Title: Message

Sverceri droge kontrolisu parlament

Mladjan Dinkic, potpredsednik G17 PLUS: Sverceri droge kontrolisu parlament

G17 PLUS smatra da je DOS zavrsio svoju istorijsku ulogu i da vise nije sposoban da dalje sprovodi reforme. Na sednici Skupstine Srbije 14. oktobra na kojoj treba da se raspravlja o poverenju vladi Srbije pokazace se koliko su manje stranke u DOS, koje su nezadovoljne radom Vlade, hrabre da to pretoce u glasanje protiv Vlade. U razgovorima koje je G17 PLUS imao sa nekim strankama DOS svi redom su bili nezadovoljni radom Vlade, a konkretno Miodrag Isakov je rekao da ce, ako u roku od dve nedelje Zivkovic ne smeni Cedomira Jovanovica i jos neke ministre, on licno napustiti Vladu. I Rasim Ljajic je uslovio podrsku Vladi njenom temeljnom rekonstrukcijom. Sve ove stranke imace uskoro u Skupstini priliku da dokazu koliko su dosledne - rekao je u razgovoru za "Blic" Mladjan Dinkic, potpredsednik G17 PLUS.

Blic: I vasa stranka je pre dva dana postala parlamentarna partija, a tvrdite da se razgovara i sa jos nekim poslanicima. O kome je rec?

Dinkic: U poslednje vreme sve vise gradjana zeli da se uclani u G17 PLUS, a medju njima su i neki republicki poslanici iz vrlo razlicitih stranaka DOS.

Blic: Postoji li mogucnost da do 14.oktobra vasa stranka dobije mnogo vise od jednog poslanika, sto bi imalo velikog uticaja na sudbinu Vlade?

Dinkic: Mi ne zelimo da se nasi poslanici dugo zadrze u u Skupstini. Cilj stranke su prevremeni parlamentarni izbori, koji bi omogucili fomriranje nove vlade. Situacija bi se drasticno promenila kada bi se ispostovala odluka Ustavnog suda Srbije i vratili mandati sestorici poslanika opozicije. Ali trenutno, sudbinu Vlade u rukama drzi SDP Slobodana Orlica koji je pre neki dan izjavio da je premijer Zivkovic neodlucan u rasciscavanju korupcije u Vladi. Naredna sednica Skupstine je poslednja prilika da se proveri odlucnost njegove stranke, s obzirom da je njihov zahtev za temeljnom rekonstrukcijom Vlade Zivkovic pre neki dan vecglatko odbio. Ne iskljucujem da se ta sednica odlozi, jer se Cedomir Jovanovic izgleda uplasio, pa pricama o pocetku razgovora o Kosovu koji pocinju tog dana nastoji da odlozi sednicu, sto bi bilo potpuno neodgovorno, jer pregovori o Kosovu nece trajati nekoliko dana, vec nekoliko godina. Da li to znaci da ova Vlada treba da ostane dok se ne resi kosovski problem. Vlada je u rasulu koje se ogleda u manje vise otvorenoj korupciji nekih ministara i u katastrofalno losoj organizaciji, gde i najbolji zakoni nemaju efikasnu primenu u praksi. Umesto da se birokratija smanji za jednu trecinu ona se uvecala. Ispada da cenu tranzicije placaju iskljucivo proizvidni radnici. Izmisljene su cak nove procedure koje zagorcavaju zivot privrednicima samo da bi se naslo izgovora za zaposljavanje nekih ljudi bliskih vlasti. Ako neko zeli da otvori preduzece u Srbiji nije mu dovoljno da ima ideje, novac i volju, vec mora da prodje golgotu birokratske procedure. Dve trecine ministara u Vladi nesposobni, a neki su i korumpirani. Ministarstvo za saobracaja je najbolji primer. Ono je trebalo da bude motor razvoja saobracajne i telekomunikacione infrastrukture. Miroljub Labus i ja smo se cudili zasto se ne angazuju najvece svetske banke za izgradnju Koridora 10, a onda smo shvatili da nije u interesu Ministarstva za saobracaj brza izgradnja ove saobracajnice, nego kontrolisana izgradnja kako bi se ostvarili neciji licni, a ne drzavni interesi.

Blic:  Navedite imena ljudi ciji se se interesi stite?

Dinkic: Ministarke Rasete, ali i drugih. Osim ovog ministarstva i vrh policije je potpuno politizovan, na celu sa ministrom Mihajlovicem koji je ogrezao u konfliktu interesa.

Blic: Prica se da G17 PLUS razmislja o koaliciji sa SDP?

Dinkic: Nismo promenili nas poznati stav. Necemo ulaziti u predizborne koalicije. Ali, smatramo da je u drugoj fazi tranzicije potrebno mnogo vise paznje posvetiti socijalnim momentima i u tom smilu SDP bi za nas mogao biti prihvatljiv partner u buducoj vladi.

Blic: Da li vi potpuno iskljucujete mogucnost saradnje sa DS nakon izbora?

