמו זו של גוגל אנליטיקס ואדסנס.

כשאני מציע לאנשים להשתמש בשני אלו הם מסתכלים עלי בצורה מוזרה, ומתקשים להבין
את יתרונות התוכנה החופשית, ממש כמו שקשה להסביר למשתמשי ווינדוס למה עליהם
להשתמש בתוכנה חופשית. לעומת זאת, כאשר מדגישים בפניהם את היתרונות של יישומים
אלו, הם מסתכלים על כך בצורה קצת יותר חיובית:

* יישומים אלו לא תלויים בטוב ליבו של היצרן/הספקית - עדכוני מערכת זמינים גם
עבור דגמים מוקדמים יותר, מה שמאפשר לי להריץ כרגע אנדרואיד 4.3 על גלקסי אס
2, בזמן שאנשים סביבי עם מכשירים מתקדמים יותר אינם יכולים לעדכן גרסה בסמוך
לזמן ההוצאה שלה.

* מבחר יישומים מצומצם שמקל למצוא את מה שמחפשים. בגוגל מרקט אין 17 יישומי
פנס, אלא קרוב יותר ל-17,000. רובם דומים מאד אחד לשני, וחלקם מפותחים על ידי
כלים אוטומטיים בכוונה להגיע למקסימום משתמשים.

* מערכת נקייה בשליטת המשתמש - אם המשתמש נוהג להיעזר ב-Waze לניווט, אין לו
צורך ביישום הניווט שמסופק על ידי הספקית בתשלום חודשי, תופס מקום יקר בזכרון
המכשיר ולא ניתן להסרה.

* יישומי תוכנה חופשית מגיעים ללא פרסומות מציקות ומבצעים בדיוק את מה שהם
נועדו לבצע. בלי הגבלות זמן והגבלות אחרות.

* יישומי תוכנה חופשית מסבירים למשתמש בדיוק לשם מה נחוצה להם כל הרשאה, לא
מבקשים הרשאות מוגזמות שלא לצורך, ומשתמש מיומן גם יכול לבחון בקוד מה היישום
מבצע בפועל.

* יישומי תוכנה חופשית מתוחזקות על ידי מפתח קשוב שאפשר לפנות אליו עם הצעות
שיפור ובקשות תמיכה. בתוכנות חינמיות מגוגל מרקט לא פעם בכלל אין תמיכה.

Tomer Cohen
http://tomercohen.com

(Sent from a mobile device 📱)