Καλησπέρα σε όλες και όλους από την Εύβοια όπου βρίσκομαι εν μέσω γραπτών,
Με αφορμή την ανάρτηση της Χριστίνας, και χωρίς να θέλω να επηρεάσω κανέναν
στην παρέα μας, σκέφτηκα, ως ιστορικός, να σας δώσω την άποψή μου για όσα
γίνονται, και χωρίς καμία προκατάληψη. Ξέρετε όλοι σας ότι ανήκω στην
κεντροδεξιά, και αυτό το λέω για να γνωρίζετε την αφετηρία μου πριν ξεκινήσω.
1. Μία συμφωνία είναι απαραίτητη, πρέπει να τελειώσει αυτή η ιστορία. Σε
περίπου 30 χρόνια, διαβλέπω σύρραξη μεταξύ Σκοπίων και Βουλγαρίας και καλό θα
είναι η Ελλάδα να έχει κάποια επιρροή στην περιοχή. Επομένως, διαφωνώ με την
ελαφρότητα με την οποία το αντιπρεσπικό λόμπι αντιτίθεται στη συμφωνία των
Πρεσπών, αλλά δεν προτείνει ποια πρέπει να είναι η θέση μας, και απλά αρκείται
σε κορώνες του τύπου "η Μακεδονία μας, η Μακεδονία είναι Ελληνική, κλπ."
2. Όταν διαπραγματευόμαστε, πρέπει να γνωρίζουμε ότι και η άλλη πλευρά πρέπει
να έχει μία αναγνώριση αξιοπρέπειας, και αυτό μας ξεφεύγει, όπως ξεφεύγει και
στους Σκοπιανούς με τις αλυτρωτικές τους κορόνες. Καθώς οι άνθρωποι κατοικούν
στο Μακεδονικό χώρο και ήδη, πολύ πριν την Τουρκοκρατία, υπήρχαν και Σλαβικοί
πληθυσμοί, δεν μπορούμε να λέμε ότι δεν είναι και αυτοί Μακεδόνες.
3. Το όνομα "βόρεια Μακεδονία" δεν με ενοχλεί, καθώς πράγματι, κατοικούν το
βόρειο τμήμα της Μακεδονίας. Από την αρχαιότητα, η Ελληνική Μακεδονία ήταν το
νότιο τμήμα της χώρας, περίπου μέχρι την περιοχή της πόλης Στόμπι, σήμερα στο
κράτος των Σκοπίων, όπου τοποθετείται, για τη Ρωμαϊκή εποχή, ο νοητός
διαχωρισμός Ελληνοφώνων και Λατινοφώνων, στο νότο και στο βορρά. Τώρα, αυτό που
ενοχλεί στη δεδομένη περίπτωση, είναι ότι η περιγραφή της νέας ονομασίας είναι
συνθετική και επομένως, και εγώ, φοβάμαι ότι μπορεί να λανσάρουν το δεύτερο
συνθετικό και να αγνοήσουν το πρώτο. Ωστόσο, αν αναγνωριστούν από τη διεθνή
κοινότητα ως β βόρεια Μακεδονία, δεν είναι αυτό εύκολο να γίνει σε επίσημες
συμβάσεις. Τα περί απόκτησης ονομάτων που δεν έχουν τη λέξη Μακεδονία, είναι
ανοησίες, όταν επί τόσα χρόνια, έχει γίνει αποδεκτή η ύπαρξή τους ως Μακεδόνες.
