Re: [OSM-talk] AAAA openstreetmap still doesn't use ipv6

2009-07-01 Thread Sander Hoentjen
On Wed, 2009-07-01 at 16:43 +0200, Thomas Schäfer wrote:
 Hello,
 
 
 sorry the theme is for the most of the people off topic. They use the 
 application osm via internet. But the fundament of the internet (its 
 protocol) is changing.
 
 Therefore my appeal: Ask your next admin/provider for ipv6 , make a plan and 
 make the network working, add the  to dns an be happy. Solve the little 
 problems .
 
 google is one jump ahead (in selected networks):
 
 maps.google.com is an alias for maps.l.google.com.
 maps.l.google.com has IPv6 address 2001:4860:a003::68
 
Heh well if you insist on viewing osm over ipv6 you can always visit the
netherlands:

tile.openstreetmap.nl is an alias for productie.openstreetmap.nl.
productie.openstreetmap.nl has address 93.186.179.161
productie.openstreetmap.nl has IPv6 address 2a00:d10:101::13:1

openfietskaart.nl has address 93.186.179.161
openfietskaart.nl has IPv6 address 2a00:d10:101::13:1




___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


[OSM-talk-nl] Garmin op ibood

2009-05-21 Thread Sander Hoentjen
http://ibood.com/nl/nl
Ik neem aan dat je hier ook de Openstreetmap kaarten op kunt gebruiken?

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Openfietskaart.nl Beta 2

2009-05-20 Thread Sander Hoentjen
On Tue, 2009-05-19 at 23:32 +0200, Lennard wrote:
 Theun wrote:

  Wel weer jammer dat vaak op een kruispunt in het midden van een dorpje 
  waar een knooppunt is gekozen vaak ook een place-tag staat, waardoor de 
  plaatsnaam dwars over de knooppunt-aanduiding staat.
 
 Heb je hier een paar voorbeelden van, zodat ik kan experimenteren?

Op
http://openfietskaart.nl/?zoom=14lat=53.1739lon=5.98443layers=BTFTFFFT 
zie je 2 voorbeelden.



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Android Naviation System

2008-12-24 Thread Sander Hoentjen
On Wed, 2008-12-24 at 10:50 +0100, AND Automotive Navigation Data wrote:
 Android Naviation System met OpenStreetMap kaarten, echter waarom niet
 voor Nederland??
 Zie: http://www.andnav.org/
 
Waarschijnlijk omdat http://www.openrouteservice.org/ wordt gebruikt.



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OSM = 3FM

2008-12-20 Thread Sander Hoentjen
Op IRC was alles te volgen ;)
In het kort:
spotmaster was door 3fm ingeschakeld om een kaartje te regelen waarop de
3fm mensen te volgen zijn. Iemand van spotmaster vroeg na contact met
Stefan te hebben gehad op irc of tile.openstreetmap.org een
bezoekersaantal van 5 tot 1 per uur aankon. Nu is 5 bezoekers wat
weinig dus er zal wel 5000 bedoelt zijn, maar dat terzijde.
Deze vraag was afgelopen donderdag gesteld, of was het woensdagavond?
In iedere geval hebben we toen besloten op de NL-tileserver een
alternatieve manier te gaan gebruiken van tiles-serveren, een idee dat
Stefan al langer in zijn hoofd had. Ik heb toen voor meer resources
gezorgd bij de sponsor, Stefan en Roeland hebben het technisch opgezet
in enkele uurtjes. Het resultaat is te zien op
http://tile.openstreet.nl en op
http://www.spotmaster.com/3fmseriousrequest/.
zie ook
http://www.openstreetmap.nl/archives/88-OpenStreetMap-de-kaart-van-Serious-Request.html

Bij 3fm is ie momenteel niet actief trouwens, misschien komt dat nog
weer, dat weet ik niet.

Sander

On Sat, 2008-12-20 at 10:02 +0100, Gert Gremmen wrote:
 Kunnen we iets meemaken van de hype ? Hoe
 Wordt de nieuwe server ingezet ? Is 
 er een grote toeloop van belangstellenden te verwachten ?
 Kunnen we bij 3FM een leuk item van maken ?
 Interview ?
 
