Dobrý den,

(CC FreeGeoCZ)

nějakou dobu se snažím připojit služby WMTS od ČUZK (ortofoto a základní
mapu) do nějaké webové mapové aplikace aplikace, v souř. systému "google
spherical mercator", někdy je to epsg:900913, někdy 3857.

Obávám se, že dlaždice WMTS generované ČUZK pro vrstvu 'orto' a 'zm' [1]
jsou poněkud nepoužitelné v praktickém životě. TileSety
openlayerssphericalmercator:epsg:900913 a 3785
používají řadu měřítkových čísel, v rozlišení obrazovky 90.71..DPI,
která odpovídají spíš než běžně dostupné řadě Google/OSM [2], rozlišení
snímků jako takových. Při nahrání do aplikace, která již obsahuje
dlaždice Google maps nebo OpenStreetMaps dojde k jejich distorzi.

Z toho, co jsem načetl, jsou Google dlaždice generovány v měřítkové
řadě, res. rozlišení (zjednodušuji, viz [2]):

rozlišení = 156543.034/(2^zoomlevel)

kde zoomlevel začíná na 0 a pro google končí na 20

0 156543.034
1 78271.517
2 39135.7585
3 19567.87925
4 9783.939625
5 4891.9698125
6 2445.98490625
7 1222.99245313
8 611.496226563
9 305.748113281
10 152.874056641
11 76.4370283203
12 38.2185141602
13 19.1092570801
14 9.55462854004
15 4.77731427002
16 2.38865713501
17 1.1943285675
18 0.597164283752
19 0.298582141876
20 0.149291070938

Nyní vstupuje do hry WMTS, které pracuje ne s rozlišením, ale s
měřítkovým číslem. To je závislé na rozlišení obrazovky. Tady se zdroje
různí, vypadá to, že ESRI a GOOGLE bere za rozlišení obrazovky 96DPI,
podle WMTS standardu by to mělo být 90.71DPI (odvozeno na základě věty
na straně 8 standardu:

        The scale denominator is defined with respect to a
        "standardized rendering pixel size" of 0.28 mm × 0.28 mm
        (millimeters). The definition is the same used in WMS 1.3.0

25.4/0.28 = 90.7142

Měřítková řada pro 90.71 DPI potom vypadá následovně:

scaleDenom = (screen_dpi * 39.37 [in/m] * resolution)

zoom_level resolution scaledenom
0 156543.034 559081146.121
1 78271.517 279540573.061
2 39135.7585 139770286.53
3 19567.87925 69885143.2651
4 9783.939625 34942571.6326
5 4891.9698125 17471285.8163
6 2445.98490625 8735642.90814
7 1222.99245313 4367821.45407
8 611.496226563 2183910.72704
9 305.748113281 1091955.36352
10 152.874056641 545977.681759
11 76.4370283203 272988.840879
12 38.2185141602 136494.42044
13 19.1092570801 68247.2102199
14 9.55462854004 34123.6051099
15 4.77731427002 17061.802555
16 2.38865713501 8530.90127748
17 1.1943285675 4265.45063874
18 0.597164283752 2132.72531937
19 0.298582141876 1066.36265969
20 0.149291070938 533.181329843

A nyní: služby wmts ČUZK pro 900913/3785 mají při rolišení 90.71 DPI
následující řadu:

0 7315200
1 3657600
2 1828800
3 914400
4 457200
5 228600
6 114300
7 57150
8 28575
9 14287.5
10 7143.75
11 3571.875
12 1785.9375
13 892.96875
14 446.484375

Což bohužel nekoresponduje s tím, na co jsme "zvyklí" od Googlu, Bingu,
OSM (14 zoom levelů proti 20, jiná měřítková čísla při cca 91DPI).

Já bych vás prosil, abyste WMTS pro 900913/3785 začali generovat v
rozlišeních/měřítcích, která by odpovídala tomu, jak to používá
Google/Bing/OSM proto, že v praxi bude např. Ortofoto používáno právě
proti těmto službám. A nedává smysl mít to - z pohledu uživatele -
jinak. Já chápu (domnívám se), že daná měřítková řada byla asi zvolena s
ohledem na výchozí kvalitu snímků, ale to je již zohledněno v řadě pro
S-JTSK. "900913" jak to chápu já je určená pro aplikace kompatibilním s
tímto rozšířeným modelem.

Samozřejmě, nikde není napsáno, jak se to v tomto souř. systému má
dělat, Google/Bing/OSM se neřídí žádným psaným standardem. Akorát mě
nenapadá aplikace, která by používala tento souř. systém, ale záměrně
nepoužívala jejich měřítkovou řadu.

Já to technicky umím do mapy dát, ale výsledek vypadá děsivě, vizte
screenshot [3]. Domnívám se, že na serveru lze leccos vyhladit lépe, než
na klientovi (kde se myslím bere "nejbližší soused").

Co vy na to?

Díky

Jáchym Čepický

P.S. posílám v kopii do freegeocz mailing listu, asi nebudu jediný, kdo
s tím bojuje a tady je tak trochu návod, jak se věci mají. Pokud jsem
zcela mimo mísu já, budu rád, když mě někdo opraví

[1]
http://geoportal.cuzk.cz/WMTS_ORTOFOTO/WMTService.aspx?service=WMTS&request=GetCapabilities

[2]
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Slippy_map_tilenames#Resolution_and_Scale