Dairi seorang Foreign Mujahid di Chechnya (PART 1) (03 Mac 2000)

“ Beberapa hari lalu, aku bersama ** dan beberapa orang sahabatku seramai ** orang
telah bergerak sebagai satu barisan bantuan untuk bertemu dengan sahabat-sahabat kami
yang baru tiba dari Grozny. Kami tidak membawa sebarang bekalan makanan (aku fikir
Komander mengagak bahawa kami akan tiba di perkampungan tersebut pada malam pertama
ini) selain daripada beberapa sahabatku ada membawa sedikit makanan ringan untuk
mengalas perut dalam seharian perjalanan tersebut, dan sepanjang laluan itu melalui
kawasan pergunungan.

Denai tersebut telah merupakan jalan yang paling sukar yang pernah kami lalui.
Sepanjang lebih kurang 45km berjalan kaki. Sebaliknya, perjalanan melalui pergunungan
itu sepatutnya selama sehari itu rupanya telah menjangkau selama genap empat hari
perjalanan tanpa bekalan. Selama hari itu, jumlah makanan yang aku makan tidak lebih
daripada satu per lima daripada jumlah makanan biasa! Sebahagian besar
sahabat-sahabatku menghadapi kesukaran yang sama kecuali beberapa roh yang terpilih
(syuhada’). Tiga malam pertama, kami bermalam di dalam salji yang membeku, tanpa
tempat perlindungan khusus, selain daripada pakaian yang kami pakai seharian. Pada
malam pertama, kami telah bermalam di tempat tinggi di pinggiran gunung, jadi kami
tidak dapat menyalakan api di sebabkan oleh terdapat tentera-tentera Rusia berhampiran
dengan kami. Aku gementar bila terkenangkan kembali saat itu – stokinku basah lenjun
dan aku bermalam di sana dengan keadaan menggigil kesejukkan yang amat sangat.

Pada lebih kurang pukul 5 pagi keesokan harinya, aku telah cuba untuk bangkit dari
tempat tidurku, tetapi aku telah mengalami ketegangan otot di perutku. Selama lebih
kurang setengah jam aku cuba untuk bangkit dan kemudian berjalan! Pada malam kedua dan
ketiga, kami telah dapat menyalakan api, dan kebanyakkan sahabat-sahabatku berjaga
sepanjang malam untuk memanaskan badan kami. Walaubagaimanapun pada petang hari kedua,
kami telah berada betul-betul berada di belakang barisan tentera-tentera Rusia dan
dalam perjalalan menghampiri sebuah perkampungan di hujung dataran landai, di mana
sahabat-sahabat kami yang lain sedang menanti ketibaan kami di sana. Kami bergerak di
dalam barisan yang amat panjang, lebih kurang jarak di antara sahabat yang paling
hadapan dengan yang paling belakang ialah selama sejam perjalanan.

Aku berada di dalam kumpulan peretama yang tiba di tanah landai yang menganjur ke
lembah yang curam dimana sahabat-sahabat telah berhenti berehat untuk berwuduk dan
solat. Sepanjang hari kami telah dibingitkan oleh bunyi pesawat-pesawat Rusia, dan
kami tahu mereka sedang menanti ketibaan kami di beberapa penempatan tentera Rusia
yang berhampiran. Pada saat itulah kami telah di hujani oleh bedilan mortar tanpa
henti-henti, semakin lama letupan mortar itu semakin hampir kepada kedudukan kami
(pengintip ada berhampiran dengan kami). Dalam sekejap masa sahaja mortar-mortar itu
meledak di kedudukan kumpulan kami.

Aku bersama seorang sahabatku yang lain telah mendengar bunyi siulan bom menghampiri
kedudukan kami berdua, tanpa berlengah lagi kami terus tunduk dan berlindung, mortar
tersebut telah meledak sejauh hanya beberapa meter di belakangku. Aku segera bangkit
untuk terus bergerak dan mengalih kedudukanku tetapi sahabatku itu selang dalam 1 – 2
meter jaraknya daripadaku telah rebah ke bumi. Alhamdulillah, Allah telah melindungi
aku daripada sebarang kecederaan. Satu sepihan bom telah menembusi dari perutnya
hingga ke belakang. Untuk minit seterusnya, dia masih tercungap-cungap sewaktu kami
sedang menanggalkan peralatan daripada badannya, dan menariknya ketempat perlindungan.
Secara berterusan kami membisikkannya Kalimah Syahadah sambil memangkunya, tetapi aku
tidak pasti samada beliau dapat mendengar bisikkan kami lagi sewaktu beliau nazak.
Beliau menarik nafas dalam, semakin lama semakin perlahan sewaktu rohnya meninggalkan
jasad sahabatku itu untuk bertemu dengan Penciptanya (Insy!
!
a-Allah).

