On Sat, 17 Jul 2004 12:50:54 +0200, Pere Castells wrote:

> Pensar si es sistema operatiu era lliure o empresonat .... ni idea. Amb els
> disquets de 5 1/4 hi havia prou i amb un Ability podies tirar. Internet? que
> era internet? potser alguns de vosaltres sabien el que era, però jo  .... ni
> idea. El primer que et deia els llibres d'instruccions era que facis una
> copia de seguretat dels discs.

Sí, no hi havia informació ni possibilitats d'usar programari lliure
sense ser un hàcker.  Ara hi ha possibilitats d'usar programari lliure
sent usuari normal i corrent, però continua sense haver informació.
La poca que hi ha, sovint mal explicada:  "usa'l perquè és segur,
gratis, en català".  Idò no, perquè demà el programari privatiu també
pot ser segur, en català i fins i tot gratis (et poden encolomar molt
spyware).  S'ha d'usar perquè és lliure.  En això estem, en informar
bé.

> Vaig donar les gràcies al inventor del "cotxe d'us social" (Henry Ford), com
> a conseqüència al Sr. Bill Gates del que encara estic agraït perquè fa fer
> el que no van fer altres, posar a les mans de la gent del carrer una
> tecnologia que fins a les hores era amb mans de quatre privilegiats (com
> podria semblar que ara alguns pretenen).

En el seu moment va ser un alliberament, perquè la resta era encara
pitjor.  Tant que el món UNIX va fer emprenyar en Richard Stallman i
sorgir el moviment GNU, que vol dir _G_NU _N_o és _U_NIX (un acrònim
recursiu, coses de hàckers).

Va anar de les cases a les empreses, on tenien d'aquests sistemes caríssims.

Ara les empreses estan pagant les conseqüències d'usar Windows, un
sistema fet per una empresa de marquèting que s'ha dedicat al
programari.  Tot són perills.  Tot són riscs.   Per mor d'això s'estan
retardant coses socialment tant necesàries com el comerç electrònic
ben fet i la interconnexió de sistemes mitjançant xarxes, que farien
la vida i la feina més fàcil.

N'estan cansats i moltes (més de les que semblen) estan deixant
Windows per posar sistemes lliures.  El preocupant és que ho fan per
seguretat i preu, però si s'els explica bé també descobreixen que està
molt bé que el codi que administra el coneixement de la seva empresa
no sigui exclusiva de la empresa d'informàtica que els hi fa els
programes.   Descobreixen la llibertat --que ja tenien, des de fa
molt, a l'hora de contractar fontaners, paletes o advocats per
mantenir altres parts del muntatge empresarial.

Així que si Windows va anar de les cases a les empreses, el programari
lliure anirà de les empreses (i les escoles, n'hi ha moltes
engrescades http://bulma.net/body.phtml?nIdNoticia=2059) a les cases i
ja no us sonarà tant a xinés.

Però els usuaris més vius es poden avançar i segur que hi trobaran un
aventatge laboral d'aquí a poc --a jo m'ha passat.

> Quant parleu de Linux a mi em sona a xinès, que dic xinès ... al menys l'he
> vist escrit, però jo mai he vist a ningú que el tingui ... no puc ni opinar.

Idò està en català (ep, però no l'usis per això, sinó perquè és lliure :)

> Ni els informàtics que conec el fan servir, ho dic en serio, m'agradaria
> veure com funciona.

Pots baixar aquest CD i arrancar amb ell l'ordinador:
http://www.suse.de/es/private/download/index.html
(clic a "SUSE LINUX Download" i després "Download the live CD ISO" image here)

SuSE és una distribució ideal pel usuari de Windows que vol passar a
programari lliure.

Si t'agrada es pot baixar una versió personal per instal·lar-la o
comprar una caixa amb 5 CD, 2 DVD, 2 manuals i 90 dies de suport
(venen això, no el programari).

--
Benjamí
http://bitassa.com