On aika pistää omalta osaltani päätös tälle keskustelulle taas tältä erää.
Kiitos vielä kaikille tähän keskusteluun osallistuneille. Minulla oli
aidosti hauskaa kirjoitella tänne tästä asiasta ja vaihtaa kanssanne
mielipiteitä, vaikka perustellut kommentit hieman yksipuolisiksi jäivätkin
ja sitä kautta keskustelu ei tuntunut oikein etenevän. Kyse kimppavastausten
osalta on lienee siitä, että niitä vastustetaan periaatteellisista syistä,
jolloin kimppavastaukset koetaan vääriksi osaamatta sanoa miksi.
Tyypillisesti tällöin kyse on asioista, joiden osalta muutos ajan myötä
väistämättä tapahtuu, nyt siihen ilmiselvästikään ei vaan olla vielä
valmiita.

Kuten jo keskustelun aluksi totesin, tämä ei osaltani muuta tapaani
harrastaa millään tavalla. Ja päätöksenikin olen jo osaltani tehnyt siltä
osin, että jättäydyn pois rankista ja maanosakohtaisilta palstoilta siitä
huolimatta, mikä annetuista vaihtoehdoista tahansa muodostuu vuosikokouksen
päätökseksi. Tällä tavalla nyt ainakin muutamat kimppavastaukset jäävät
jatkossa (ja jopa taannehtivasti) pois rankista ja palstoilta toisten mieliä
pahoittamasta. Olen joka tapauksessa menettänyt luottamukseni
pistelaskentaan ja ennen muuta ALT:n toimintaan, joka päätösten
(päätösesitysten) perusteiden puuttumisen johdosta vaikuttaa lähinnä
mielivaltaiselta. Tästä jää ainakin minulle sellainen peräti kiusallinen
käsitys, että ALT:n jäsenten omat kuuntelumieltymykset ovat ainoa oikea tapa
kerätä pisteitä, eikä niitä tarvitse mitenkään kenellekään perustella.
Muutoksia tehdään siinä muodossa ja siltä osin, kuin oma kuuntelutyyli
tarpeita herättää. Sitä ei poista se seikka, että päätöksen nyt tekee
vuosikokous. ALT:n kanta asiassa on tullut selväksi.

Oli vuosikokouksen päätös nyt mikä tahansa, sitä ei ole millään tavalla
perusteltu, eikä se perustu mihinkään loogiseen ajatusketjuun puhumattakaan
johdonmukaiseen linjaan, mikä minun käsityksen mukaan olisi elintärkeä, kun
puhutaan ”kilpailusta” ja pistelaskennasta. Ja kun linjaa ei enää ole, eikä
päätöksen tarvitse olla mitenkään perusteltu, voidaan jatkossa ihan samalla
kaavalla tehdä seuraavia päätöksiä. Puhutaan demokratiasta – mutta samalla
unohdetaan se, että ei Suomessakaan eduskunta voi säätää lakia sitä
perustelematta ja johtamatta sen tarvetta ja oikeutusta olemassa olevasta
asiantilasta ja muutostarpeesta. Demokratia ei tarkoita (tai ainakaan sen ei
pitäisi tarkoittaa), että demokraattisesti valittu elin voi tehdä päätöksiä
diktatoorisesti.

Vaikka hauskaa olikin, niin ei makeaa mahan täydeltä - turhan paljon tähän
menee aikaa, joten täytyy nyt siirtää ajatukset muualle. Reilun parin viikon
kuluttua starttaava Lurkkien World Wide Lapland Tour 2014 valmisteluineen
vienee tulevien viikkojen ylimääräisen vapaa-aikani. Nyt voitte taas
vapaasti jatkaa palstan normaalikäyttöä, minun osalta tämä keskustelu on
päättynyt.

73´s de JHU