Seramai lima orang Mujahidin telah gugur di dalam serangan itu. Di dalam keadaan
tersebut juga, tentera Rusia telah cuba untuk memerangkap kami ke lembah ersebut
dengan menggunakan dua buah kereta kebal, sebuah di atas jalan raya, dan sebuah lagi
di *** arah ke belakang kami. Kereta kebal pertama telah dimusnahkan oleh seorang
mujahid muda dengan menggunakan RPG ( di mana ada di kalangan Mujahidin Chechen yang
berusia empat belas tahun berjuang bersama kami ketika itu). Beliau mara ke arah jalan
raya, lantas membidik kereta kebal tersebut dan terus membedilnya. Sewaktu beliau
melakukan itu, kereta kebal tersebut sedang memusingkan meriamnya ke arah beliau untuk
menghancurkan jasadnya. Segala kelengkapan dan isi kereta kebal tersebut meletup di
dalam kegelapan malam, yang mana telah mencampakkan rasa gerun di hati-hati tentera
Rusia yang berhampiran.

Komander kami telah menghantarkan beberapa mujahidin ke arah perkampungan itu sebagai
penunjuk arah, dan kesemua daripada kami telah dapat melepaskan diri, para syuhada’
dan Mujahidin yang tercedera telah dibawa bersama ke tempat yang selamat. Seperti yang
telah di sebutkan di atas, pada malam seterusnya kami tidur di kawasan pergunungn itu
yang di selubungi salji, tetapi kali ini di dalam kumpulan yang berselerak, di mana
sahaja asalkan cukup untuk melindungi nyalaan api kami daripada pandangan musuh. Pada
pagi keesokan harinya, aku bersama seorang sahabat lain telah bergerak ke
***(Jalanraya yang dikuasai oleh tentera rusia sepanjang ****) dan *** bersebelahan
dengan ***. Sahabat-sahabat daripada grozny telahpun bergerak pada malam sebelum itu
dan Komander mereka telah menghalakan pasukannya ke penempatan kami untuk bertemu
dengan pasukan kami. Di tempat ini, secara keseluruhan muka buminya dilitupi salji,
dan yang ada hanya beberapa landmark yang terang.

Tentera Rusia sudah semestinya maklum dengan apa yang berlaku dengan memastikan
pergerakkan kami, lalu membedil ke arah kami secara bertalu-talu. Alhamdulillah,
setiap kali bedilan dilakukan, itu terpesong sedikit. Selepas itulah kami telah
bertemu dengan barisan Mujahidin tersebut. Satu pergerakan; satu barisan yang
mengandungi beberapa ratus Mujahidin sedang berjalan keluar daripada permandangan
salji yang putih di dalam pergerakan yang teratur. ***** adalah di antara kumpulan
yang di hadapan yang mana Komander kami telah memberi salam. Selepas saya memberikan
salam kepadanya, saya telah bertanyakan soalan yang mana aku selalu bertanya di dalam
waktu-waktu yang lain, di manakah ***** ?

Kesemua sahabat-sahabt kepenatan tetapi amat gembira kerana dapat bertemu kami.
Sahabat-sahabat yang cedera parah dan yang baru terbunuh sedang di bawa di atas
belakang kuda, dan ramai lagi yang di bawa dengan pengusung atau di sokong bahu oleh
sahabat yang lain. Sahabat-sahabat tersebut telah melalui sepanjang jalan daripada
Grozny melalui pertahanan yang besar dan ganas tentera-tentera Rusia. Aku belum lagi
mengira jaraknya, tetapi memang pasti jaraknya amat panjang dan sukar.

Secara fizikalnya, kami telah kehilangan berat badan yang banyak, paha kami sukar
untuk berfungsi, dan pelbagai kesukaran yang lain. Sepanjang hari yang kedua aku telah
mengalami sakit yang teruk, tetapi Alhamdulillah, aku sekarang berasa semakin sihat
daripada sebelum ini. InsyaAllah aku akan sihat seperti sediakala dan mara untuk
perhitungan seterusnya!

