-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com
[mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com] Puolesta Tarmo Kontro
Lähetetty: 20. joulukuuta 2011 18:06
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Koksin maadoitus

Moi;
Ja varmasti maaperäjohtavuus vaikuttaa tilanteeseen.
Muistelen, että MKA kokeili Lapissa jään päällä - huonoin tuloksin -
oliko siinä taas lunta ja paljonko, en tiedä.
Joku taas kertoi, että järvessä (kuinkahan syvällä?) olisi toiminut.
Omat LWOGit on usein osittain veden alla - en ole suurta eroa
huomannut
verrattuna lumen päällä (10-30 cm) oleviin.

73,TK

En noiden tyypeistä mitään tiedä, mutta käytännössä lanka ensimmäisten

suojakelien jälkeen oli kyntöpellon pinnassa eli miltei maassa.
Minulla olisi tilaa vetää lankaa välille etelästä luoteeseen varmaan
2km
ilman yhtään tietä hirvenpolkuja lukuunottamatta - kun vaan viittisi.
Pysyviä rakenteita tekisikin, mutta kun pitää viljelysajaksi kelata
pois.

73,s IJL

>Jos sä vedit sen hangen päälle niin se käytännössä ilmassa eikä mikään
LWOG..
>Ja antennin korkeus maasta ei kuulema ole se mikä silmä näkee vaan
>todellinen korkeus riippuu täysin maaperän koostumuksesta- niin
expertit
>väittää. Ja varmasti pitää paikkansakin.
>Itse en ole päässyt kokeilemaan BOG tai LWOG antennejä. Piti aina mennä

>tien yli tai jotain.. Ja Siuntiossa mennään ylös alas melkein koko
>matkalta- ei sovi sinnekään....
>Ens kesänä meillä IPAn kanssa on tarkoitus tehdä koksi-BOG ja
>experimenteerata sen ympäriltä. Joten ohjelmaa riittää.... Jopa
> [...]

and/or modified under the conditions set down in the Design Science
License