C :)

From: "Stefana Bianu" <[EMAIL PROTECTED]

am participat la "Entretiens du Patrimoine", 19-20 martie ac, la Paris
patronat de ministru culturii, Fr, Renauld Donnedieu de Vabres

a fost o baie de cultura

filozofi, istorici, arheologi, arhiteti, celebritati in domeniu, oameni
politici, din administratie, invatamant superior, au dezbatut "patrimoniul"
istoric si contemporan, natural, material si imaginar, spiritual si laic,
glorios si dureros, conceptualitatea nu numai creatia, prezervarea
preventiva, conservarea, DAR si reintegrarea in circuitul dinamic al
culturii

registrul dezbaterilor a transgresat profesionalitatea, responsbilitatea si
creativitatea legitima si normala, prin pasiune, in gama bunului simt

un sondaj "Cum vad europeenii partimoniul lor european", realizat in cinci
tari: Franta, Finlanda, Germania, Italia si Ungaria, claseaza interesul
Ungariei pentru patrimoniul istoric la cea mai joasa cota

alarma vizibila pentru prioritatile/mentalitatile tarilor foste comuniste

din Ro au avut participari la mese rotunde Mircea Anghelescu, ATENTIE,
director general al patrimoniului din ministerul culturii si cultelor, in
prima zi, si in ultima zi, Virgil Stefan Nitulescu, secretar general, al
aceluias minister

in sala eram trei conationale (daca au fost si altii, au fost "invizibili")
m-ar bucura completarea reflexiilor mele personale

Mircea Anghelescu si-a sustinut (ca majoritatea intervenentilor) cu slid-uri
comunicarea:

primul slit, un grafism cu patrimoniul presat/distrus de o bula/bomba-euro,
deci de problemele economice, al doilea slit, ATENTIE, afisul protestului
pentru salvarea catedralei catolice...

Jean-René Etchegaray, care a monitorizat respectiva masa rotunda, a pus
prima intrebare: "care sunt problemele economice care pun in pericol
patrimoniul istoric in Ro ?"

M Anghelescu a dat un stupefiant exemplu: problemele legate de "DRACULA
LAND"- o sala vibrand de nivelul/seriozitatea dezbaterilor, a ras in cele
trei zile o singura data!!!

am intervenit din sala si in apoi scris, am pus o intrebare referitoare la
situatia patrimoniului istoric Ro, care este aparat de fapt de catre mari
intelectuali, org civice, prin proteste si interminabile procese si presa,
evocand desigur iluzoriul castig al Romaniei in "afacerea" Rosia Montana,
urgentele-nu ce sunt -in realitate speculatii imobliare-infrastructurilor

....fata de aceasta eludare grava, au palit ca extrem de secundare, restul
defectelor prezentarii inaltului nostru administrator al patrimoniului ...

a reabilitat respectabilitatea noastra, interventia lui V St Nitulescu, care
a vorbit in principal despre alegerea primelor patru "obiecte" cu label
Patrimoniu European

cu certitudine "palatul Cantacuzino" ar fi putut avea un inlocuitor mult mai
original/autentic romanesc cum ar fi, ceeace am propus pentru o viitoare
nominare: muzeul "Memorialul Sighet"

depinde de noi toti sa avem listata si ROSIA MONTANA, patrimoniu natural,
istoric, ARHEOLOGIC, arhitectura medievala,...patrimoniu national
complex-european pare o lozinca dar nu este

am o info cred, de interactiune posibila:

L'ASSOCIACION DES JURNALISTS DU PATRIMOINE - AJP
Maison de l'Europe
35-37, rue des Francs-Bourgeois
75004 Paris
00336 08 16 09 83
[EMAIL PROTECTED]
www.journalistes-patrimoine.org

cred ca Ministerul culturii si ONGurile ar trebui sa organizeze o reflexie
pe modelul celei de la Paris, un sondaj si in Ro (folmularele le avem la
dispozitie), pentru ca responsabilii din administratie sa nu se mai
rezume/erijeze/hazardeze la decizii sumare, nepotrivite sau catastrofale

iar talentatii arhitecti romani sa treaca de la nivelul de creatie (vezi
contracte speculatii imobiliare) la conceptie

Stefana Bianu

ultimul ps: cu aceasta ocazie am oferit catalogul SIMPOZIONULUI
INTERNATIONAL DE SCULPTURA MONUMENTALA-ROSIA MONTANA- 2006 notabililor
prezenti ca si reprezentantilor culturii romanesti, la Paris