Sewaktu aku menulis diari ini, kedengaran melalui perhubungan radia tentang ketibaan
kumpulan kedua mengandungi lebih kurang 1000 orang Mujahidin. Bilangan tambahan pada
yang gugur ialah seramai 12 orang di sepanjang perjalanan tersebut. Seseorang telah
menyebutkan kepadaku bahawa dua orang di antara yang terbunuh adalah *** dan nampaknya
salah seorang daripadanya adalah kawanku, ***. Dia telah mengalami kecederaan parah di
perut sewaktu di dalam perjalanan keluar dari Grozny dan perjalanan seterusnya
merupakan ujian yang amat sukar. Aku nampak ramai yang tercedera, termasuklah ***. Aku
telah pergi bertemunya semalam, tetapi keadaan beliau masih lagi tidak sedar dan tidak
dapat mengenali aku; dia tercedera terkena serpihatan bom telah di kakinya dari Grozny
dan Subhanallah sebaik sahaja beliau tiba di ***, trak yang membawa beliau telah di
serang dan di tembak oleh sebuah pesawat yang mana beliau telah kehilangan separuh
daripada tangan kirinya.

Kelengkapan peralatan perubatan di *** dan kecederaan sahabat-sahabat amatlah sukar
untuk diterangkan. Sebuah hospital di *** juga telah hancur di bom dan sekarang
beberapa pesakit telah ditempatkan berasak-asak di dalam satu bilik yang tidak
terjaga. Sebuah lagi hospital berhampiran *** di mana *** dan beberapa sahabat lain di
tempatkan berkeadaan lebih baik sedikit daripada yang sebulum ini ( dan hospital ini
akan di tutup tidak lama lagi). Pakar perubatan amat terhad untuk menguruskan kegunaan
ubat penahan sakit (di catu) dan anti-biotiks bersama gergaji pembedahan untuk
memotong kaki yang parah. Didalam keadaan ini, mengalami kecederaan parah merupakan
satu ujian yang amat besar dan sakit yang pernah aku saksikan, jadi aku sering berdoa
semoga Allah menjauhkan diriku daripada ujian tersebut.

Apa yang aku ingin persoalkan, di manakah perginya doktor-doktor muslim yang
bertahun-tahun berusaha mengejar karier mereka, jadi satu hari mereka boleh
‘berkhidmat’ kepada Muslim? Mengapakah mereka tunduk kepala untuk menyenangkan
hati-hati Yahudi dan musuh Islam, Mujahidin yang berani seperti *** terlantar tanpa
dirawat, berada di dalam kesakitan dan kesengsaraan di dalam sebuah bilik sempit di
bawah tanah. InsyaAllah, Allah akan memberikan ganjaran di atas ketahanan mujahidin
itu dengan balasan ni’matNya dan Allah akan persoalkan (Allah Maha mengetahui) kepada
doktor yang sentiasa terjaga perutnya, kaya dan bongkak itu mengenai kepada siapakah
yang mereka berkhidmat sewaktu jihad.

Secara umumnya, mereka (Rusia) sedang menambahkan lagi serangan bertalu-talu tanpa
henti-henti dengan mengebom bandar-bandar yang mana sasaran utamanya hanyalah terhadap
penduduk awam. Satu perkara yang akan di lalui orang sesiapa sahaja yang berada di
dalam barisan hadapan/ medan pertempuran, dan banyak lagi pengalaman yang menguji
kekuatan iman selain daripada sewaktu pesawat melintas di udara untuk menjatuhkan bom
dan melancarkan roket. Penghuni bangunan akan membisu seketika dan anda hanyalah
berdaya untuk menunggu dan berdoa. Beberapa saat kemudiannya (itu pun kalau anda masih
bernyawa) anda akan di gegarkan oleh letupan yang menghancurkan bangunan di sebelah
anda akibat ledakan bom tersebut. Selain itu pelbagai ujian-ujian lain bakal menjengah
samada serangan itu daripada kereta kebal, artilery, grads dan scuds.

Bagi orang awam, dengan keluarga serta harta benda mereka, peperangan merupakan satu
mimpi yang ngeri yang mana anda tidak dapat bayangkan kesengsaraannya melainkan anda
sendiri hidup di dalam situasi itu bersama mereka. Tidak mustahil dikatakan bahawa
orang ramai tidak mahukan peperangan. Berita lain pula ialah mengenai serangan
besar-besaran tentera Rusia keatas bandar *** yang mengawasi ***. Alhamdulillah
Mujahidin berjaya mematahkan serangan mereka. Walaubagaimanapun, saya tahu bahawa
sekurang-kurangnya seorang Komander berpendapat bahawa mereka akan kembali menyerang,
jadi semua yang tercedera sedang di pindahkan ke ***.

Di dalam masa dua bulan ke hadapan ini, pilihanraya akan dijalankan, dan dalam masa
itu serangan akan bertambah sengit. Mereka telah menghantar pasukan payung terjun
(para-troopher) ke *** baru-baru ini yang mana mereka telah dikalahkan samada dengan
kecederaan teruk atau telah berundur setelah bertempur beberape ketika dengan
Mujahidin.

