Nedeljni telegraf

22. 10. 2003. broj 390

http://www.nedeljnitelegraf.co.yu/novi/2-3.htm#hag

Posle podizanja optuznice protiv cetvorice generala vojske i policije srpski politicari odbijaju novi pritisak Haga
Nove igre oko Mladica
I u Prosperovoj "ponudi" Srbiji o hapsenju Mladica, kao ultimativni rok, spominje se kraj godine. Medjutim, koliko pre nekoliko nedelja, visoki zvanicnik Bele kuce, savetnik predsednika Busa Kondoliza Rajs, potvrdila je visokoj srpskoj delegaciji, koja je bila u poseti Vasingtonu, da se general Ratko Mladic nalazi u Belorusiji. Nesto kasnije, Karla del Ponte je, prilikom posete Beogradu, kategoricno tvrdila da je Mladic u Srbiji, sto su srpski politicari odbacili kao jos jednu od apsurdnih tvrdnji haskog tuzioca.

Zivkovic Karli
del Ponte:

Hocete
radikala Nikolica na ovom mestu!?
Da li se Karla del Ponte, kao haski tuzilac, ponovo zaletela, ili je u pitanju znatno komplikovanija politicka igra, tek - podizanje optuznice protiv cetvorice srpskih generala preti da se pretvori u zestoki napad Haskog tribunala na demokratske vlasti u Srbiji. Mozda i najzesci udarac na Beograd od 5. oktobra 2000. godine..Dramaticne vesti koje su se, upravo 20. oktobra, slivale ka srpskoj prestonici, nailazile se na otpor zvanicnog Beograda, koji je, bar preko izjava srpskih ministara, pokusao da definise cvrst i odvazan stav prema novim pritiscima iz Haga. Time su, u stvari, potvrdjeni raniji nagovestaji da je Karla del Ponte, prilikom poslednje posete Beogradu, naisla na zid otpora kad je rec o novim optuznicama, ovoga puta protiv cetvorice general-pukovnika: Nebojse Pavkovica i Vladimira Lazarevica - vojska, i Vlastimira DJordjevica i Sretena Lukica - policija.
- Srpski politicari zapanjeni su novim pritiskom. Hag je prekrsio ranija obecanja da nece biti novih, tajnih optuznica, kao sto je svojevremeno obecano premijeru DJindjicu. Cak je nedavno, kad se pojavio prvi nagovestaj da bi mogle uslediti nove optuznice, ministar Dusan Mihajlovic, tajno, isao u Hag, da intervenise za Sretena Lukica, iskusnog policajca koji je, operativno, vodio akciju Sablja i hapsio ubice Zorana DJindjica. Pokazalo se da je sve bilo uzaludno - navodi izvor NT.
Karla del Ponte prekrsila je jos jedan dogovor - da novih optuznica nece biti do kraja godine. Prilikom posete Beogradu upozorena je da bi, u suprotnom, ako bude hapsenja generala vojske i policije, to ojacalo radikalno-nacionalne elemente u Srbiji i dovelo do vrlo snazne politicke zategnutosti.
- Ako zelite na ovom mestu radikala Nikolica, ja cu se skloniti - rekao joj je, direktno, premijer Zoran Zivkovic. Tek nesto manje jedak bio je sef diplomatije Svilanovic, navodi nas izvor.
Odluku Karle del Ponte da podigne optuznice protiv srpskih generala dezavuisao je odmah, na odredjeni nacin, americki ambasador za ljudska prava Pjer Risar Prosper, kada je nagovestio, takodje 20. oktobra, da bi se njima moglo suditi u zemlji, ali pod uslovom da Srbija do kraja godine uhapsi i preda Hagu generala Ratka Mladica. Prosper je, tako, otkrio da je pre u pitanju politicka trgovina nego utvrdjivanje istine i pravde, posto se, prema slovu optuznice, Pavkovic, Lazarevic, DJordjevic i Lukic terete, "svaki od optuzenih individualno", kao "odgovorni za zlocine" na Kosovu, "udruzeni u zlocinackom poduhvatu", a "u svojstvu saizvrsilaca".
Tako se, preko "udruzivanja u zlocinackom poduhvatu", vezuju za srpske politicare i generale kojima se vec sudi u Hagu - Slobodana Milosevica, Milana Milutinovica, Nikolu Sainovica, Dragoljuba Ojdanica (u optuznici se spominje i pokojni Vlajko Stojiljkovic). U samom tekstu optuznice ponavljaju se navodi koji su, inace, poznati iz optuznice Milosevicu, od dogadjaja u Racku do tvrdnje da je "prisilna deportacija" obuhvatala cak "800.000 civila kosovskih Albanaca".
U vise nego komplikovani trougao Hag-Beograd-Vasington naknadno se, u poslednji cas, ubacila i Pristina. Albanski elektronski mediji na Kosovu javili su, takodje 20. oktobra, da Hag sprema nekoliko optuznica protiv pripadnika nekadasnje OVK za zlocine nad Srbima. Karla del Ponte, ocigledno, pokusava da dokaze, ako se vec zaletela, svoj "izbalansirani pristup" prema sukobljenim stranama na Balkanu.