 Gert
 
 
 -Oorspronkelijk bericht-
 Van: talk-nl-boun...@openstreetmap.org
 [mailto:talk-nl-boun...@openstreetmap.org] Namens Roeland Douma
 Verzonden: zaterdag 20 december 2008 7:55
 Aan: OpenStreetMap NL discussion list
 Onderwerp: Re: [OSM-talk-nl] OSM = 3FM
 
 Het was niet heel lastig. Enige wat jammer is dat het in python is het 
 renderen van de niet beschikbare tiles. Maar daardoor kon er iets meer
 code 
 van mapnik examples gejat worden. En de C++ API van mapnik is jammer
 genoeg 
 niet al te duidelijk. Maar het werkt.
 
 Er zit nu een nasty hack in om te zorgen dat de tiles (veel) kleiner
 worden. 
 Er worden gewoon minder kleuren gebruikt. Nu kan dit betekenen (in
 theorie) 
 dat 2 tiles er net anders uit zien. Dus hier moet nog een nette
 oplossing voor 
 komen. Maar het was wel belangrijk dat we voor 3FM de tiles snel aan
 konden 
 leveren en een winst van ongeveer 50% qua file grote per tile was toch
 ook wel 
 erg welkom.
 
 Maar het werkt dus :D
 
 --Roeland
 
 On Friday 19 December 2008 22:53:36 Gert Gremmen wrote:
  Goed werk !
  En goed geheim gehouden...
  
  Wat meer details ?
  Is er een andere url voor die server ?
  Of is Openstreetmap.nl gewoon vervangen ?
  
  Gert
  
  -Oorspronkelijk bericht-
  Van: talk-nl-boun...@openstreetmap.org
  [mailto:talk-nl-boun...@openstreetmap.org] Namens Stefan de Konink
  Verzonden: vrijdag 19 december 2008 19:47
  Aan: OpenStreetMap NL discussion list
  Onderwerp: [OSM-talk-nl] OSM = 3FM
  
  OpenStreetMap: de kaart van Serious Request
  
  In samenwerking met Spotmaster gebruikt Radio 3FM onze nieuwe
 tileserver
  
  als basis kaart om de razende reporters te volgen. Speciaal voor deze 
  gelegenheid heeft JR Online, belangeloos, een extra IP adres wat 
  geheugen en wat processoren in onze virtuele machine gehangen en
 hebben 
  ze onze opslag verhuist van SATA naar SAS, van onze kant: JR Online
  bedankt!
  
  Onze nieuwe tileserver draait nu op Cherokee. We hebben een paar
 kleine 
  wijzigingen aan de webserver uitgevoerd om optimaal gebruik te kunnen 
  maken van client-side caching, server-side caching en het renderen van
 
  tiles (de stukjes kaart) op aanvraag. Dat klinkt allemaal heel 
  technisch, maar voor jou als eindgebruiker is maar een ding
 belangrijk; 
  het is sneller en het gebruikt minder bandbreedte. Samen met Roeland
 die
  
  het stukje python-mapnik intelligentie heeft geschreven, gaan we in de
 
  komende week ook het updaten van de kaart aanpakken, in plaats van 
  zomaar plaatjes weg te gooien, gaan we dat intelligenter doen: direct 
  weggooien als er iets is veranderd. Daarmee krijgen we een 
  live-renderer, zodat we binnen tien minuten nadat jij een wijziging
 hebt
  
  gestuurd naar de OSM API, wij een aangepaste kaart hebben.
  
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
  
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
  
 
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk] POI layer for Tiles at home

2008-12-10 Thread Sander Hoentjen
On Tue, 2008-12-09 at 11:51 +0100, Maarten Deen wrote:
  On Wed, Nov 19, 2008 at 2:29 PM, Simon Ward simon at bleah.co.uk wrote:
   or a layer that allows you to select what POIs to display (although a
   long list of POIs might be a little unwieldy).
 
  This map already exists:
  http://www.lenz-online.de/cgi-bin/osm/osmpoinit.pl/
 
 That solution is painfully slow and appears to be very awkward. In
 Firefox, it reloads, displays, reloads, displays, etc... and seems
 to do that for every single POI it finds. That can never be a
 viable solution.
 
