Assalamu'alaikum,

Kepada yang lastik teman pasal posting diatas, first
and foremost, teman nak tanya, did you hear the
interviews of villagers in one of the TV news last
night? Maybe not because you were fast asleep already -
it was one of the late news, forgot which one. Temubual
dilokasi kejadian - boleh nampak terusan yang terjadi.
Kalau bohonglah 3 orang kampung tu, bohong lah teman.
Cumanya apa motif 3 orang kampung yang  ditemubual
berbohong (jika ianya bohong)?

Teman tidaklah boleh kata benda ni sohih benar. Tapi
nak kata mustahil tu pun tak boleh juga. Sebab dari
pembacaan; alam jin ni semacam aje dengan alam manusia.
Kita beranak pinak, dia orang pun beranak pinak
(maknanya; kita romen, dia orang romen juga, itu pasal
kena baca doa romen takut nanti bini diromen jin). Kita
ada tuan doktor, dia pun ada. Dia orang ada teknologi
changih macam kita juga. Sistem pembelajaran,
perundangan, kemasyarakatan, dsbnya mereka pun mungkin
selari dengan kita. Bukankah dia orang pun ada jin
Islam dan Kapir?

Jadi sebelum nak kata teman merepek dan putar alam tu,
kena dapatkan dia punya "gestalt" dulu. Apa itu
"gestalt"? Yang ahli psikolog hnet dok hantar berbelas
siri tu bolehlah dirujuk....  Dalam apa2 perkara pun,
kena dapatkan "gestalt"nya dulu, baru boleh buat
perkiraan. Iya dak?

Sekian.

(EXTRACTED DARI CIKGUNIK PUNYA KIRIMAN)

6. Psikologi Gestalt

Psikologi ini muncul hasil daripada tempias
strukturalisme. Ia muncul di Jerman dan dipelopori oleh
Max Weitheimer. apakah yang di maksudkan Gestalt.
...maksudnya ialah keseluruhan. Mengikut Max, jika
keadaan sedar manusia diselidiki, hanya dari sudut
pengalaman sensasi( kederiaan) saja, maka ia tak akan
bawa makna yang releven kepada manusia.

(ini bermakna penglihatan kita( pengalaman kederiaan)
tidak boleh melihat satu bahagian sahaja, kalau tidak
ia jadi tak bermakna, ia perlu dilihat secara gestalt
(seluruh)

(DELETED)