Da, concret problema a fost că am dat apt-remove la python3 (înainte de a da dist-upgrade) și nu am observat că a dezinstalat netplan. (nu mai țin minte de ce am dezinstalat python dar clar aplicația nu mergea cu python3.8.) După aia la do-dist-upgrade zicea că nu am terminat upgrade ( upgradease kernelul așa că avea nevoie de restart) . Drept pentru care am dat liniștit restart fără să îmi pun problema că aș putea rămâne fără conexiune. Până la urmă acel config yml îl pot ridica și cu rc.inet1, asta ziceam, care nu depinde decât de /bin/sh dar parcă te aștepți ca shell-ul să existe totdeuna în linux, spre deosebire de python, chiar dacă, evident, nici asta nu e sigur :)