 I was looking at the same for one of my other hobbies too and used
 the OpenLayers POI example that's in the wiki at
 http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Openlayers_POI_layer_example.
 I used that to create a map with all banks and ATMs in the
 Netherlands http://www.maasluip.nl/ebt/openlayer.html
 That works for me in Firefox, but it works less good in IE7 and quite
 poorly in IE6. Apparently IE has a problem with the number of POIs
 in the map (some 1200). As the list is currently fixed this is also
 not a viable solution for the general public.
 
 What you would want to make is a database backend (which can be the
 OSM database but can also be a dedicated one) and an OpenLayers
 solution that can display POIs on demand.
 The selection of POIs can be something like the map at lenz-online
 de, or you can make something that is more grouped per type of POI.
 
 That way you do a select on the database with with the boundingbox
 of the map and the selection of POIs you like and that returns all
 POIs you want, and displays them on the map.
 The database query thing is easy, and the displaying thing should
 also be possible with OpenLayers. I think the OSM Inspector
 http://tools.geofabrik.de/osmi/ does something like that.


Also see http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OpenLayers_Dynamic_KML for
an example (yes i should update that page, but what is there works).

Sander


___
talk mailing list
talk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk


Re: [OSM-talk-nl] Antennekaart?

2008-11-28 Thread Sander Hoentjen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoen
Heeft niks met eenden te maken :)


On Fri, 2008-11-28 at 17:06 +0100, Rob wrote:
 antenne overlay url was kapot, dus we hebben wat eenden moeten wakker maken ;)
 
 Op 28 november 2008 16:45 heeft Martijn Pannevis
 [EMAIL PROTECTED] het volgende geschreven:
  Thanks, dat is mooi!
  (en wat is er met eenden??)
 
  Rob wrote:
  dankzij wat verkrachte eenden doet de antenne demo het weer
  http://tile.openstreetmap.nl/index2.html?zoom=13lat=52.37445lon=4.85638layers=B00FT
 
  note: zorg dat je scherm niet te breed is want dat vind milo's wms
  server niet leuk..
 
  Op 28 november 2008 15:37 heeft Stefan de Konink [EMAIL PROTECTED]
  het volgende geschreven:
 
  On Fri, 28 Nov 2008, Martijn Pannevis wrote:
 
 
  Zou de kaart met GSM antenne's nog ergens online kunnen staan? Wellicht
  heb ik er overheen gekeken, maar ik kon hem niet vinden.
  Ik moet morgen een presentatie geven, en dit leek me ook een leuke
  invalshoek om OSM te noemen.
  Stefan?
 
  De losse JOSM screenshot staat op de blog.
 
 
  Stefan
 
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
 
 
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
 
 
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
 
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nice feature for NL-map

2008-11-18 Thread Sander Hoentjen
On Tue, 2008-11-18 at 20:54 +0100, Gert Gremmen wrote:
 Op de kaart van de OSM-inspektor
 
 http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=addresseslon=8.36302lat=49.02880zoom=15
 
  
 
 (nee geen crimi) zitten twee hele leuke knopjes
 
 om resp potlatch en JOSM te starten vanuit de
 
 view die je op dat moment hebt.
 
 Kunnen we die eenvoudig () op onze
 
 diverse NL kaarten implementeren ??
 
 Superhandig.

Moet kunnen, code:

function openJOSMforMap() {
$('josmiframe').src = createJOSMLink(map.getExtent());
}

function openJOSM(extent, objtype, objid) {
$('sel_iframe').src = createJOSMLink(extent, objtype, objid);
}

function createJOSMLink(extent, objtype, objid) {
var e = extent.transform(projmerc, proj4326).toArray();
var url = 'http://localhost:8111/load_and_zoom?left=' + e[0].toFixed(5) +
   'bottom=' + e[1].toFixed(5) +
'right=' + e[2].toFixed(5) +
  'top=' + e[3].toFixed(5);
if (objtype  objid) {
url += 'select=' + objtype + objid;
}
return url;
}




___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Gemeentegrenzen

2008-11-18 Thread Sander Hoentjen
On Tue, 2008-11-18 at 22:05 +0100, Martijn van Oosterhout wrote:
 2008/11/18 Rob [EMAIL PROTECTED]:
  probleem opgelost :)
  de proj4js die we op de nl server gebruiken is over datum
  martijn (v. o.) kun je deze even updaten !
 
