Title: Message
INTERVJU: NEMAČKI KANCELAR GERHARD ŠREDER

Neraskidiva veza zajedništva i interesa

Želim i da čujem kako možemo da pomognemo privrednom oporavku vaše zemlje kako bi građani jasnije videli da demokratija i miroljubivo zajedništvo država za njih znače prednost. - Evropske institucije imaju za svakog učesnika jasne, fer i pregledne uslove. - Naš koncept mora biti da granice i razgraničenja svakim danom učinimo beznačajnijim. - Odgovorni u Hagu ne misle da se upuštaju u politički oportunizam pojedinih vlada

Nemački savezni kancelar Gerhard Šreder dolazi danas u zvaničnu posetu Srbiji i Crnoj Gori, tokom koje će razgovorati sa predsednikom SCG Svetozarom Marovićem i srpskim premijerom Zoranom Živkovićem, kao i s drugim visokim zvaničnicima državne zajednice. Kako je najavljeno, za vreme kancelarovog boravka u Beogradu biće konstituisan Poslovni savet SCG i Nemačke. Savezni kancelar Gerhard Šreder, prvi šef nemačke vlade koji posle 18 godina dolazi u posetu Beogradu, dao je tim povodom intervju „Dnevniku“.
Vaša poseta Beogradu očigledan je dokaz da su odnosi između Nemačke i Srbije i Crne Gore suštinski poboljšani. Šta je ono što možemo da očekujemo od Vašeg razgovora sa srpskim i crnogorskim rukovodiocima?
- Od demokratskih promena odnosi naših zemalja postali su veoma bliski. Zoran Đinđić, koji za nas ostaje nezaboravan, ima velikog udela u tome. Često mislim na ovog hrabrog čoveka i drago mi je što je nemačka privreda osnovala Fondaciju “Zoran Đinđić”, koja omogućuje razmenu mladih i služi školovanju i upoznavanju. Vaš partner u izdavačkom poslu VAC veoma je zaslužan za to. Posle ubistva Zorana Đinđića njegovi politički prijatelji zadržali su ovaj pravac. Ali, okolnosti su postale složenije. Ja želim i da čujem kako možemo da pomognemo privrednom oporavku vaše zemlje kako bi građani jasnije videli da demokratija i miroljubivo zajedništvo država za njih znače prednost.
Politika raskida s bivšim režimom i prihvatanje evroatlantskih integracija kao prioriteti spoljne politike zvaničnog Beograda otvorili su Srbiji i Crnoj Gori šansu da se, makar u poslednjem vagonu, pridruži NATO-u i EU. Koliko je realno da se ovi procesi okončaju do 2007. godine i u kom smislu možemo računati na pomoć Nemačke?
- Nije bila krivica Evropske unije to što je Srbija kasnije uskočila u voz zajedničke Evrope. Na pitanje kada će integracija postati realnost, kojoj prethodi Sporazum o stabilizaciji i asocijaciji, možete samo vi u vašoj zemlji da odgovorite. Evropske institucije imaju za svakog učesnika jasne, fer i pregledne uslove. Ko ih se pridržava, taj čini dobro za sebe. Čvrsto obećavamo da možete da računate na podršku za takva prilagođavanja. I naše čvrsto obećanje je da možete da očekujete pomoć kada je reč o tome da se vaši napori priznaju u Evropi.

Unija mira

Stvaranje evropskih snaga za vojnu intervenciju postaje realnost. Kako vidite pozicije novih članica EU na ovom planu i koliko je realno predviđanje da će u te snage ubrzo biti uključeni i vojnici iz zemalja koje tek očekuju prijem u EU?
- Evropska unija je i unija mira. Niko više neće drugom da preti nasiljem ili pak da počini nasilje. Ali svet, nažalost, još uvek nije miroljubiv. Pored agresivnih država postoji i asimetrična pretnja bezdržavnog terorizma. To je zajednički izazov za sve. Svako će morati da da svoj doprinos. U Jugoistočnoj Evropi treba još dosta toga uraditi pre nego što vojno prisustvo postane suvišno. Što bolji zajednički život među susedima, utoliko brže će ovo ići.

Dunav reka saradnje

Intervencija NATO-a ostavila je građane Novog Sada bez sva tri mosta na Dunavu, i to stanje još uvek nije potpuno sanirano. Stoga su čitaoci „Dnevnika”, koji je odnedavno deo nemačkog medijskog koncerna VAC, posebno zainteresovani da saznaju više pojedinosti o planovima Nemačke da Dunav postane kičma vodenih puteva Evrope?
- Dunav, kao značajan put povezivanja, još uvek nije dovoljno iskorišćen, i njegova šansa još nije u potpunosti uočena. Ja podržavam njegovo privredno i strateško korišćenje radi povezivanja sa Evropom. Inače, naravno da sam informisan kada važna nemačka preduzeća značajno ulažu u inostranstvu. Direktor VAC-a Bodo Hombah je u isto vreme i član Odbora za istok nemačke privrede. Želim da Savet za privrednu saradnju naših država što pre počne sa aktivnostima, i tu će on moći da ispolji svoje celokupno iskustvo vezano za ovdašnja ulaganja. I, koliko ga ja poznajem, sve će učiniti da Srbiju i Vojvodinu odlučno podrži.

