salam semua

1. soalan yg baik utk perbincangan

2. Saya ada rujuk terjemahan dan teks bahasa Arab dua ayat berkenaan. Semua
perbincangan mengenai Quran mesti rujuk teks bahasa ARABnya dan bukan
terjemahan. Dalam konteks ini kita dapati soalan ini amat berasas utk
diulaskan

3. Sebelum ulas panjang, kita perlu tahu bahawa semua ayat di atas adalah
surah Makkiyyah - yg menekankan akan perkara asas aqidah, adanya ALLah, kita
ni "nobody" di sisi ALLah , Allah berkuasa menjadi kan tiada dan ada. Maha
Kuasa ALLah dengan sifat-sifatNya yg Tinggi dan berlain dengan makhluq
(al-Ikhlas).

4. Disamping penjelasan itu, nombor 19 malaikat spt dalam surah 74:31
disebut sendiri bahawa nombor itu juga bertujuan utk uji sapa beriman dan
sapa tau beriman.
   Nak sampai Penang dari KL kita   boleh bahagikan fasa trip itu kpd 2,
atau 6 atau  8 atau lebih kalau kita mau.
    Kalau naik flight satu trip
    naik bas mungkin dua trip
    naik basikal entah berapa trip
    naik kereta lain bilangan nombornya.

   Message Quran bukan pada sesuatu yg remeh (nanti dijelaskan maksud remeh
di sini) tetapi sesuatu yg AMAT BESAR PERKARANYA . iaitu: ALLAh kata Dia
Maha Berkuasa dan kamu manusia dan jin dll adalah makhluq maka kamu kenalah
taat & abdikan diri kpd ALLah. SWT .

5. Apakah unit masa? 24 jam ialah satu pusingan bumi pada  paksinya. Setiap
planet punya pusingan masanya  sendiri. Satu hari bagi bumi tak sama dengan
satu hari bagi Musytari, misalnya. Setiap planet memiliki tempoh masa satu
hari yang tak sama.

Maka apakah unit masa 2 atau 6 atau 8 dalam ayat berkenaan?
Kita dapati soal nombor gini ia boleh dilihat sebagai satu perkara yg
relatif.

maka kalau Quran stimulate kita untuk berfikir sejak awal lagi, maka kita
elok respond dengan betul.
Apa yg lebih penting ialah  13 tahun dengan ayat-ayat Makkiyyah barulah
diikuti dengan 10 tahun dengan ayat-ayat berupa suruhan dan larangan.

Ini message Quran - 13 tahun sebut satu bab sahaja - bab Iman dan yakin akan
ALLah, kerasulan Muhammad (SAW), adanya syurga dan neraka, dll.

adakah kita hari ini dapat "simulate" dan rasa apa yang dirasa-didik oleh
sahabat dengan alQuran secara live?

sungguh - pendidikan sahabat 13 tahun itu terasa jauh dengan apa yg kita
dididik hari ini.

Rumusannya,

1. kalau Quran didekati utk cari kelemahannya, maka itu memang pendekatan
orang kafir.

2. bilakita hayati erti fieman ALLah, maka kita akan tahu bahawa Quran boleh
diibaratkan seperti ayat yang "panas dan menakutkan, adakalanya melembutkan
dan menghiburkan, dihadapi QUran itu dengan rasa takut dan harap akan rahmat
ALLah" -- bukan cara orang kapir mendekatinya - iaitu hati mereka yg buta
tanpa iman apa lagi rasa taqwa di dada mereka.

waLLahu a'lam