Sepuluh peratus rakyat Malaysia menghadapi masalah mental. Kalau jumlah
penduduk di Malaysia 29  juta, bermakna 2.9 juta mempunyai masalah mental.
Mengikut statistik, purata 6 orang bunuh diri setiap hari di Malaysia , 2500
orang setiap tahun dan 50,000 kes cuba bunuh diri setiap tahun. Malangnya tiada
pihak yang benar-benar serius dalam menangani gejala bunuh diri ini, penyebab
kematian kedua tertinggi di Malaysia.

Kupasan dan statistik bunuh diri di Malaysia saya ada tulis sebelum ini di
http://waghih.blogspot.com/2010/04/makin-ramai-orang-remaja-1malaysia.html

Macamanapun saya terjumpa ada satu badan bebas yang mengambil inisiatif untuk
mencegah gejala bunuh diri di Malaysia yang menyediakan talian kecemasan pada
pautan berikut
http://www.suicide.org/hotlines/international/malaysia-suicide-hotlines.html .
Badan bebas ini menggelarkan diri mereka Befrienders.

Bila pula JAKIM , Majlis Agama Islam , Parti Politik Islam dan Melayu juga
NGO-NGO Islam akan mengambil pendekatan serupa ?

Atau kita masih leka siapa sebenarnya pengkhianat negara, siapa sebenarnya
sahabat Yahudi , siapa sebenarnya musuh Zionis , siapa yang bekerja dengan APCO
, siapa yang rapat dengan NED , FELDA Bankrap , FELDA Kaya ?

*************************
Malaysia Suicide Hotlines
Befrienders Malacca
Peti Suraj No. PS245
Pejalat Pos
Besar Melaka
75100
MELAKA
Contact by: Face to Face  - Phone
Hotline: (06) 284 2500

Befrienders Penang
104-1A Mewah Court
Jalan Tan Sri Teh Ewe Lim
11600
PULAU PINANG
Contact by: Face to Face  - Phone  - E-mail:
Hotline: (04) 281 5161
Hotline: (04) 281 1108
Website: befpen.org
E-mail Helpline: p...@befpen.org
Hours: Sat, Sun: 17:00 - 23:00

The Befrienders Kuala Lumpur
95 Jalan Templer
Petaling Jaya
46000
SELANGOR DARUL EHSAN
Contact by: Face to Face  - Phone  - Letter:  - E-mail:
Hotline: (03) 7956 8144
Hotline: (03) 7956 8145
Website: befrienders.org.my/
E-mail Helpline: s...@befrienders.org.my
Hours: Mon, Tues, Wed, Thurs, Fri, Sat, Sun: 00:00 - 23:00

Befrienders Ipoh
Peti Surat 413
Ipon
30750
PERAK
Contact by: Face to Face  - Phone
Hotline: (05) 547 7933
Hotline: (05) 547 7599

Befrienders Seremban
Seremban
Contact by: - Phone
Hotline: 06 7653588
Hotline: 06 7653589
Hours:  Mon, Tues, Wed, Thurs, Fri: 19:00 - 22:00

Lifeline Association of Malaysia
71-2nd Floor, Jin Jejaka 2
55100
TMN MALURI