Minulla taas 9 x 4.5 m työtilastani tuntuu jokainen neliösentti olevan käytetty, mutta putkiliikareita sovittelin pinoihin päällekkäin tässä juuri huhti-toukokuussa. Kävelmään pääsee vielä kylki edellä. Pitäisi rakentaa kaikki räkit uudelleen ja lisätä niitä. Tarpeettomaksi käyneet radioamatöörilaitteet (jotka tosin eivät montaa prosenttia vie tilasta) voisi siirtää kylmän varaston puolelle. Tilaongelma on monilla ikuinen on se sitten kyse pienemmästä tai isommasta tarpeesta. Aikoinaan ajattelin kokonaisen rakennuksen tekoa laitteille, mutta olisi edellyttänyt aika suuren lainan ottoa.....

Noiden putkilaitteiden filtteröinti ei pärjänne modernimmille. Vaikkakin joissain toteutuksissa on hyvin alhainen - lähes audiotason viimeinen vt ja siinä julmetusti virityspiirejä.

Toisaalta taas missään harrastelijalaitteessa ei ole saman tason mekaanisia tai kidesuotimia kuin ovat nuo Telefunkenin tai RFT:n mekaaniset filtterit joita siis on esim. EKD, AEG-Telefunken, SRT (CR305, CR90, CR91) , Thomson CFS yms eurooppalaisissa huippulaitteissa. Välitaajuuskäyrät ovat näissä paremmat kuin Rockwell-Collinsin, Harrisin tai Racalinkin laitteissa suotimien osalta. Kokonaistoteutus tietysti on ratkaiseva tässäkin.

Herkkyydessä voi joku putkilaite pärjätä erittäin hyvinkin vielä ottaen huomioon näiden hyvän signaalinsiedon ....

73,s IJL

Kunnon putkilaitteet eivät valitettavasti mahdu pienelle
kirjoituspöydälleni ... SDR-laitteiden kätevästä koosta Kari on kyllä
todella oikeassa!
Digitaalisten SSB- ja CW-suotimien hyvin jyrkkä reuna aiheuttaa
itsessään "soimista", etenkin kun mennään alle 1 kHz. Tätähän on
yritetty esim. Icomin huippulaitteissa vähentää sillä, että kapeiden
suotimien reunan jyrkkyys on säädettävissä. Ja riippuu tietenkin vähän
kuuntelijastakin - esim. alle 100 Hz jyrkkäreunainen kaista antaa jo
pohjakohinalla melko vahvan "äänen" ... ja vaikeuttaa heikon signaalin
lukemista merkittävästi. Toista on toki, jos signaalia seurataan esim.
optisesti ARGO:lla (QRSS-viewer).
Mutta makuasioitahan nämä ovat myös osaksi. Internetin yms. testeissä
useinkin vertaillaan suhteellisen vahvoja signaaleja ja kuuluuko asema
toisella vastaanottimella tai antennilla S9+10 dB ja toisella vain S9.
Vertailussa pitäisi käyttää myös vain hieman yli kohinan nousevia
signaaleja ... jotta saadaan todelliset erot kuuluviin (ja näkyviin).