 Updaten met wat? Overdatum vergeleken met wat?
 
ik heb hem geupdate met
http://svn.codehaus.org/mapbuilder/cscs/trunk/proj4js/lib/proj4js-compressed.js


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] ip adres tileserver

2008-08-24 Thread Sander Hoentjen
On Thu, 2008-08-21 at 13:30 +0200, Stefan de Konink wrote:
 Koos van den Hout schreef:
  Zeker relatief 'nieuwe' applicaties als openstreetmap zouden volgens mij
  vanaf de grond ontwikkeld en getest moeten worden met dual-stack support.
 
 Dat sowieso :)
 
  Dus is het volgens mij ook tijd om iets te doen met ipv6 en openstreetmap.
  Als ik zo wat IP nummers van openstreetmap zaken natrek zie ik ze staan in
  netwerken waar IPv6 wel te krijgen moet zijn met meer of minder moeite.
 
 Maar volgens mij krijgt JR Online helemaal geen IP adressen als ze zich 
 niet hebben gecommit aan IPv6 uitrol :) Overigens openstreetmap.nl wordt 
 door Vrijschrift ook op IPv6 niveau aangeboden.
 
 
 Stefan

IPv6 staat niet voor de korte termijn gepland. We willen eerst alle
IP-adressen omzetten naar onze eigen range. Daarna zullen we ons ook met
IPv6 bezig gaan houden. Mijn vermoeden is dat we begin volgend jaar hier
iets in kunnen aanbieden. Mocht het voor die tijd nodig zijn, is er
eventueel waarschijnlijk wel iets op te zetten voor osm.

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] ip adres tileserver

2008-08-21 Thread Sander Hoentjen
Beste mensen,

JR Online is onlangs RIPE member geworden en om deze reden is het
ip-adres van de tileserver veranderd. Mocht je hierdoor tegen een
probleem aanlopen hoor ik het graag. Het nieuwe ip-adres is
93.186.177.105.

M.v.g. Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] ip adres tileserver

2008-08-21 Thread Sander Hoentjen
Heb het oude ip-adres nog maar even erbij aangezet. Zet ik dan morgen of
volgende week wel uit.

On Thu, 2008-08-21 at 10:45 +0200, Gert Gremmen wrote:
 Inderdaad is de server niet bereikbaar.
 Ik denk dat ik nog een dagje moet wachten totdat
 alle DNS-en zijn ge-updated.
 
 Gert
 
 
 -Oorspronkelijk bericht-
 Van: [EMAIL PROTECTED]
 [mailto:[EMAIL PROTECTED] Namens Sander Hoentjen
 Verzonden: Thursday, August 21, 2008 8:59 AM
 Aan: talk-nl@openstreetmap.org
 Onderwerp: [OSM-talk-nl] ip adres tileserver
 
 Beste mensen,
 
 JR Online is onlangs RIPE member geworden en om deze reden is het
 ip-adres van de tileserver veranderd. Mocht je hierdoor tegen een
 probleem aanlopen hoor ik het graag. Het nieuwe ip-adres is
 93.186.177.105.
 
 M.v.g. Sander
 
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] 'OpenBico' Open Bicycle Computer

2008-06-28 Thread Sander Hoentjen
On Fri, 2008-06-27 at 14:15 +0200, Bas de Lange wrote:
 Beste Talk'ers,
 
 Deze 'OpenBico' Open Bicycle Computer  http://www.obico.de kwam ik tegen 
 op deze HCC-stek: http://www.hcc.nl/eCache/DEF/35/000.html
 
 Is men hier al mee bekend?
 
Ziet er leuk uit, afwachten of het wat word natuurlijk.

 Ook dit kwam ik nog tegen: FlightGear is a collaborative project that 
 aims to create a sophisticated free, completely open-source flight 
 simulator framework. (gebruiken nu Google Maps)
 
 http://en.wikipedia.org/wiki/Flightgear
 
 http://www.flightgear.org/
 
Zie ook: http://gallery.flightgear.org.uk/c1483094.html
en:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Neat_Stuff#OSM_Data_in_a_Flight_Simulation
Er is dus al wel wat mee gedaan :)

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] tile.openstreetmap.nl hoe werkt rendering?