Dinkic:  DS mora znacajno da se reformise i mora da raskine vezu sa pojedincima koji su najveci protivnici demokratije. U DS postoji mnogo kvalitetnih ljudi koji shvataju da ih neki funkcioneri iz vrha stranke vode pravo u ambis, a nasa odluka o saradnji sa DS u buducoj vladi zavisice od toga da li ce njihovi kvalitetni ljudi odneti prevagu u stranci, sto je tesko predvideti. Ne mozemo da dozvolimo da u buducoj vladi budu neposteni i nestrucni ljudi, jer u suprotnom, mi ne bi ni ulazili u takvu vladu. G17 PLUS nije iskljuciv, kako neki zele da nas prikazu, jer cemo Miroljub Labus i ja danas razgovarati sa ministrom odbrane Borisom Tadicem o reformi vojske. Rado smo prihvatili njegov poziv, jer smatramo da on ulaze dosta napora u svom poslu i spremni smo da mu svojim sugestijama pomognemo u interesu drzave.

Blic: Nedavno ste izjavili da GSS ne kontrolise predsednik Goran Svilanovic?

Dinkic:  Fakticki, kontrolu nad njima je preuzeo Cedomir Jovanovic preko Ivana Andrica, a Natasa Micic je samo lutka u njihovim rukama. Nazalost, cini mi se da je sumnjivi kapital usao i u GSS preko ove gospode. Oni ljudi koji su stvorili imidz te stranke su sada ne u drugom, vec u trecem planu. To me je licno razocaralo, jer priznajem da sam 1990. godine razmisljao da udjem u ovu stranku, u kojoj ima mnogo sjajnih pojedinaca. GSS ce se verovatno pripojiti DS i to je legitimno. Dok je Svilanovic putovao po svetu, stranka je potpuno promenila pravac, a on je to shvatio tek kad je ostao u manjini.

Blic:  Kako komentarisete Svilanovicevu izjavu da Bogoljub Karic kontrolise veliki broj poslanika u Skupstini Srbije?

Dinkic: Ja sam o tome govorio jos pre dve godine. S druge strane slazem se i sa onim sto je Karic izjavio. On je indirektno rekao da nije on sam u tome i da parlamentu ne preti opasnost od njega, vec od onih koji su se obogatili svercom cigareta, droge, oruzja. Nasi biznismeni se mogu podeliti u cetiri grupe: oni koji su iskljucivo svojim sposobnostima stekli bogatstvo, a to su mali privrednici koji nisu poznati siroj javnosti. Drugi su oni koji su iskoristili neke privilegije u Milosevicevo vreme, a onda nastavili svoj posao zahvaljujuci sopstvenom znanju, treca grupa su oni koji su imali privilegije za vreme Milosevica, a imaju ih i sada, a cesto su povezani i sa prljavim kapitalom. U cetvrtu grupu spadaju kriminalci koji pokusavaju da operu novac kroz regularan biznis. Karic ne spada ni u trecu ni u cetvrtu grupu.

Blic: Ko sve onda kontrolise parlament?

Dinkic: Pa Karic je vec rekao. Ljudi koji su se obogatili na svercu duvana, droge i oruzja, ali i ljudi koji nisu ni biznismeni ni clanovi stranaka. Primer su Zoran Janjusevic i Vladimir Beba Popovic koji su mocniji i od nekih biznismena i od stranackih funkcionera. Sve to je rezultat cinjenice da DOS nije izvrsio reformu policije, sudstva i tuzilastva, i to ce biti prvi zadatak G17 PLUS u novoj vladi nakon izbora.

Blic: Da li to znaci da cete u buducoj vladi traziti mesta ministra policije i pravde?

Dinkic: Ne. Mi smatramo da ministar policije morada bude nestranacka licnost.

Blic: Imate vec nekoga na umu?

Dinkic: Da. To je osoba koja nije poznata siroj javnosti.

Blic: Kako ocenjujete rad Kori Udovicki?

Dinkic: Srecan sam sto NBS i dalje dobro radi, ali tamo glavni posao obavlja tim koji sam ja ostavio, na celu sa viceguvernerkom Vesnom Arsic. Udovicki za sada uglavnom statira.

Ljiljana Begenisic

Kredit za "audi"

Blic: Da li ste u kontaktu sa bivsim kolegom i prijateljem Bozidarom Djelicem?

Dinkic: Ne. Zapanjen sam da on odbija da poveca plate lekarima. U budzet Srbije pristiglo je 600 miliona dolara od privatizacije u poslednjih mesec dana. Reci da nema para za lekare nije korektno.

Blic: Ali clanovi Vlade tvrde da ne zele pare iz budzeta da daju za smirivanje socijalnih tenzija, vec za investicije?

Dinkic: Da li se pod investicijama podrazumevaju budzetska sredstva iz Fonda za razvoj koja su odobrena svekru Marije Rasete Vukosavljevic, ili preduzecu ciji je direktor otac Natase Micic kome je dat kredit za opremu za stampariju, a on je kupio audi i podelio plate radnicima? Sredstva od privatizacije ponovo idu ljudima koji su bliski rezimu. DJelic je zestoke zaoke ispaljivao na racun visokih plata koje su moji radnici imali u NBS, a nimalo mu nije zasmetalo kad je moja naslednica samo sopstvenu platu povecala za 70 odsto. S druge strane smetaju mu zahtevi zdravstvenih radnika. To je demagogija.

"Blic", 9. oktobar 2003.

Posalji link!

http://www.ticker-magazin.de/