http://www.obiectivbr.ro/date/2005_08_02/Z_editia_de_azi.htm

Presedintele unei organizatii nonguvernamentale, amenintat de conducerea
"Hercules" SA

 * Cornel Apostol, presedintele "Eco Alpex 024", a incercat sa fotografieze
norul de praf de hidroxid de aluminiu raspindit in timpul manevrelor de
incarcare-descarcare din portul brailean * el spune ca a fost abordat de
directorul "Hercules" si de responsabilul cu protectia mediului din cadrul
acestei unitati, care ar fi incercat sa-i confiste aparatul si l-ar fi
amenintat mai mult sau mai putin voalat * in replica, directorul acuzat a
spus ca nu a facut decit sa il instiinteze pe Apostol ca "a incalcat
regulamentul portuar" * Garda de Mediu a pornit, ieri, un control, care se
anunta a avea rezultate destul de severe *

Dupa cum v-am mai informat, intr-o editie recenta a cotidianului nostru,
desfasurarea unor activitati de descarcare-incarcare de hidroxid de aluminiu
in portul brailean, de catre societatea "Hercules" SA, fara respectarea unor
norme de mediu obligatorii, a fost denuntata autoritatilor de mediu de catre
Cornel Apostol, presedintele organizatiei nonguvernamentale "Eco Alpex 024".
La jumatatea lunii iulie, acesta a fost informat ca, in port, se incarca o
barja cu hidroxid de aluminiu, in conditii absolut improprii care fac ca, pe
o raza de citiva zeci de metri, aerul sa fie irespirabil, iar obiectele sa
fie acoperite cu un strat gros de praf alb. "Din informatiile pe care le am,
s-a incercat incarcarea acestei substante si in portul Tulcea, dar
autoritatile de acolo nu au fost de acord. La noi, in schimb, operatiunile
se desfasoara fara sa se sinchiseasca nimeni in ce conditii se intimpla
acest lucru", ne declara Apostol, adaugind ca a sesizat Comisariatul Braila
al Garzii de Mediu, insa reactia comisarilor nu a fost nici pe departe cea
scontata. "Initial mi s-a spus ca problema nu este chiar atit de grava, dar
dupa ce le-am comunicat ca, daca nu se iau masuri, o sa fac o sesizare la
Ministerul Mediului, pe linia verde, au trimis pe cineva in control", se
plingea presedintele "Eco Alpex 024".
Insistentele repetate ale acestuia nu au ramas fara rezultat, doi comisari
ai Garzii de Mediu Braila deplasindu-se in port, pentru a vedea care este
situatia. Desi ne-au explicat ca hidroxidul de aluminiu este o substanta
inerta, care nu provoaca nici poluare, nici probleme de sanatate, acestia au
dispus oprirea activitatilor de incarcare-descarcare, pina la rezolvarea
problemei imprastierii prafului in atmosfera. Potrivit lui Cornel Apostol,
dispozitiile Garzii de Mediu au fost clare: operatiunile nu se pornesc, pina
cind nu se verifica daca s-au pus in practica dispozitiile date!