2008-06-19 Thread Sander Hoentjen
On Wed, 2008-06-18 at 20:26 +0200, Stefan de Konink wrote:
 Sander Hoentjen schreef:
  On Wed, 2008-06-18 at 20:16 +0200, Stefan de Konink wrote:
  Sander Hoentjen schreef:
  Ehm, ik heb dat alleen gebouwd op http://www.openfietskaart.nl/ :)
  Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te 
  zetten zodat je oa netjes 304tjes kan serveren?
  Waarom zou dat met de python implementatie niet kunnen?
  Je kunt alles in iedere taal uitdrukken, maar de beste performance wordt 
  nogthans gehaald met systeem code en niet met op interpreter gebaseerde 
  talen ;) Daarbij is een webserver module meestal sneller dan een cgi 
  script.
 
  Dus eigenlijk bedoel je:
  
  Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te
  zetten zodat je een betere performance krijgt? :)
  
  Je bent natuurlijk vrij om het te schrijven, en ik zou het best wel eens
  willen testen. Het is wel zo dat cpu geen bottleneck is, dus ik weet
  niet of je er teveel energie in meot steken nu.
 
 Ik hoop eigen een echte Etag caching te krijgen die je nu niet hebt :) 
 Dat zou dat client side niet meer uitmaken?

Heb ik ook al zitten denken, maar hoe bepaal je de etag waarde? En
waarom zou het meer uitmaken dan Last-Modified? Als je ergens tijd in
wil steken: Het zou heel erg mooi zijn om aan de hand van de daily diff
te kunnen bepalen welke tiles verwijderd moeten worden. Op die manier
Heeft ETag ook geen meerwaarde boven Last-Modified volgens mij.


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] tile.openstreetmap.nl hoe werkt rendering?

2008-06-18 Thread Sander Hoentjen
On Tue, 2008-06-17 at 18:56 +0200, Stefan de Konink wrote:
 Sander Hoentjen schreef:
  elke ochtend wordt de planet file geupdate, en worden tiles ouder dan 2
  dagen verwijderd. Het renderen gebeurt on-demand voor niet-bestaande
  tiles. Als je de headers van een image-transfer bekijkt zij je de
  last-modified tijd :)
  
 
 Oud:
 
 wget --server-response 
 http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/14/102/155.png
 --2008-06-17 18:53:33-- 
 http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/14/102/155.png
 Herleiden van b.tile.openstreetmap.nl... 87.249.105.105
 Verbinding maken met b.tile.openstreetmap.nl|87.249.105.105|:80... 
 verbonden.
 HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord...
HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 17 Jun 2008 16:53:32 GMT
Server: Apache/2.2.3 (CentOS)
Cache-Control: max-age=3600
Expires: Tue, 17 Jun 2008 17:53:32 GMT
Connection: close
Content-Type: image/png
 Lengte: niet-opgegeven [image/png]
 
 
 Nieuw:
 
 wget --server-response 
 http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/12/25/39.png
 --2008-06-17 18:54:44-- 
 http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/12/25/39.png
 Herleiden van b.tile.openstreetmap.nl... 87.249.105.105
 Verbinding maken met b.tile.openstreetmap.nl|87.249.105.105|:80... 
 verbonden.
 HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord...
HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 17 Jun 2008 16:54:43 GMT
Server: Apache/2.2.3 (CentOS)
Cache-Control: max-age=3600
Expires: Tue, 17 Jun 2008 17:54:43 GMT
Connection: close
Content-Type: image/png
 Lengte: niet-opgegeven [image/png]
 
 Leg eens uit ;)
 
Ehm, ik heb dat alleen gebouwd op http://www.openfietskaart.nl/ :)
 
 Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te 
 zetten zodat je oa netjes 304tjes kan serveren?

Waarom zou dat met de python implementatie niet kunnen?


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] tile.openstreetmap.nl hoe werkt rendering?

2008-06-18 Thread Sander Hoentjen
On Wed, 2008-06-18 at 20:16 +0200, Stefan de Konink wrote:
 Sander Hoentjen schreef:
  Ehm, ik heb dat alleen gebouwd op http://www.openfietskaart.nl/ :)
  Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te 
  zetten zodat je oa netjes 304tjes kan serveren?
  
