From: Radu <[EMAIL PROTECTED]>

09 Decembrie, 2004 - Published 18:11 GMT

Ana Maria Bota
corespondenta BBC la Bruxelles

Amānarea aderarii pāna īn 2008 ramāne o posibilitate

Comisarul pentru extindere Olli Rehn a declarat ca ar fi preferat ca
substanta sa aiba prioritate asupra calendarului, dar a indicat ca guvernele
Uniunii Europene au trecut practic peste capul lui decizānd miercuri sa
īncheie tehnic negocierile de aderare cu Romānia.

Domnul Rehn a insistat totusi ca amānarea aderarii Romāniei pāna īn 2008
ramāne o posibilitate serioasa.

Comisarul european a vorbit joi dimineata despre filmul ultimelor zile de
negocieri cu un grup de corespondenti de la Bruxelles, printre care si Ana
Maria Bota.

Spre deosebite de predecesorul sau Guenter Verheugen, adesea impetuos, Olli
Rehn prefera sa faca lucrurile temeinic si ordonat. Ori, modul īn care cele
25 de state membre ale Uniunii Europene au īnchis aseara negocierile cu
Romānia nu pare sa corespunda īntru-totul acestei viziuni.

L-am īntrebat daca e multumit de momentul ales, cu numai cāteva zile īnainte
de al doilea tur al alegerilor prezidentiale din Romānia.

Filmul ultimelor zile

"As fi preferat sa insist asupra substantei, mai curānd decāt asupra
calendarului prestabilit, dar tarile membre erau dispuse sa īncheie oricum
negocierile pāna la summitul european de saptamāna viitoare" a spus domnul
Rehn.

"Īn aceste conditii", mi-a spus el, "presedintele comisiei Jose Manuel
Barroso si premierul olandez Jan Peter Balkenende, care detine presedintia
Uniunii, s-au īntālnit saptamāna trecuta pentru a vedea cum sa procedeze cu
ultimele doua capitole din negocierile cu Romānia, si anume concurenta si
justitie si afaceri interne".

"Noul comisar pentru concurenta, Neelie Kroes, cāt si predecesorul sau Mario
Monti, s-au aratat īnsa foarte critici fata de regimul subventiilor de stat
īn Romānia si aplicarea sa practica" a spus Olli Rehn.

"Era foarte dificil sa gasim un caz īn care regulile privind subventiile
erau aplicate corect", mi-a spus domnul Rehn, si de aceea, acum 10 zile,
comisia n-a putut recomanda statelor membre īnchiderea negocierilor cu
Romānia la acest capitol".

"Īn mod expres am facut aceasta propunere dupa primul tur al alegerilor din
Romānia ca sa nu intervenim īn procesul electoral", mi-a spus Olli Rehn,
"dar decizia de aseara (miercuri n.r.) a fost luata de guvernele Uniunii
indiferent de calendarul electoral romānesc".

"Guvernele", a precizat el, "au dreptul sa īncheie negocierile de aderare si
fara asentimentul Comisiei Europene, si dupa mai multe discutii la nivelul
ambasadorilor, majoritatea erau gata sa faca acest pas".

Marja de manevra a Comisiei era acum redusa

"Comisia Europeana avea doua posibilitati", potrivit lui Olli Rehn, "fie sa
se spele pe māini si sa lase statele membre sa faca ce vor, fie sa ofere o
solutie mai buna, un fel de cvadratura a cercului, si am ales aceasta cale
printr-un mecanism de monitorizare mai constrāngator, care fusese cerut de
mai multe state".

Finlanda a insistat asupra unui asemenea mecanism pāna la ultima clipa, si
poate nu e īntāmplator ca Olli Rehn īnsusi e finlandez. El trage si anumite
īnvataminte pentru continuarea procesului de extindere.

"O lectie cheie este ca nu trebuie sa stabilim termene limita pentru aderare
fara sa stim ca le putem respecta prin realizari substantiale, concrete",
subliniaza domnul Rehn.

"O alta lectie este sa stabilim obiective mai clare pentru īnchiderea
negocierilor. Romānia a ramas īn urma calendarului stabilit atāt la
capitolul concurenta cāt si la cel privind justitia si afacerile interne",
spune comisarul, "dar liderii europeni īsi luasera deja anumite angajamente,
īn timp ce noua Comisia Europeana se afla doar īn primele saptamāni ale
activitatii sale, deci o perioada de tatonare".

De acum īnainte, domnul Rehn se va ocupa atent de monitorizarea Romāniei,
inclusiv īn cele 11 puncte sensibile care pot duce la amānarea aderarii cu
an, prin votul cu majoritate calificata al statelor membre.

Crede el ca aceasta clauza va fi activata vreodata?

"Este o posibilitate serioasa si e o posibilitate credibila", mi-a declarat
comisarul pentru extindere.

Discutia privind concurenta si justitia si afacerile interne a fost foarte
critica, deci si statele membre urmaresc cu atentie aceste aspecte. Este un
mecanism credibil care ar trebui sa functioneze ca un stimulent foarte
puternic pentru ca romānii sa faca toate eforturile necesare pentru a
finaliza reformele īn aceste capitole.

Olli Rehn se arata mult mai optimist fata de Bulgaria, unde amānarea
aderarii se poate face doar prin votul unanim al statelor membre, deci
practic niciodata.

"Bulgaria mai are īnca multe de facut", conchide domnul Rehn, dar 2007 e la
orizont.

http://us.click.yahoo.com/Q7_YsB/neXJAA/yQLSAA/DXOolB/TM