Običnom građaninu u Srbiji veoma teško pada činjenica da svet uporno ispostavlja novoj vlasti račune za nedela Miloševićevog režima. I sama vlast oštro je reagovala kada je Hag u sred političke krize u Beogradu otpečatio optžnice protiv četiri generala.
- Upozoravam na opasnost stvaranja mitova. U svakoj demokratiji sudovi su potpuno nezavisni. Međunarodni sud deluje u skladu sa statutom dogovorenim na međunarodnom nivou. Odgovorni u Hagu i ne misle da se upuštaju u politički oportunizam pojedinih vlada. Siguran sam u to da Tribunal u Hagu deluje primereno i da najnoviju istoriju razmatra fer i pravedno. To što dokumentuje i kažnjava nedela pojedinaca, važno je kako bi društva učila za mir. Upravo kao Nemac znam koliko je teško kada senka prošlosti dopire do sadašnjosti. Smatram velikim napretkom što postoji međunarodno sudstvo.
Kosovo je opterećenje ne samo za Srbiju nego i za celu Evropu pa i UN. Ima li međunarodna zajednica viziju rešenja ovog pitanja, a da pri tome budu približno zadovoljeni interesi i Srba i Albanaca, čime bi bila osigurana i trajna bezbednost u regionu?
- Ne postoji alternativa miroljubivom suživotu. Ne možemo da biramo svog suseda i ne možemo da ga zamenimo. Stalna međusobna borba je ono što je svet zvao balkanizacijom. Volja i sposobnost da se slažemo sa susedom najvažnija je osobina evropeizacije. Samo ako interesi mogu da spajaju i preko granica, mir može da jača. Posle dva svetska rata Francuska i Nemačka su važile za nepomirljive neprijatelje. Počelo se malim koracima, prvo sa interesima vezanim za ugalj i čelik. Postajali smo sve korisniji jedni za druge. Danas su zajedništvo i međusobni interes neraskidivi. To smatram dobrim receptom i za vas.
Nemačka ima već izvesno iskustvo u očuvanju mira u sva tri žarišta na tlu bivše SFRJ (Bosna i Hercegovina, Makedonija i Kosovo). Iz te iskustvene vizure, koje bi poteze trebalo povući da se još prisutne strasti smire i time obezbedi sigurnost običnog čoveka, koji je istinska žrtva nacionalizma rasplamsanog početkom devedesetih i suludih ideja o tobož nacionalnom ujedinjenju i stvaranju velikih nacionalnih država?
- Mi smo znatno doprineli osnivanju Pakta za stabilnost u Jugoistočnoj Evropi. On je u oblasti privrede, bezbednosti i demokratije uneo veoma važne impulse. To svi priznaju. Najvažniji princip Pakta za stabilnost jeste da i preko granica treba jedni drugima da budemo od koristi i da vučemo pragmatične poteze zajedničke saradnje. Snabdevanje električnom energijom, putevi, granični prelazi, pruge, mostovi. Ovo su teme koje spajaju. Da smo odmah nakon Drugog svetskog rata govorili o novom uređenju Evrope, nastao bi novi konflikt. Tek mnogo godina kasnije bilo je moguće ponovno ujedinjenje. O granicama se može govoriti tek kada one u međusobnoj saradnji postanu manje važne. Naš koncept mora biti da granice i razgraničenja svakim danom učinimo beznačajnijim.
Nova vlast u Beogradu, osim što pokušava da ispravlja greške politike Slobodana Miloševića, nosi i breme obaveze da preispita pojedina rešenja iz komunističkog razdoblja. U tom kontekstu sve se otvorenije ukazuje i na nepravde nanete nemačkoj manjini nakon Drugog svetskog rata. Da li će rešenje ovog problema biti jedna od tema Vaših razgovora sa zvaničnicima SCG?
- Ne radi se o ispravljanju nepravde ili vraćanju u prošlost. U zajedničkoj evropskoj kući manjine imaju zagarantovana prava. Ja ne težim stvaranju posebnih rešenja za nemačku manjinu. Zaštita manjina deo je evropskih tekovina.
Nemački privrednici su do sada našli svoj interes da investiraju u gotovo svim bivšim socijalističkim zemljama. Ima li konkretnih planova i projekata za veće prisustvo na prostoru Vojvodine, odnosno Srbije i Crne Gore? Očekujete li da će i Vaša poseta biti dodatni podsticaj opsežnijem investiranju nemačkog kapitala u ove prostore?
- Naravno, moja poseta treba da predstavlja i podsticaj privredi. Ali ostaje da privrednici budu nosioci ovih aktivnosti. Jedna vlada u tržišnim privredama ne može da naređuje investicije, već samo da ih stimuliše. Ja ih odlučno stimulišem i računam sa angažmanom privrede. Tu imam pozitivne signale.
Srbiji predstoji ustavno preuređenje. Imajući u vidu iskustva Nemačke, pogotovo u vezi s decentralizacijom, da li ćete možda ponuditi dobre usluge vaših eksperata ustavopiscima u Srbiji?
- Ukoliko to vaša Vlada zatraži od mene, svakako ću pružiti ovakav vid podrške. Uostalom, baš u Novom Sadu postoji razmena s nemačkim univerzitetima, koja odlično funkcioniše. Pravnici su u tom pogledu vrlo aktivni. Bilo bi mi drago kada bi ovde bila klica pozitivnog i praktičnog odgovor na vaše pitanje. Svakako ću to podržati.

Petar Tomić

http://www.dnevnik.co.yu/