Olen nähnyt joskus tällaisten asemien QSL:iäkin. Yhden löysin netistäkin:
http://i.ebayimg.com/t/QSL-police-station-WPFG-Jacksonville-Florida-193-/00/s/OTY0WDE1OTk=/z/FBgAAOxyCSRSGWfI/$%28KGrHqN,!qEFIJGzV0uHBSGWfIVKzw~~60_35.JPG

Reijo Alapiha
Lähettäjä: DX [dx-boun...@hard-core-dx.com] käyttäjän Ilkka
Martikainen [ilkka.martikai...@elisanet.fi] puolesta
Lähetetty: 29. lokakuuta 2013 20:15
Vastaanottaja: 'Suomalaisten DX-lista'
Aihe: [DX] Luottamuksellinen radioviestintä

Uudessa radiolaissa säädetään hyvin tarkat rajat sille, mitä saamme radiolla
kuunnella.  ”Isoveli” valvoo meitä ankarasti! Tarkoituksellinen kuuntelu on
kiellettyä, jos lähetys ei ole meille tarkoitettu, tarkoituksen määrittelee
lähetyksen ”lähettäjä/omistaja”. Ehdottomasti kiellettyä on kuullun lähetyksen
tietojen julkistaminen tai hyväksi käyttäminen.

”Luottamuksellisena radioviestintänä ei pidetä:
   1) televisio- ja ääniradio-ohjelmistojen alkuperäisiä lähetyksiä;
   2) hätäkutsuja;
   3) yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää;
   4) radioamatööriviestintää;
   5) lyhytaaltoradioviestintää 27 megahertsin taajuusalueella;
   eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti
vastaanotettavaksi.”

Utility-asemien kuuntelussa on siis oltava tarkkana, mitä kuuntelee ja mitä
esim. tallentaa. Edellinen palstanpitäjä ohjeisti minua, että lehden lokiin
laitamme vain niitä vihjeitä, jotka eivät ole henkilökohtaista viestintää
emmekä missään tapauksessa näiden viestien sisältöä. Valitettavasti HKU:n
kuulemat 33 MHz alueen asemat Online-logissa eivät siis päädy lehtemme
Utility-palstalle.

Itse olen asiassa hieman toista mieltä – luottamuksellisuutta määrittelee myös
käytetty media eli esim. lyhytaallot, jossa mikään salaamaton lähetys ei voi
olla luottamuksellinen.  Satoja ellei tuhansia kuuntelijoita koko ajan, miten
viesti siis voisi olla salainen? Pelkästään lähettäjän tarkoitus ei voi olla se
ainoa tekijä, joka määrittelee luottamuksellisuuden. Torilla, suuressa
väenpaljoudessa, kaverille huudettu pankkitilin numero ei voi viestinä olla
luottamuksellinen (salainen), koska ”lähetystapa” ja ”paikka” ovat vääriä.
Luottamuksellisuutta määrittelee siis aina myös jokin muu kuin lähettäjän
tarkoitus ja tahtotila – Viestintäviraston tulkinta tästä asiasta on kovin
suppea ja yksipuolinen. HF-liikennettä ei myöskään voi eikä pidä rinnastaa
puhelinliikenteeseen.

”Yleisesti vastaanotettavaa radioviestintää” voisi olla esim. HF-Fax, NAVTEX,
NDB, DGPS, kelimajakat, Volmet, WSPR-majakat (kun ovat
radioamatööriliikennettä), säätietolähetykset yms.  Ainakaan näitä lähettäjä ei
ole suoraan kieltänyt kuuntelemasta – vastaa yleensä QSL-kortilla, ei
haasteella oikeuteen! Kiellettyä lienee sitten ainakin esim. ilmailuliikenteen
ja laivaliikenteen keskustelukanavien kuuntelu sekä viranomaiskuuntelu yleensä.
Olkaamme kuitenkin tässä asiassa hieman varovaisia. Ja mitä tahansa
kuuntelettekin – harkitkaa tarkasti, mitä tietoja tästä Internetiin (etenkin!)
kerrotte!