waalaikumussallammm.....

menyentuh tentang pinjaman secara islam yang dijalankan oleh sesetengah
syarikat kewangan mengenai pinjaman kenderaan atau pun rumah.
saya mempunyai satu kemuskilan apakah undang-undang atau akta atau kanun
atau pun mahkamah yang akan digunakan sekiranya peminjam tidak dapat
membayar balik pinjaman.

Diandaikan kenderaan atau pun rumah tersebut telah
ditarik balik dan telah dijual/dilelong oleh pihak syarikat kewangan
tetapi masih belum mencukupi untuk melangsaikan baki yang masih ada

adakah perkara ini akan dibicarakan dimahkamah biasa atau mahkamah
syariah
jawapannya tentulah akan dibicarakan dimahkamah biasa dan perbicaraan
atau
tuntutan dan hukuman sudah semestinya akan dibuat secara "bukan islam"

jadi disini seolah-olah "dikepala" sahaja islam tetapi "ditengah" atau
pun "diekor"
sudah tidak ada islam. Sedangkan islam itu lengkap :-)

p/s saya orang baru belajar jika ada salah silap tolong betulkan
:-)...:-)

. .
l_l