Referendum,                  un pas de bun-simt
                 Intr-un articol                  pe care tocmai l-am citit, o
profesoara maghiara se plangea ca                  informarea care s-a facut in
tara sa in momentul referendumului                  cu privire la aderarea la
UE a fost deosebit de slaba, consecintele                  vazandu-se acum in
manifestatiile de pe strazile Budapestei. Nu                  pot sa ma abtin
si sa nu zambesc, pai macar la ei s-a procedat                  la acest pas,
care mie mi se pare cel putin de bun-simt, al convocarii                  unui
referendum prin care sa se ceara opinia populatiei cu privire
la aderare. La noi sufletul lui Avram Iancu.
                 Cei 10                  au aderat aproape toti doar dupa
referendumuri
                 Apropo, stiati                  ca in cele 10 state care au
aderat in 2004, cu exceptia Ciprului,                  toate au organizat
referendumuri cu privire la aderarea la Uniune                  ? Iar lucrurile
nu au decurs nici pe departe asa de usor cum poate                  o arata
unele rezultate. De exemplu in Polonia pe ultima suta                  de metri
s-a modificat legea privind referendumul pentru a se                  putea
valida consultarea chiar si daca prezenta e sub 50%, in
Estonia s-a cam stat cu sufletul la gura etc.
                 Cei 3                  din 1995 la fel
                 De altfel                  nu a fost cazul numai a celor 10
care au aderat in 2004. Si valul                  din 1995 format din Suedia,
Finlanda si Austria a trecut mai intai                  proba consultari
populare. Iar daca a fost format numai din 3                  tari aceasta se
datoreaza chiar referendumurilor, deoarece o a                  patra
candidata, Norvegia a respins cu feblete aderarea la UE                  (fiind
a doua oara cand facea acest lucru).
                 Elvetia                  a-ntrebat din prima
                 A, ca sa                  nu mai vorbim de Elvetia. Aici
populatia chiar a fost consultata                  mai din timp si nu la
spartul targului. De, obicei ciudat al acestei                  tari :) Astfel,
pe 6 decembrie 1992 avea loc un referendum care                  a dus la
suspendarea cererii de aderare. Interesant este ca acest                  gest
a avut si un efect indirect, intrerupand si visurile de aderare
 la UE a Liechesteinului, el fiind fortat sa isi suspende si el
 procedura de aderare.
                 Subiect                  tabu
                 La noi subiectul                  convocarii unui referendum
pe tema integrarii in UE a fost un                  subiect tabu. Cand mai
aparea pe ici pe colo cate cineva care                  aducea vorba de
posibilitatea efectuarii lui se apela la "imensul                  sprijin
popular" pentru aderare exprimat de sondaje. Sincer                  cred ca
s-ar ajunge intr-o Romanie chiar mai "haioasa"                  decat cea
actuala daca toate deciziile politice s-ar lua dupa                  sondaje.
                 De ce                  mi s-ar fi parut o chestie de bun simt
tinerea unui referendum                  ?
                 In primul                  rand din moment ce pentru
schimbarea catorva articole din                  Constitutie este necesara
efectuarea unui referendum nu credeti                  ca o schimbare de
proportiile celei aduse de integrarea europeana                  ar fi
necesitat si mai mult aprobarea populara ? Pentru ca pe                  langa
modificari la actul fundamental ea a adus dupa sine si mii                  de
acte normative comunitare la care legiuitorul roman nu a avut
nici un cuvant de spus. Ca sa nu mai vorbesc de cedarile de suveranitate,
           introducerea unei instante superioare la care nu ai cale de apel
             intern etc.
                 In al doilea rand acest referendum nu ar fi dus la o
       dezbatere ? Care la noi a fost sublima da` inexistenta. Si in
      cazul acesta nu ar fi existat o informare mai mare a cetatenilor
        Romaniei cu privire la ce ii asteapta ? Pentru ca situatia in
       acest sens, ce mai incoa si-ncolo, e jalnica. Ma uit la ce emailuri
            primesc zilnic de la cei care acceseaza site-ul si care mi se
           plang toti ca nu au nici o informatie pe care sa se poata baza
           cu privire la ce ii asteapta. Oare nu si asa s-a ajuns la a se
           arunca cu banul public pe fereastra in campanii de sute de mii
           de euro, precum cea recent desfasurata de Agentia pentru Strategii
               Guvernamentale si care a constat in cateva mesaje inepte pe
afise                  puse pe blocuri sau la marginea drumului si care au avut
un impact
 apropiat cu zero. Chiar va rog sa le cititi, apasand                  aici, si
spuneti-mi si mie pe forum sau pe un email daca va                  simtiti
mult mai informat dupa ce le-ati citit ? Am zis "mult",
scuzati, macar mai informat ?
                 In al treilea rand oare nu era un gest de demnitate nationala
                sa fi fost convocat un referendum ? Sa aratam si noi macar in
               prag de aderare ca nu am fost cersetori in fata Uniunii, chiar
               daca de multe ori am negociat in genunchi. Ca avem si noi un
cuvant                  de spus cu privire la aderare, ca la o adica am putea
spune "nu".
                 Haios din acest punct de vedere pozitia unor politicieni "de
               top" de la noi, ceva de genu`, lasa domne sa nu mai tulburam
             si noi apele cu un referendum ca si asa a fost greu sa ajungem
             aici etc. Pai da ce, Romania este un hot care intra noaptea pe
             furis in casa ?

 Pentru mai multe date privind referendumurile UE + reactiile cititorilor la
articol rog accesati:

 http://www.europeana.ro/stiri/si%20la%20noi%20de%20ce%20nu%2024%2010%202006.htm

 Dan Nita
 www.europeana.ro