D. B.

####

http://www.nedeljnitelegraf.co.yu/novi/maja.html

Lazi o meni: U Hrtkovcima nikad bila nisam
Nije mi zabranjen pristup u Tribunal

U Hagu su u panici: prikupljanje dokaza protiv dr Seselja ne ide kako bi oni zeleli

Uoci nastavka zasedanja republickog parlamenta, Maja Gojkovic, visoki funkcioner Srpske radikalne stranke i pravni savetnik Vojislava Seselja, porucuje publici da ne ocekuje da ce u nastavku radikali praviti veliku frku. Sasvim su zadovoljni sto su njihovi predlozi uvrsceni u dnevni red sednice jer, kaze, smatraju da su na taj nacin vec ispunili deo cilja i pokazali javnosti ko u Srbiji zastupa pravu opoziciju. - Sada svi cekaju da vide da li ce Tomislav Nikolic pokusavati da na silu udje u Skupstinu. I tu Vas moram razocarati! Uradili smo veliki deo posla, i sada cekamo. Vlada ima taktiku odugovlacenja pada, ali zemlja ih vuce na dole. Gravitacija je cudo! - naglasava Gojkoviceva.
U intervjuu za NT, na koji je pristala da bi, kako je rekla, demistifikovala price o stavljanju njenog imena na spisak haskih optuzenika i zabrani da, kao pravnik, pomaze Vojislavu Seselju, Maja Gojkovic priznaje da desavanja na politickoj sceni Srbije prati krajickom oka jer je potpuno usredsredjena na pripremanje odbrane pred Medjunarodnim sudom. Iz Tribunala je, medjutim, posle jednog svedocenja, na sudjenju Milosevicu, u kojem je zasticeni svedok izjavio da je u Hrtkovcima bila i ona, stigla vest da kao pravnik tamo vise nije dobrodosla...
- To je najordinarnija izmisljotina, jer u Hrtkovcima nikada nisam bila. I sta bih, posle takve klevete, trebalo da uradim!? Ne mozemo da tuzimo Tuzilastvo jer je to jedna od milijardu pravnih praznina - tuzilastvu je dozvoljeno da okleveta, a vi nikako ne mozete da im odgovorite, niti uzvratite. Medjutim, odgovorno tvrdim da cu, ako su klevete krenule iz ove drzave prema Holandiji, sve te ljude tuziti pred domacim sudovima. Ne govorim napamet. Postoje neki tragovi da u Srbiji nekome jako smeta moje pojavljivanje u Tribunalu!

Zelim da budem gradonacelnik Novog Sada
mali.gif (988 bytes) Kome Vi jedva cekate da vidite ledja?
- Bori Novakovicu (gradonacelnik Novog Sada - prim. a.), naravno. Lepo kazem - neka svako sebi odredi politicara koji mu najvise smeta i neka ga skloni. Znate, politika je cudna profesija i svasta moze da se promeni ili desi do parlamentarnih izbora, ali neke moje ambicije jesu da se kandidujem za gradonacelnika Novog Sada, da probam nesto da promenim u gradu u kojem sam rodjena. Nemam puno godina, pa, ako sada ne prodjem, pokusacu opet.

mali.gif (988 bytes) Da li sumnjate na nekoga?
- Znate, Tuzilastvo ima svoje istrazitelje koji se krecu po terenu i skupljaju informacije i dezinformacije, ali imam i ja svoj istrazivacki tim i preko njih sam i dosla do saznanja da odredjenim ljudima u Srbiji smeta politicki rejting koji uzivam u poslednje vreme. Oni misle da sam, zbog mojih pravnickih kvaliteta, prava opasnost u Tribunalu i sigurno ce na sve nacine pokusavati da me udalje, da ne budem pravni savetnik dr Seselja. Cak sam cula sam da se u tim krugovima raspravljalo koliko sam vesta u prikupljanju informacija, jer je i to za njih potencijalni problem, s obzirom da bih mogla mnogo da pomognem dr Seselju da odgovori na lazna svedocenja, ako ih uopste bude bilo. Naime, imamo saznanja da istraga Tuzilastva i prikupljanje dokaza protiv dr Seselja na terenu sporo idu.

