Noista tutka-jutuista tuli mieleen häiriötapauksia vuonna 1982.Käytimme tuulen
mittauksissa luotauksissa Omega-navigointiasemia VLF-taajuusalueelta,10-14 kHz
Sodankylässä noin 15 vuotta.(80-90-luvuilla)
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_(navigation_system)
Normaalisti kaikki 8 asemaa kuuluivat aivan mukavasti.
OMEGA asemat, Norja, Liberia,Hawaii,North Dakota,La Reunion, Argentina,
Australia ja Japani
Tosin Australia oli lähes käyttäkelvoton,kun signaali tuuppasi tulemaan välillä
väärää kautta maapallon ympäri vastaanottimiin.Norja oli taas liian lähellä
joten sekin tipautettiin välillä pois.

Vuonna 1982 asemia häirittiin aikalailla lyhyitä pätkiä päivittäin  10-15
minuuttia kerrallaan.Häiriö oli niin voimakas,että kaikki signaalit "hukkuivat"
Norjaa myöten kuulumattomiin.
Lehtorannan Väiski pohdiskeli,että veli venäläisten yli horisontin tutka/tutkat
sen sai aikaan.

Muistan kyllä vieläkin,kun Mauri-myrskyn aamuna olin luotaamassa ja niinpä taas
napsahti häiriölähetin päälle 5-10 min sondin lähetyksen
jälkeen.Mielenkiintoista tuulimateriaalia jäi saamatta,mutta mitäpä siitä.
 Tuskin noista häiriöistä venäläisiltä mitään kyseltiin.
Väiskille aina laitoin raportin milloin niitä sattui,samoin Omega-asemia
rekisteröidessä usein huomasi SID-ilmiön eli kun auringon maahan näkyvässä
osassa tapahtuu soihtupurkaus, sen sähkömagneettinen vaikutus tuntuu meillä jo
8 minuutin kuluttua ja se voi aiheuttaa ionosfäärissä äkillisen (10-60 min.)
häiriön (SID, Sudden Ionospheric Disturbance), joka vaikuttaa koko HF-alueella.
BTW.Itse olen ollut eläkkeellä jo yli 10 vuotta,mutta jos joku on menossa
joskus katselemaan Sodankylän tutkimuslaitosten touhua,niin ehkä suosittelen
kontaktia lähinnä  Jyrki  Manniseen
http://www.sgo.fi/