Codruta

From: "Dan Nita" <[EMAIL PROTECTED]>

> Referendum,                  un pas de bun-simt
>                  Intr-un articol                  pe care tocmai l-am
citit, o profesoara maghiara se plangea ca                  informarea care
s-a facut in tara sa in momentul referendumului                  cu privire
la aderarea la UE a fost deosebit de slaba, consecintele
vazandu-se acum in manifestatiile de pe strazile Budapestei. Nu
pot sa ma abtin si sa nu zambesc, pai macar la ei s-a procedat
la acest pas, care mie mi se pare cel putin de bun-simt, al convocarii
unui referendum prin care sa se ceara opinia populatiei cu privire
la aderare. La noi sufletul lui Avram Iancu.
>                  Cei 10                  au aderat aproape toti doar dupa
referendumuri
>                  Apropo, stiati                  ca in cele 10 state care
au aderat in 2004, cu exceptia Ciprului,                  toate au organizat
referendumuri cu privire la aderarea la Uniune                  ? Iar
lucrurile nu au decurs nici pe departe asa de usor cum poate
o arata unele rezultate. De exemplu in Polonia pe ultima suta
de metri s-a modificat legea privind referendumul pentru a se
putea valida consultarea chiar si daca prezenta e sub 50%, in
Estonia s-a cam stat cu sufletul la gura etc.
>                  Cei 3                  din 1995 la fel
>                  De altfel                  nu a fost cazul numai a celor
10 care au aderat in 2004. Si valul                  din 1995 format din
Suedia, Finlanda si Austria a trecut mai intai                  proba
consultari populare. Iar daca a fost format numai din 3
tari aceasta se datoreaza chiar referendumurilor, deoarece o a
patra candidata, Norvegia a respins cu feblete aderarea la UE
(fiind a doua oara cand facea acest lucru).
>                  Elvetia                  a-ntrebat din prima
>                  A, ca sa                  nu mai vorbim de Elvetia. Aici
populatia chiar a fost consultata                  mai din timp si nu la
spartul targului. De, obicei ciudat al acestei                  tari :)
Astfel, pe 6 decembrie 1992 avea loc un referendum care                  a
dus la suspendarea cererii de aderare. Interesant este ca acest
gest a avut si un efect indirect, intrerupand si visurile de aderare
la UE a Liechesteinului, el fiind fortat sa isi suspende si el
procedura de aderare.
>                  Subiect                  tabu
>                  La noi subiectul                  convocarii unui
referendum pe tema integrarii in UE a fost un                  subiect tabu.
Cand mai aparea pe ici pe colo cate cineva care                  aducea
vorba de posibilitatea efectuarii lui se apela la "imensul
sprijin popular" pentru aderare exprimat de sondaje. Sincer
cred ca s-ar ajunge intr-o Romanie chiar mai "haioasa"
decat cea actuala daca toate deciziile politice s-ar lua dupa
sondaje.
>                  De ce                  mi s-ar fi parut o chestie de bun
simt tinerea unui referendum                  ?
>                  In primul                  rand din moment ce pentru
schimbarea catorva articole din                  Constitutie este necesara
efectuarea unui referendum nu credeti                  ca o schimbare de
proportiile celei aduse de integrarea europeana                  ar fi
necesitat si mai mult aprobarea populara ? Pentru ca pe
langa modificari la actul fundamental ea a adus dupa sine si mii
de acte normative comunitare la care legiuitorul roman nu a avut
nici un cuvant de spus. Ca sa nu mai vorbesc de cedarile de suveranitate,
introducerea unei instante superioare la care nu ai cale de apel
intern etc.
>                  In al doilea rand acest referendum nu ar fi dus la o
dezbatere ? Care la noi a fost sublima da` inexistenta. Si in
cazul acesta nu ar fi existat o informare mai mare a cetatenilor
Romaniei cu privire la ce ii asteapta ? Pentru ca situatia in
acest sens, ce mai incoa si-ncolo, e jalnica. Ma uit la ce emailuri
primesc zilnic de la cei care acceseaza site-ul si care mi se
plang toti ca nu au nici o informatie pe care sa se poata baza
cu privire la ce ii asteapta. Oare nu si asa s-a ajuns la a se
arunca cu banul public pe fereastra in campanii de sute de mii
de euro, precum cea recent desfasurata de Agentia pentru Strategii
Guvernamentale si care a constat in cateva mesaje inepte pe afise
puse pe blocuri sau la marginea drumului si care au avut un impact
>  apropiat cu zero. Chiar va rog sa le cititi, apasand
aici, si spuneti-mi si mie pe forum sau pe un email daca va
simtiti mult mai informat dupa ce le-ati citit ? Am zis "mult",
scuzati, macar mai informat ?
>                  In al treilea rand oare nu era un gest de demnitate
nationala                  sa fi fost convocat un referendum ? Sa aratam si
noi macar in                  prag de aderare ca nu am fost cersetori in
fata Uniunii, chiar                  daca de multe ori am negociat in
genunchi. Ca avem si noi un cuvant                  de spus cu privire la
aderare, ca la o adica am putea spune "nu".
>                  Haios din acest punct de vedere pozitia unor politicieni
"de                  top" de la noi, ceva de genu`, lasa domne sa nu mai
tulburam                  si noi apele cu un referendum ca si asa a fost
greu sa ajungem                  aici etc. Pai da ce, Romania este un hot
care intra noaptea pe                  furis in casa ?

>  Pentru mai multe date privind referendumurile UE + reactiile cititorilor
la articol rog accesati:

http://www.europeana.ro/stiri/si%20la%20noi%20de%20ce%20nu%2024%2010%202006.
htm