Andrzej Szymoszek pyta dlaczego premier Buzek konczy prawdopodobnie
swoja misje :

>   No wlasnie, ale dlaczego konczy? Dlaczego od paru dni mowi sie
> o dymisji premiera jako jednym z warunkow dalszego funkcjonowania
> koalicji? A jak ktos z AWS rzucil, ze skoro Buzek, to moze by
> tak dla rownowagi rowniez Balcerowicz odszedl, to spotkalo sie
> to prawie ze z wysmianiem ze strony rzecznika UW Potockiego, ze niby
> dlaczego Balcerowicz? A dlaczego Buzek? Dlaczego sam powiedzial, iz
> gotow jest ustapic? Do jakiego bledu sie tym samym przyznal?

Malgoska, jak zwykle zmalpowala. Ja juz w sobote pisalam, ze premier
Buzek jest politykiem duzego formatu, glownie dlatego, ze oprocz
kultury i rozsadku prezentuje rzadka w polityce rzecz, a mianowicie
uznaje etyke jako wazny element w dzialanosci publicznej. I to sie
wyczuwa, szczegolnie w trudnych chwilach.

Nie mam zamiaru przypominac Andrzejowi elementarza politycznego,
zasad dzialania systemu demokratycznego, pisac o tym, jakie sa fazy
konstruowania koalicyjnego kompromisu (pamietajac o roli malej
partii bedacej tzw. jezyczkiem u wagi), wspominac jakie wady ma
w warunkach polskich formowanie rzadu mniejszosciowego (moim
zdaniem oczywiste samobojstwo polityczne). A Balcerowicz nie
jest bynajmniej czlowiekiem sklonnym do kompromisow.

Wszystko wskazuje na to, ze Unia Wolnosci usiluje wykorzystac do
maksimum sytuacje i zmusic AWS do przyjecia wszystkich jej zadan.
Krotko mowiac, do politycznego podporzadkowania jej sobie. UW
rozgrywa oczywisty atut, polegajacy na tym, ze w kazdej chwili
to co zrobila w Warszawie moze wlasciwie zrobic w skali panstwa.
Jakis czas temu "Rzepa" poinformowala, ze UW juz uzgodnila z SLD
wielkosc okregow wyborczych w nowej proporcjonalnej ordynacji
wyborczej (wedlug systemu d'Hondta) i liste krajowa.

Moim zdaniem stratedzy Unii juz podjeli decyzje, nie tyle koalicji
z SLD, ale zrobienia wszystkiego, aby doprowadzic do mozliwie
jak najwiekszej kleski wyborczej AWS, glownie jego "twardego jadra"
zwiazanego z Marianem Krzaklewskim. W ten sposob mogliby liczyc
na przejecie znacznej czesci elektoratu AWS. Mysle o elektoracie
centroprawicowym, ktory da sie przekonac przez prawa czesc Unii
i przychyne jej, potezne media. Wtedy dopiero beda odpowiednio
atrakcyjnym partnerem dla SLD, znacznie silniejszym niz byla
poprzednio PSL. Podejrzewam, ze ten zamysl realizuje wspolnie
z Unia czesc AWS powiazana z marszalkiem sejmu Maciejem Plazynskim.
To sie kiedys nazywalo "piata kolumna".

> Gdyby wszystko co zrobil bylo sluszne i swietne, to dlaczego
> mialoby sie mowic o dymisji Buzka? I to on sam osobiscie? Dlaczego
> "maly" zrobil sie taki bezczelny i "duzemu" stawia warunki?

Hmmm. Andrzeju, to o czym myslisz wskazuje, ze chcesz zastosowac
filozofie sierzanta, a do zrozumienia mechanizmow tej zlozonej gry
potrzebna jest filozofia generala. ;-)

Katarzyna

Odpowiedź listem elektroniczym