Agak sukar untuk memberikan gambaran secara umum mengenai Mujahidin kerana
pasukan-pasukan mereka berasal daripada seluruh tempat di Caucasus dan juga dari
seluruh dunia. Di ketika saya berada di ***, terdapat sekurang-kurangnya sedozen
bahasa yang berlainan digunakan di dalam sebuah bangunan kecil yang menjadi penempatan
kami.

Sebenarnya peperangan ini bukan sekadar untuk kempen pilihanraya putin, tetapi
sebenarnya ialah untuk menghancurkan umat Islam dan kebangkitan Mujahidin. Ia dibiayai
dan (secara teran-terangan) mendapat sokongan daripada Barat di bawah pengaruh Yahudi.
Sekumpulan Yahudi Rusia yang berkuasa di dalam kerajaan (diketuai oleh Berezovsky)
telah menguasai media, perbankan dan industri termasuk juga beberapa kementerian yang
berpengaruh. Merekalah yang telah menaikkan Putin daripada bawah, yang tak pernah di
kenali sebelum ini dan meletakannya sebagai ketua dalam rebutan tempat Presiden di
atas tujuan peperangan ini.

Fakta penting yang harus di ambil tahu ialah bahawa Putin bukanlah menggunakan
peperangan ini untuk mencapai cita-citanya untuk menjadi presiden, tetapi Putin
hanyalah sekadar alat (di atas kuasa presiden itu) untuk mengistiharkan perang
menghancurkan satu-satunya negeri yang mengamalkan dasar berdasarkan Tauhid yang benar
dan Islam yang tumbuh di dalam negara Rusia. Semenjak dari mula lagi Putin telah
menyatakan objektif sebenarnya adalah bukan untuk menguasai Chechnya, tetapi untuk
menghancurkan ‘pengganas’ (Mujahidin!). Tanpa kekalahan dapat menghancurkan kami
adalah kekalahan bagi Rusia, yang mana tidak akan memberikan ruang untuk persetujuan
berundur/ damai seperti dalam Perjanjian Damai Mashkadov-Lebed 1996.

Secenario sekarang ini hanyalah untuk peperangan gerilla yang berpanjangan dan kami
semakin di tolak kawasan pergunungan dan Tentera rusia, InsyaAllah akan mengalami
kemalangan jiwa yang teruk di dalam kemaraan mereka dan bagi Mujahidin, serangan
mengejut akan dilakukan dari belakang barisan mereka. Setelah bilangan kemalangan jiwa
tentera rusia meningkat tinggi barulah segala kepalsuan ini akan terbongkar, dan
rakyat Rusia akan bangkit memprotes peperangan ini secara terang-terangan.
Walaubagaimanapun, ini hanyalah sekadar pandangan jauh sahaj

a dan kebenarannya tentulah Allah sahaja yang Maha Mengetahui sejauhmana peperangan
ini akan akhir atau berterusan. Peperangan ini meletus sebaik sahaja yang peperangan
yang pertama tamat dan akan berterusan selama mana yang di kehendaki oleh Allah.
Secara umumnya, Foreign Mujahidin yang seniorlah yang berazam untuk terus berjuang dan
merupakan tulang belakang bagi organisasi muslim secara keseluruhannya , *** merupakan
sahabat-sahabat yang amat ikhlas dan di senangi untuk bersama. Tidak kurang juga
dengan sikap kumpulan ethnic lain, terlalu ramai untuk di sebutkan disini.

Aku melihat *** dan seorang sahabat bernama *** semalam. Mereka semuanya,
Alhamdulillah nampaknya lebih sihat berbandingkan sebelum ini, dengan sahabat ***
kelihatan sedang berjalan-jalan mengambil angin. Walaubagaimanapun, walaupun luka yang
di alami oleh *** telah dibersihkan, tetapi bukaan lukanya terlalu luas dan
berkemungkinan beliau memerlukan satu pembedahan. Keadaan hospital di *** adalah lebih
teruk berbanding daripada yang beliau ditempatkan sekarang(!!) dan di sana terdapat
hanya SEORANG DOKTOR sahaja bertugas, kami tidak senang untuk membawanya ke sana.
Berdoalah untuk beliau agar Allah permudahkan urusan beliau dan menyembuhkan lukanya
secepat mungkin….”

Petikan diari Brother X (Rakyat Norway), Chechnya, Februari 2000.

Bersambung ke bahagian dua ...>

| Masalah komputer,internet,it sila bergabung dengan |
| <mailto:[EMAIL PROTECTED]>       |
| http://www.onelist.com/group/dunia-digital         |