  Waarom zou dat met de python implementatie niet kunnen?
 
 Je kunt alles in iedere taal uitdrukken, maar de beste performance wordt 
 nogthans gehaald met systeem code en niet met op interpreter gebaseerde 
 talen ;) Daarbij is een webserver module meestal sneller dan een cgi script.
 
Dus eigenlijk bedoel je:

Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te
zetten zodat je een betere performance krijgt? :)

Je bent natuurlijk vrij om het te schrijven, en ik zou het best wel eens
willen testen. Het is wel zo dat cpu geen bottleneck is, dus ik weet
niet of je er teveel energie in meot steken nu.

 


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] tile.openstreetmap.nl hoe werkt rendering?

2008-06-17 Thread Sander Hoentjen
elke ochtend wordt de planet file geupdate, en worden tiles ouder dan 2
dagen verwijderd. Het renderen gebeurt on-demand voor niet-bestaande
tiles. Als je de headers van een image-transfer bekijkt zij je de
last-modified tijd :)

On Tue, 2008-06-17 at 18:07 +0200, Stefan de Konink wrote:
 Hoi,
 
 
 Ik zie dat lagen 17 en 13, 12 zijn geupdate. Hoe zit dat standaard met 
 de andere lagen? Is dat een batch die 's avonds draait?
 
 
 Stefan
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse BoundingBox?

2008-05-31 Thread Sander Hoentjen
On Sat, 2008-05-31 at 23:37 +0200, Stefan de Konink wrote:
 Hoi,
 
 
 Diegene die meelezen op de devlijst weten dat ik een eigen api server 
 aan het maken ben in C. Nu weet ik uit het verleden dat er ergens een 
 boundingbox is om alleen NL te downloaden. Dan wel NL uit een planet 
 bestand te halen.
 
 Zou iemand me een linkje kunnen geven naar een recente NL planet?
 
bedoel je:
http://hypercube.telascience.org/planet/

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Roombeek up-to-date

2008-02-19 Thread Sander Hoentjen
Netjes..

is er iets van een handleiding beschikbaar voor mensen die de kaart in
hun website willen zetten?

Sander

On Tue, 2008-02-19 at 17:00 +0100, Ben Companjen wrote:
 Hoi allemaal,
 
 Voor zover Roombeek af is, staat het nu in de database.
 
 Sommige stukken zijn nog niet compleet aangesloten, omdat ze dat in
 het echt ook niet zijn (verschillende straten zijn nog opengebroken of
 in aanleg).
 
 Ik zag dat de Zuiderspoorstraat inmiddels ook op de kaart staat (nu
 nog op de JR Online website ;-) ) en de groene vlek rond het
 Slagmanbad is gegroeid - de resultaten van het mappen van afgelopen
 weekend komen dus tevoorschijn.
 
 Als het weer echt mooi weer is (als in: hogere temperatuur) kunnen we
 weer verder :)
 
 Tot de volgende keer in Enschede (of ergens anders)!
 
 Groeten van Ben
 


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] router voor enschede

2008-02-15 Thread Sander Hoentjen
Hoi,

beetje laat maareh.. kan iemand misschien een draadloze router meenemen
de enschedese party. Bedenk mij dat wat er aanwezig is allemaal veel te
lastig is ivm beveiliging etc.

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Enschede Party

2008-02-12 Thread Sander Hoentjen
On Tue, 2008-02-12 at 12:06 +0100, Martijn van Exel wrote:
 Alleen zag ik dat jullie straat er niet op staat! Dat moeten we als  
 eerste veranderen! :)

Inderdaad.. probleem is dat mijn gps al heel lang stuk is, en geen geld
voor een nieuwe.. maar met de mappingparty moet die straat er zeker
bij :)


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Enschede Party

2008-02-12 Thread Sander Hoentjen
On Tue, 2008-02-12 at 11:34 +0100, Martijn van Exel wrote:
 Okee, ik heb een blogpost aangemaakt en de wiki wat aangepast. Wil  
 iedereen die van plan is te komen dat even aangeven op de wiki? En  
 Sander, kun jij controleren of alle info klopt die ik geef op blog en  
 wiki?
 
