Assalam mu Alaikum,

Sdr. Idris Talu dan pengunjung RN,

Terus terang saya katakan pekasam adalah kegemaran saya. Samaada Pekasam ikan
puyu atau sepat terutama sefat ronggeng semua enak belaka. Apatah lagi makan
dengan ulam, petai atau kedas. Just yummmy yummy Saya rasa pekasam lebeh sedab
dari cencalok. Menyebut pasal peribahas teringat saya peribahasa alang alang
menyelok pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Kebetulan memang ada pekasam di
Virginia ini. Tidak lah sebegitu sedabnya kalau di banding di tempat kita.
Mungkin ikannya Tilapia.

Masakan asam ala Perak terutama asam pedas durian amat terkenal di Semenanjung.
Ini memang masakan  asli orang Perak. Saya pernah makan gulai asam jering di
Kuala Kangsar. It is simply 'sekali makan dua kali mau'.

Saya ingin tahu juga sejauh perkembangan pembiakkan dan commercialization of
puyu di pasaran Malaysia. Mungkin telah menjadi sumber sampingan petani atau
orang kampung.

Terima kasih sekali lagi mengingatkan kami di rantau keistimewaan masakan
masakan ikan ini.

 Idris Talu <[EMAIL PROTECTED]> wrote: Waalaikumussalam wa rahmatullahi wa
barakatuhu,

  Sdr Jamaludin dan netters sekalian, bicara tentang ikan puyu (Anabas
Testudineus), Perak Darul Ridzuan pun punya nama tempat yang berkait  dengan
ikan puyu iaitu, Gelung Pepuyu. Terletak di dalam daerah Perak  Tengah, boleh
dilihat di:

http://pmr.penerangan.gov.my/?action=prestasitentukan.htm

  Mengenai ikan puyu, di Perak khususnya, ianya menjadi pilihan masak  asam
bersama pelepah keladi lembut atau pun bersama dengan sulur keladi  (anak
keladi yang menjalar). Rasanya cukup enak. Ikan puyu juga boleh  dibuat asinan
(fermented fish)  - di Perak disebut ikan pekasam.  Coba lihat di:

  http://www.flickr.com/photos/[EMAIL PROTECTED]/1094201777/

  Di Perak ikan puyu boleh didapati di anak-anak sungai yang hampir  dengan
sawah padi dan juga di kawasan kolam  bekas lombong bijih  timah. Contohnya di
sini:
  http://shw.fotopages.com/16581195/serene-seberang-perak.html

  Ingin tahu tentang ikan puyu, sila lawati:
http://www.worldisround.com/articles/212396/index.html

  Wassalam,

  Idris Talu
  Perak Darul Ridzuan.

jamaludin mohyiddin <[EMAIL PROTECTED]> wrote:  Saudara Nofend St. Mudo dan
pengunjung Palanta RN

Assalam mu Alaikum wa Rahmatul Llah hi wa Barokatuh

Antara  banyak ikan air tawar, ikan puyu enak di makan. Saya tidak tahu,
maklumlah sudah lama tak makan masakan ikan puyu, masakan yang cukup  sesuai
dengan ikan puyu ini. Di goreng garingkah atau di masak gulai  asam pedas atau
masak lemak cili api. Yang jelas nya kalau  digulai dengan perencah yang di
buat dari giling batu, benar benar  enak.

  Be a better friend, newshound, and   know-it-all with Yahoo! Mobile.  Try it
now.

http://groups.google.com/group/RantauNet/web/peraturan-rantaunet.
- Tuliskan Nama, Umur & Lokasi anda pada setiap posting.
- Hapus footer & bagian yg tidak perlu, jika melakukan reply.
- Email attachment, DILARANG! Tawarkan kepada yg berminat & kirim melalui jalur
pribadi.
- Posting email besar dari >200KB akan dibanned, sampai yg bersangkutan minta
maaf & menyampaikan komitmen mengikuti peraturan yang berlaku.