4. Εκεί, ως φαίνεται, είναι και η ελαφρότητα της Ελληνικής πλευράς. Δεν πρέπει
να αναγνωρίσουμε Μακεδονική γλώσσα, θα δεχόμουν όμως το Σλαβομακεδονική με
δεύτερη επίσημη την Αλβανική. Αυτό είναι μία καθιερωμένη διεθνής πρακτική, που
δεν θα έθιγε τους Έλληνες Μακεδόνες. Όμως Μακεδονική γλώσσα, είναι παγίδα
πρώτου μεγέθους και ανύπαρκτη γλώσσα. Δικαίως οι Βούλγαροι διαμαρτύρονται γιατί
η λεγόμενη Σλαβομακεδονική, είναι χαλασμένα Βουλγαρικά με ορισμένα Σερβικά μέσα
τους, ανετότατα ωστόσο, κατανοητή από τους Βουλγάρους.
6. Ο όρος nationality σημαίνει και υπηκοότητα και εθνικότητα. Οι πολίτες των
Σκοπίων ανήκουν σε πολλές εθνικότητες και δικαίως, φωνάζουν οι Αλβανοί που
είναι πολυπληθείς, σχετικά. Οι Σκοπιανοί Σλάβοι θα έπρεπε να λέγονται "Slav
Macedonians", αν δεν θέλουν να ταυτίζονται με Βουλγάρους, ή Σέρβους Μακεδόνες.
Είναι όμως λάθος από την πλευρά μας να δεχθούμε Μακεδονική ταυτότητα, ενώ η
υπηκοότητα θα έπρεπε να λέγεται σαφώς, "Citizen of the republic of northern
Macedonia." Δεχόμενοι αυτό το σχήμα, αφήνουμε ανοιχτές πόρτες σε αλυτρωτικές
διαθέσεις.
7. Καθώς έχω πολλούς φοιτητές από την δυτική Μακεδονία και τις περιοχές της
Έδεσσας και του Κιλκίς, και τους ρωτώ, έχω διαπιστώσει ότι η Σλαβομακεδονική
μιλιέται σε αρκετά μεγάλο μέρος του πληθυσμού των χωριών από την Πτολεμαΐδα και
βορειότερα, οι δε Σλαβόφωνοι είναι μοιρασμένοι, άλλοι με Ελληνική, και άλλοι με
Σκοπιανή συνείδηση. Ο Μιχάλης ο Λάσπας τα ξέρει καλύτερα, και μπορεί να με
διορθώσει, αν σφάλω.
8. Υπό το πρίσμα αυτό, είμαι κι εγώ εναντίον της υπάρχουσας συμφωνίας των
Πρεσπών, αλλά δεν ταυτίζομαι με τον τρόπο που εκφράζεται το αντιπρεσπικό
κίνημα, γιατί θέλω μία καλή και σωστή συμφωνία, που θα επιτρέψει και στα δύο
κράτη, μία καλή ειρηνική και γειτονική συμβίωση στα πλαίσια της ΕΕ, ίσως και
κάποτε, μίας ενωμένης Ευρώπης.
9. Συμπέρασμα: Αυτού του είδους τα συλλαλητήρια, δεν προσθέτουν τίποτε γόνιμο,
διότι απλά οχυρώνονται, συχνά ηγέτες με αμφίβολο πολιτικό λόγο, πίσω από ένα
μότο που αγγίζει ευαίσθητες καρδιές, αλλά δεν τρέφει τον εγκέφαλο με λύσεις.
Φυσικά, είμαι ο τελευταίος που θα ήθελα να αποτρέψω τη Χριστίνα και όλους όσοι
θα ήθελαν να πάνε, να το πράξουν. Όμως, θα ήθελα, πριν το κάνετε, να σκεφθείτε,
ποια πρέπει να είναι η λύση, και αν αυτοί που σας καλούν, έχουν αφιερώσει λίγη
σκέψη για να προτείνουν κάτι πρακτικό και αποδεκτό. Αν νομίζετε ότι είστε
έτοιμοι/ες με μία έντιμη λύση, τότε, να πάτε. Εγώ πάντως, δεν έχω πεισθεί,
καίτοι δεν είμαι ευχαριστημένος από την υπάρχουσα συμφωνία.
                                Ζητώ συγνώμη για τη μακρηγορία μου,
                                Τάκης