>Padahal saya rasa sistem first degree di US tu dibuat
>utk menyenangkan pelajarnya. Bayangkan la subject
>matematik pun ada soalan objective diperingkat 1st
>degree level.

Nak komen sikit tentang ni...
Seingat saya tak pernah pulak saya jumpa soalan matematik ada objective...
Mungkin bergantung pada U atau community college yang non-competetive
standard...
malahan masa ambil Comp. Sc. sampai kena ambik course Differential Equation,
Linear Algebra, Partial DE dan entah macam-macam level subject maths lagi
ada le...

I would say ianya bergantung pada standard u atau college...
kat US u dan college beribu-ribu...
cuma nak kena tahu pilih je...

Tentang godaan tu, memang le kalau nak rosak tu kat Malaysia pun ramai juga
yang rosak...
di overseas kalau ada masalah, yang ada cuma teman-teman, itupun kalau ada
ramai teman-teman dari tanahair yang sama u atau town...
ada setengah tempat, melayu cuma dok 2-3 orang, yang dok sorang-sorang pun
ada...
haru juga rasa...