 Incercare de intimidare
Cruciada lui Cornel Apostol a repornit simbata, 30 iunie. Avind informatii
ca se incarca, din nou, hidroxid de aluminiu, intr-o nava sub pavilion
strain, in aceleasi conditii improprii, acesta s-a deplasat in port, pentru
a vedea personal cum stau lucrurile. "Am prezentat la poarta legitimatia de
agent ecolog voluntar si am mers pina la docuri. Acolo era infernul pe
pamint, atit de mult praf era in atmosfera incit nu se putea respira. Am
scos un aparat de fotografiat, dar nici n-am reusit sa fac o poza, cind am
fost abordat de un domn, care s-a recomandat Mocanu, spunind ca este
responsabil cu protectia mediului la «Hercules». L-am intrebat daca s-a
obtinut acordul pentru reluarea operatiunilor si mi-a zis ca s-au montat la
cuvele de incarcare-descarcare niste mansoane de cauciuc, asa cum s-a
stabilit la controlul precedent, dar ca a incercat sa sune la Garda de Mediu
si nu a raspuns nimeni, fiind simbata. Apoi, mi-a spus ca nu am ce cauta
acolo, sa fac poze. Am plecat si, ulterior, l-am sunat pe Dumitru Popa,
directorul Agentiei de Protectia Mediului, care mi-a spus ca, atit la APM
cit si la Garda de Mediu, exista un dispecer, care preia apeluri telefonice,
inclusiv simbata, pina la orele 12.30".
Vazind ca nu i s-a spus adevarul, reprezentantul "Eco-Alpex 024" s-a decis
sa se intoarca duminica, la fata locului, pentru a face fotografii. Potrivit
spuselor sale a fost abordat, din nou, atit de Mocanu, cit si de directorul
"Hercules". "E vorba de un anume domn Lazar, care, impreuna cu Mocanu, mi-au
spus ca nu am voie sa fotografiez in incinta portului si m-au trimis la
Politia de Frontiera, sa imi dea ei aprobare, ca sa pot face poze. M-am
conformat si am mers la Politia de Frontiera, insa un ofiter m-a informat ca
aceasta institutie chiar nu este abilitata sa dea astfel de aprobari. A
fost, deci, o bataie de joc, ca m-au trimis acolo. Mai mult chiar, domnii
Lazar si Mocanu au venit la Politia de Frontiera si m-au amenintat, de fata
cu un ofiter, ca imi confisca aparatul. Ofiterul respectiv m-a sfatuit ca,
daca vor sa imi ia aparatul, sa il dau, dar sa le solicit un proces-verbal,
ca sa am dovada abuzului". Apostol spune ca, intr-adevar, cei doi
reprezentanti ai "Hercules" il asteptau la poarta unitatii si ca, in
momentul in care a oprit masina, ca sa vorbeasca cu ei, i-au fost aduse
amenintari, mai mult sau mai putin voalate. "Domnii Lazar si Mocanu m-au
informat ca ma vor da in judecata, pentru ca am fotografiat o nava straina
fara acordul lor si ca mi-au dat masina in consemn, ca sa nu mai intru in
Port decit insotit de cineva de la Garda de Mediu. Pe parcursul discutiei,
Mocanu continua sa sustina ca a incercat sa sune la Garda si nu a raspuns
nimeni, in timp ce Lazar spunea ca ar fi vorbit de vineri acolo si ca luni
urma sa vina cineva in control. Le-am zis sa se hotarasca asupra uneia
dintre aceste afirmatii si, vazind ca nu ma las intimidat de atitudinea lor,
au inceput sa ma ameninte ca, daca nu ma linistesc, or sa puna citiva baieti
din «Hercules» sa ma aranjeze sau ca se poate intimpla un accident, daca mai
calc pe acolo", ne-a declarat presedintele "Eco Alpex 024".

 "Nu avea voie sa faca fotografii fara sa ceara acordul!"
Contactat, ieri, de reporterul nostru, directorul Lazar nu a recunoscut ca
l-ar fi amenintat pe Cornel Apostol. "I-am explicat doar ca a incalcat
regulamentul portuar si ca, potrivit legii, nu avea voie sa faca fotografii
fara sa ceara acordul conducerii unitatii noastre", a replicat directorul
"Hercules". Acesta a refuzat sa ofere mai multe detalii despre incidentul de
duminica, motivind ca este ocupat cu comisarii Garzii de Mediu, care
venisera in control.
Intr-adevar, Garda de Mediu a initiat, ieri, la "Hercules", un control ale
carui urmari se anuntau destul de drastice. "Nu va pot oferi detalii,
colegii mei se afla inca acolo si mai dureaza pina vor definitiva inspectia.
Din cite am inteles, se va aplica o sanctiune contraventionala si se va
stabili un set de masuri care urmeaza sa fie aplicat. Urmeaza sa oferim
miine (azi n.n.) mai multe detalii", ne-a declarat, cu putin timp inainte de
inchiderea editiei, Valentin Terinte, comisar sef interimar al Garzii de
Mediu Braila.
Reamintim ca SC "Hercules" este operatorul portuar despre care s-a spus ca
primarul Constantin Cibu a incercat sa-l favorizeze, concesionindu-i o
suprafata mare din port, desi datoreaza miliarde pentru chirii neplatite in
anii anteriori. Acest aspect a declansat un scandal la nivel local si
central in urma caruia Consiliul Local Municipal a pierdut administrarea
portului, care a trecut din nou la APDM Galati. Demn de mentionat este si
faptul ca actionarul majoritar al SC Hercules este "Bursagrirom" SA, firma
controlata de presedintele CJ, Gheorghe Bunea Stancu, care este si
presedintele PSD Braila. Vom reveni. (Florentin COMAN)

www.nuclearinfo.ro

href="http://us.ard.yahoo.com/SIG=12ht72stk/M=320369.6903865.7846595.3022212/D=groups/S=1705043395:TM/Y=YAHOO/EXP=1123057918/A=2896112/R=0/SIG=1107idj9u/*http://www.thanksandgiving.com
">Give the gift of life to a sick child. Support St. Jude Children¿s Research
Hospital</a>.</font>