Miksi yhdestä ja samasta kuuntelusta saatu vastaus ei voisi antaa rankissa
useammalle pisteitä? Näin kai käy Lapissa aika useankin kuulumisen osalta.
Aika usein molemmat tai kaikki peditionistit raportoivat saman aseman
samasta kuulumisesta. Erona on ainoastaan se, että jotkut tekevät sen siten,
että kumpikin/kaikki peditionistit lähettävät omat raporttinsa ja jotkut
siten, että tehdään kahden tai kolmen erillisen raportin sijasta yksi
yhteinen raportti. Pisteiden määrä tai pisteisiin oikeutettujen
kuuntelijoiden määrä ei muutu tässä prosessissa miksikään - mistä siis
eriarvoisuus pistelaskentaan syntyy?

Tässä kannattaa pitää mielessä, että kyse ei ole kimppakuuntelusta. Olisin
täsmälleen samaa mieltä kanssasi Jouni siinä tilanteessa, että asemaa
kuunnellaan ryhmänä yhdellä vastaanottimella ja sitten raportoidaan se koko
ryhmän nimissä, jolloin yksi kuuleminen muuttuisi kolmeksi. Mutta kun
lähtökohta on se, että kuulumisia on kolme, kukin kuuntelija kuulee aseman
itsenäisesti omilla erillisillä laitteillaan, niin en saata ymmärtää, miten
yhteinen raportointi näivettää kolmen kuuntelijan itsenäisen
kuuntelusuorituksen yhteen pisteeseen oikeuttavaksi.

Faktahan on se, että me kaikki olemme aseman omilla laitteillamme kuulleet
ja kuuleminen on aseman taholta vastauksella vahvistettu. Jos useamman
kuuntelijan samanaikainen kuuleminen on vahvistettu yhdellä ja samalla
vastauksella, niin miten se eroaa siitä, että vahvistuksia olisi kolme? Eikö
kuitenkin tosiasia ole se, että jokaisen "kimppalaisen" kuuleminen on
vahvistettu ja sitä myöten kullekin piste ansaittu?

Jos noin ei ole, niin sittenhän täytyy olla niin, että kimppavastaus ei ole
yhtä hyvä verifiointi, kuin henkilökohtainen vastaus, mikä avaa ihan uuden
sarjan kysymyksiä.

Ja jos henkilökohtaisuus on vastauksen ehdoton vaatimus, eikö analogia voisi
sitten toimia yhtä hyvin vanhoihin kunnon jenkkimonistevastauksiin, jotka
eivät ole henkilökohtaisia. Siitä samasta vastauskirjeestä tehtyjä kopioita
löytyy useista kansioista. Kyllä meilläkin kaikilla kimppalaisilla on oma
kopiomme kustakin vastauksesta. Ja entäs ne muutamat takavuosien
lattariQSL:t, joissa on lueteltu kuuntelijoiden nimet, jotka ovat asemaa
kuulleet. Nuokin kaikki päätyivät rankkiin kenenkään kyseenalaistamatta
niitä. Ei kovin henkilökohtaisia nekään. On hyväksytty QSL-kortteja ilman
mitään merkintöjä, kun ne on lähetetty "verifiointitarkoituksessa" - ja
nekin nyt tuon logiikan kautta olisivat verifiointeina pistelaskennassa
arvokkaampia, kuin kimppaQSL:t ...

Mitä loogisia ongelmia ja eriarvoisuutta aiheutuu kimppa-QSL:ien
hyväksymisestä henkilökohtaisiin vastauksiin rinnastettavina vastauksina?
Mikä ihmeen eriarvoisuus? Hieno ja väkevä sana kieltämättä, mutta miten
henkilökohtaisia vastauksia keräävät kärsivät ja joutuvat eriarvoiseen
asemaan, jos minä kerään vastaukseni edellä mainitusti kimppavastauksina?
Ovatko kimppavastaukset jotenkin helpommin saatavissa vai mikä siinä
aiheuttaa minulle kilpailua vääristävää etua?

Jos vedotaan "henkilökohtaisuuteen", pitää olla peruste sille, miksi
henkilökohtaisuus on arvo, jota ei voida sivuuttaa. Miksi vastauksen pitää
olla henkilökohtainen? Eikö se riitä ja ole dx-kuuntelun hengen mukaista,
että asema vahvistaa kuulumisen ja vahvistus ei ole avoin, vaan osoitettu
tietyille henkilöille? En tiedä missä pistelaskusäännöt on luettavissa
(olisi kaiketi liikaa toivottu, että ne olisivat julkisesti nähtävissä
liiton verkkosivuilla), mutta olisi mielenkiintoista nähdä miten tämä
vastausten henkilökohtaisuuden vaatimus on sinne kirjattu.

73´s de JHU