Haluaisin kuitenkin vielä tässä yhteydessä muistuttaa, että
demokratiassa toimintamallin määrää tavanomaisesti enemmistö. Näin on
DX-liitossakin. Jäsenet – siis jäsenten enemmistö – määrittelevät viime
kädessä toimintamallimme raamit, ei kukaan yksittäinen kuuntelija. Täten
olisi tärkeää, että tietäisimme jäsenistön toimintamallit ja mielipiteet
harrasteeseemme liittyvistä asioista. Ja sen, mikä on enemmistön
mielipide.

Jos liiton jäsenten enemmistö hyväksyy sen, että kuuntelu on synonyymi
tallennukselle – niin mikäs siinä. Asiahan on sitten näin. Sinä ja minä
vain emme voi pelkästään päättää asiasta – siitä päättää liiton hallitus
jäsenistöltä saamallaan delegoidulla vallalla. Me emme ole oikeassa –
vaan liiton jäsenten enemmistö. Nykyinen maailma on vain muutoinkin
kovin minäkeskeinen – ”minä” olen aina oikeassa ja muut väärässä. Näin
tuntuu olevan DX-kuuntelussakin.

Yksi vaihtoehto todella on se, että mitään rajoja ei tarvita eikä
haluta. Tämä ei kuitenkaan ole pelkästään ”aktiivisten kuuntelijoiden”
päätettävissä – vaan loppujen lopuksi kaikkien jäsenten, olkoon sitten
aktiivisia tai ei. Ja jos ryhmäraportit yms. hyväksytään – eihän
tämäkään maata kaada. Mutta pistelasku (esim. QSL-palstat, SDXL-rank) –
jos todella halutaan kilpailua – pitäisi voida suorittaa tasapuolisin
pelisäännöin. Näinhän laita on urheilussakin, esim. keihäänheitossa
peliväline on melko tarkkaan standardoitu. Ja tässä nyt niitä
tasapuolisia pelisääntöjä ehkä sitten etsitään!