-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com]
Puolesta Juha Solasaari
Lähetetty: 22. elokuuta 2013 9:19
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Häiriöitä aina vaan

Kuvauksen perusteella jotain vuotoa tapahtuu LAN-kaapelienkin kautta, mutta
niiden suodattaminen ei ratkaise ongelmaa, koska häiriö tulee purkista
kaapelit irrotettunakin.
Entä jos laitekotelon tunkisi täyteen jotain EMI-suojamateriaalia (johtavaa
kangasta tms.)? Suojaus tulisi lähelle RF-säteileviä komponentteja ja
johdeliuskoja. Piirilevyä vasten pitäisi olla eristävä muovikalvo välissä.
Mikropiirien ylikuumeneminen olisi ehkä seuraava vaihe...
Onko kotelo muovia? Muovikotelon teippaus alumiiniteipillä (esim.
sisäpuolelta) tai johtava pinnoitespray ja maadoitus?

Ja nämä ovat sitten nähtävästi EMC/EMI-määräykset täyttäviä laitteita, vai
kuinka? Ei kai muunlaisia saa myydäkään? Toisin sanoen häiriönormeilla voi
pyyhkiä permantonsa, koska raja-arvot on asetettu käytännön kannalta liian
löysiksi, tai sitten näitä ei valvota mitenkään. Oletetuilla
valvontaviranomaisilla lienee miellyttävämpää tekemistä päiväohjelmansa
täytteeksi.

73 de JTS

- - -