Per que no quedi, us poso la meva versió.

El nom vé determinat a partir del tractament que se li
dona quan es fa el "mandongo":

Llonganissa: el que és cru.
La tendra és la que es fa fregida o a la brasa, i la
seca la que es menja com a embotit. A la seca, se li
dóna diferents noms segons l'amplada: secallona,
xoriç, etc.. però totes són llonganissa seca (pq la
carn es deixa crua).

Botifarra: el que està bullit.
Segons el que se li posa tenim la botifarra blanca, la
negra, la d'ou, etc... El bull em sembla que és quan
és més sequet. Però totes són botifarra perquè s'han
bullit (han sortit del calder).

Sílvia