http://www.cotidianul.ro/index.php?a=5552&shift=1

Ecologia a fost privita in Romania ca un moft capitalist. Asta si pentru ca in
50 de ani de comunism am invatat sa ne gindim mai putin la noi insine, in
termeni pozitivi.

"Parlamentarii europeni spun ca Romania are probleme cu mediul. Din cit inteleg
eu, rezolvarea acestei probleme inseamna inchiderea unor intreprinderi, adica
somaj. Zeci de ani am inghitit tot felul de toxine din aer, apa sau mincare,
stiind ca vin de la fabrica unde lucram. Acum ni se cere sa ne punem sanatatea
mai presus de locul de munca. E corect?" Fragment din scrisoarea electronica a
unui anonim.

Ecologia a fost perceputa la noi ca un moft al civilizatiei occidentale, pentru
ca orice problema de mediu a fost ridicata in termenii de mai sus. Este
adevarat insa ca daca nu vor fi facute investitii majore in retehnologizarea
intreprinderilor poluatoare, in ecologizarea procesului de productie in
general, multe unitati vor fi inchise. Ele nu vor putea functiona, din 2007,
fara un certificat de mediu, care nu va fi acordat fara indeplinirea unor
standarde. Si prin spaga romaneasca nu pot fi fentate masuratorile europene.
Iar costurile totale pentru toate instalatiile vizate se ridica la sapte
miliarde de euro.

Dar sa fim optimisti. Problema mediului nu se refera insa numai la bani si
utilaje, ci si la mentalitatile noastre. Sintem nepregatiti pentru schimbare,
asa cum o arata si scrisoarea cititorului nostru. De abia invatam ce inseamna
sa pretuim calitatea produselor.

Merita mentionat, in acelasi context, si un paradox: desi romanii sint
preocupati in primul rind de propria lor sanatate, nu fac apropape nimic sa
si-o protejeze. Un mediu curat inseamna sanatate. Aici este o reminiscenta a
propagandei comuniste care ne-a spalat creierele cu ideea ca individul nu are
valoare. Cred ca principalul efort pe care trebuie sa-l facem in anii ce vor
urma este sa evoluam ca indivizi, pornind de la sanatate si pina la potentialul
profesional, si sa ne asumam responsabilitatea pentru ce spunem si ce facem cu
noi ca indivizi si cu proximitatea noastra.

Ioana LUPEA

www.nuclearinfo.ro

Give underprivileged students the materials they need to learn.
http://us.click.yahoo.com/4F6XtA/_WnJAA/E2hLAA/DXOolB/TM