Lepili nam etikete, a niko od privedenih u Sablji nije imao clansku kartu SRS
mali.gif (988 bytes) S obzirom da Vase kolege radikali stalno naglasavaju da niko od stranackih pripadnika nije imao veze sa organizovanjem ubistva premijera DJindjica, da li se Vi libite da ljudima koji su osudjeni pruzate pravnu pomoc?
- Naravno da ne, i u ovoj kancelariji ima desetak ljudi koji su procesuirani za vreme te cuvene akcije Sablja. Jednog od njih ste i sreli na ulazu. Taj mladic je ispricao da su ga 22 dana tukli u zatvoru i vec je planirao da nesto sebi uradi, da u medjuvremenu nije ukinuto vanredno stanje. Strasne stvari su se desavale po zatvorima. Kao prvo, nasa stranka je prozivana od svih mogucih politicara razlicitog ranga, od onih na visokim drzavnim funkcijama do sefova mesnih kancelarija. Svaki DOS-ovac imao je pravo da nam prilepi etiketu, a nijedan od privedenih nije imao clansku kartu SRS. S druge strane, imate razne nevladine organizacije koje se, nazovi, bore protiv diskriminacije, za zastitu ljudskih prava. I te organizacije, umesto da vas uzmu u zastitu ili bar nesto kazu u vasu korist, ukljucuju se u kampanju protiv vas.

mali.gif (988 bytes) Da li Vam je, dakle, kao pravniku, zabranjen pristup u Tribunal?
- I to je dezinformacija kojom se pune stranice stampe. Bila sam tamo i nije bilo nikakvih problema, a znate da su potrebne dozvole i za ulazak u sud, ali i u pritvorsku jedinicu. Pitanje je sta ce do kraja biti sa svedocenjem u kojem sam i ja spomenuta, jer je svedok izneo mnogo materijalnih gresaka. Bez obzira na to, pripremamo se za nastup dr Seselja pred Statusnom konferencijom, koja bi trebalo da bude pocetkom novembra. Posle toga cemo se dogovoriti o drugim pitanjima, jer on zeli i dalje da se brani sam. Nema govora o tome da se povucem sa mesta njegovog pravnog savetnika, uprkos stalnim pokusajima da me politicki diskredituju. Znate, u Tribunalu se trenutno nalazi puno mojih kolega, uglavnom iz Beograda. Nijednom od njih nije ispitivana politicka podobnost, a pouzdano znam da dosta njih ima clanske karte vladajucih stranaka u Srbiji...
mali.gif (988 bytes) Da li nameravate da Tribunalu ukazete na to?
- Necu nikome da lepim etikete jer mi nije cilj da bude diskriminisan jos neko, vec da isto pravilo vazi za sve. Kod nas, u Advokatskoj komori Vojvodine, prilikom prijema ne pitaju vas da li ste clan neke stranke ili ne. Pa, recite mi kakve veze ima moje politicko opredeljenje sa profesionalnim angazmanom!?
mali.gif (988 bytes) Kakve Vam predizborne instrukcije stizu iz Haga?
- O tome dr Seselj razgovara sa Tomislavom Nikolicem i jos nekim ljudima, a nasa komunikacija iskljucivo je svedena na detalje u vezi sa odbranom u Tribunalu. Nisu radikali novokomponovana stranka iz 2000. godine. Dobro znamo kako se priprema kampanja i radimo onako kako bi i dr Seselj radio da je fizicki prisutan. Ako se do raspisivanja izbora ne promeni izborni zakon, sigurno je jedno - na izbore cemo izaci sami. Znate, ne mozete neke koalicije narodu unapred da namecete. Videcemo koga narod zeli, pa cemo, u zavisnosti od rezultata izbora, odrediti sa kim cemo razgovarati. U slucaju da ova vlast totalno poludi i uvede vecinski sistem - dogovoricemo se. Na skupstini smo im pokazali da dogovor nije problem kada politicari imaju zajednicki cilj. Znate, kada politicar pocinje da gubi tlo pod nogama, svakog jutra se budi sa nekom drugom idejom. To je problem!

A. Popovic