In fiecare zi vad in jur de 20 de ziare, cotidiane si saptamanale.
Nu am putut sa nu remarc, de-a lungul vremii, ravna de grafoman a unui
comentator obscur care isi face norma la un cotidian cel putin la fel
de obscur: Razvan Voncu - Cronica romana.
Distinsul anonim incropeste cand editoriale, cand articole pe teme
culturale. In general, balteste in judecati comune, emanate parca din
carciuma de la Casa oamenilor de stiinta. Se vede ca, atunci cand nu
scrie (si se pare ca asta ii ocupa cam toat timpul), citeste in
diagonala, fiindca e plin de referinte livresti si de date, multe,
banuiesc, adunate de pe Internet.

Nu cunosc personal personajul si probabil ca nu m-as fi deranjat sa-i
comentez traznaile, dar compunerea de astazi, intitulata "Michael
Moore iubeste America", chiar sare calul.

Ce face dl Voncu? In primul rand, isi da cu parerea, cheia de bolta a
viziunii sale asupra politicii externe a SUA (hopa!) fiind ca America
e una dintre "marile dictaturi din istorie", iar George W Bush face,
la Washington, "exact ce fac, de 14 ani incoace, regimurile din
Romania".

Cadrul fiind asigurat, teza sarguinciosului grafoman curge saltaret in
sensul proslavirii lui Michael Moore ca un mare patriot american, iar
Fahrenheit 9/11 izvoraste, nici mai mult, nic mai putin, tocmai din
acest mare patriotism.

Pana aici, mai treaca-mearga! Omul are o parere si un colt de fituica
cu tiraj confidential, unde poate sa se exprime.

De prost gust si relevant pentru caracterul imbacsit al personajului
este, insa, ca se foloseste de prilej pentru a da un cap in gura unui
coleg de breasla de la Evenimentul Zilei - Bogdan Ciubuc, cel care
ieri semna un articol in care erau prezentate criticile aduse de presa
americana asa-zisului documentar - premiat la Cannes! - al
turbulentului Moore.

"Un baiat care nu intelege nimic a publicat recent, intr-un ziar cu
probleme, o compilatie scolareasca dupa continutul unui sit american
reactionar..." - asa incepe editorialul lui musiu Voncu, care toaca
mai departe, cu o frenezie bolnavicioasa.

[Sa fim bine intelesi! Nu am nici o legatura cu EvZ, iar de numele lui
Bogdan Ciubuc aud azi prima oara - ieri, cand am citit articolul, n-am
avut curiozitatea sa vad cine il semneaza.]

In conditiile astea, nu mi-e greu sa pastrez tonul: un baiat care nu
pricepe nimic si care scuipa in sticla de Coca-Cola cu mandrie de
luptator impotriva hegemoniei americane, un scarta pe hartie care se
inchipuie mare strateg politic (eu cred ca, pe furis, citeste
comentarii de-ale lui Dick Morris), repede se apuca sa scoata cu
varful pixului ochii celor care aduc (sau difuzeaza, in cazul nostru)
argumente documentate impotriva convingerilor sale - putine, dar de
neclintit.

Rusinos, coane Razvan!

Acum, sa va spun ce cred despre documentarul lui Moore (pe care, da!,
l-am vazut). "Cineastul", foarte suparat de George Dabliu, aduna o
suma de acuzatii la adresa lui Bush, bazate pe ipoteze, dispune de o
cantitate de imagini documentare si de o masa de montaj si... voila
capodopera! Moore e destul de viclean sa nu formuleze concluzii, ci sa
le sugereze (cu indecenta). Filmul se bazeaza pe o smecherie simpla:
combinatia dintre comentariul tendentios si montajul tezist. Lipsit de
contextul politic in care a aparut (ostilitatea europenilor si a
francezilor in primul rand fata de interventia din Iraq, reactiile
"fauviste" ale democratilor americani fata de presedintele republican)
, filmul nu ar fi trecut niciodata de un cerc limitat de spectatori
naivi ori tampi.

Dar sa nu uitam de ce suntem aici!
Romania Libera publica azi, pe prima pagina, o relatare de la ziua de
nastere a lui Marean Oprisan, ilustrata de o poza in care o "supusa"
ii pupa mana!!!
Ii uram si noi traditionalul "La multi ani de puscarie!"

Jos Marean

http://us.click.yahoo.com/J8kdrA/y20IAA/yQLSAA/DXOolB/TM