On Thu, Dec 17, 2015, Ira Abramov wrote about "Re: קוד פתוח בכתבה בכלכליסט":
> אני חושב שהמילה "אנארכיזם" אומץ לכל הכיונים להרבה משמעויות שונות וסותרות.
> האם כל מה שבא לערער על תפיסה ישנה הוא אנארכיזם? לפי זה כל פעיל הוא
> אנארכיסט, ואולי גם כל חבר אופוזיציה.

אני מסכים אתך. בנוסף, כדאי להיזכר בהיסטוריה של התכנה החופשית - והתכנה
בכלל - כדי להבין עד כמה הקמתה לא הייתה "אנרכיסטית": בשנותיה הראשונות של
התכנה, היא לא הייתה "מוצר מסחרי" שאתה קונה בחנות התכנה, אלא מוצר משלים
לחמרה שקנית (למשל, מחשב הווקס שקנית ביוקר הגיע עם מערכת הפעלה) או פרויקט
מחקרי (באותם ימים, הייתה חפיפה רבה בין משתמשי מחשב וחוקרים באוניברסיטאות
או במכוני מחקר). אמנם קוד המקור לא היה זמין תמיד, ובוודאי לא לא לכולם,
אבל הוא בהחלט היה זמין לרבים מאוד. דוגמה טובה הייתה Unix של AT&T היה אסור
(בגלל משפטי ההגבלים העסקיים המפורסמים שהיא הייתה שקועה בהם בשנות השבעים)
להרוויח כסף מיוניקס, ולכן היא הייתה מאוד מתירנית עם ה "source license"
והקוד של יוניקס היה פתוח לא רק לעובדי Bell Labs, אלא לכל החוקרים
והסטודנטים בעשרות אוניברסיטאות - ומיוחד ב UC Berkeley מה שהוביל שם
לפיתוח עצום ביוניקס ובסופו של דבר ל BSD), ב MIT (משם יצא X11 וגם
ריצ'רד סטולמן וחבריו), ועוד.

כך שהתכנה החופשית לא חיפשה אנרכיה או אפילו "מהפכה", אלא להפך, במובן
מסוים ניסתה דווקא לשמר את המצב הקיים בשנות השבעים בו קוד המקור פתוח,
ותכנה איננה, בדרך כלל, מקור רווחים בפני עצמו. הסיפור המפורסם של סטולמן
על הדרייבר למדפסת ממחיש עד כמה הוא ציפה איך כל הקוד יהיה זמין לו בדיוק
כמו ששאר הקוד שהכיר (מולטיקס, יוניקס, או מה שהוא לא השתמש בשנות השבעים)
היה זמין עבורו - והוא הופתע כשגילה שאין זה כך.

> חירות התוכנה היא לא רק זמינותו של הקוד והרשות להשתמש בו, היא גם אמירה
> חברתית, היא עימות מול פטנטים וחוקי קנין רוחני אחרים שלא עודכנו לעידן
> הדיגיטלי, היא עמדה נגד צנזורה ברשת, נייטרליות הרשת והשירותים בה, פרוטוקולים
> פתוחים ומתועדים היטב, אינטראופרביליות ועוד כלים הדרושים למימוש חזון חירות
> התוכנה.

אפשר בוודאי למצוא אנשים שתומכים רק בחלק מהדברים שרשמת ומתנגדים לאחרים,
אבל בגדול אתה צודק שיש חפיפה טבעית בין התומכים בכולם.

--
Nadav Har'El                        |        Sunday, Dec 20 2015, 8 Tevet 5776