Info lijkt me ok. Na de mapping party moeten wij
http://jronline.nl/route maar eens aanpassen. We kunnen dan natuurlijk
niet verkopen dat we google maps gebruiken :)


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Tileserver op Nederkaartblog

2008-01-23 Thread Sander Hoentjen
Ja, 12 uur staat in de agenda, voor het overleg. Natuurlijk is een ieder
vrij om eerder aanwezig te zijn.

On Tue, 2008-01-22 at 23:26 +0100, Martijn van Exel wrote:
 Volgens mij hadden we inderdaad 12 uur afgesproken.
 
 Ik ga met de auto vanuit Amsterdam, had al een halve afspraak met  
 Martijn vO om hem op te halen in Utrecht, Martijn P, jij kan ntrlk ook  
 meerijden als je wilt.
 
 Martijn vE (ik zie het al voor mij: 3 martijns in een 205. Hahaha)
 
 Op 22 jan 2008, om 23:20 heeft Martijn van Oosterhout het volgende  
 geschreven:
 
  On Jan 22, 2008 10:26 PM, Martijn Pannevis [EMAIL PROTECTED]  
  wrote:
  Ik neem, gezien de lijst op Doodle aan, dat het de 16e feb wordt?
  Gezien de 2 uur reistijd uit Amsterdam zou ik iets meer voor
  bijvoorbeeld begin van de middag zijn.
  Groeten,
  Martijn Pannevis.
 
  Laste dat ik hoorde was het 12uur, klopt dat?
 
  Mvg,
  -- 
  Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
 
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Tileserver op Nederkaartblog

2008-01-23 Thread Sander Hoentjen

On Tue, 2008-01-22 at 22:16 +0100, Martijn van Exel wrote:
 Ha,
 
 Ik heb even gekeken rond Enschede en zie toch een paar mapping- 
 targets ;)
 Ik heb e.e.a. op de Wiki gezet [1], aanvullingen zijn zeer welkom!
 
 Martijn vE
 
[1] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Netherlands_Mapping_Parties_2008



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Hulp bij tileserver (apache2)

2008-01-23 Thread Sander Hoentjen

On Wed, 2008-01-23 at 10:25 +0100, Lambertus wrote:
 Martijn, Ik zie in de munin stats dat de tileserver, met pieken, nogal 
 wat emails verstuurd. Kan dit kloppen of wordt de server als spam relay 
 gebruikt?

Je beseft je wel dat u voor micro staat?


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Hulp bij tileserver (apache2)

2008-01-23 Thread Sander Hoentjen
Nee, ik heb me daar ook wel eens op verkeken. Niks aan de hand
inderdaad :)

On Wed, 2008-01-23 at 11:14 +0100, Lambertus wrote:
 Sander Hoentjen wrote:
  On Wed, 2008-01-23 at 10:25 +0100, Lambertus wrote:
  Martijn, Ik zie in de munin stats dat de tileserver, met pieken, nogal 
  wat emails verstuurd. Kan dit kloppen of wordt de server als spam relay 
  gebruikt?
  
  Je beseft je wel dat u voor micro staat?
  
 Nee dat deed ik niet maar nu wel. Bedankt, niks aan de hand dus.
 
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Tileserver op Nederkaartblog

2008-01-11 Thread Sander Hoentjen

On Fri, 2008-01-11 at 09:05 +0100, Foppe Benedictus wrote:
 -BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
 Hash: SHA1
 
 Sander Hoentjen schreef:
 | Ik was van plan ook zondag te komen, met nog iemand van JR Online, nu
 | komt het ons beide helaas erg slecht uit.
 | De keer dat ik Met Raoul van JR Online in Amsterdam ben geweest is er
 | eigenlijk afgesproken dat JR Online een SAN Server in zou richten, met
 | het idee dat we de systeemeisen hiermee makkelijker zouden kunnen
 | vaststellen.
 | Ik denk dat het tijd is voor een volgende stap, JR Online is wel bereid
 | een dedicated server te sponsoren, bijvoorbeeld om de tiles te serveren,
 | met daarnaast een andere render server. Omdat we er zondag helaas niet
 | bij kunnen zijn mag ik jullie uitnodigen op ons kantoor in Enschede,
 | misschien leuk om dit te combineren met een mappingparty binnenkort?
 
 Ik vond JR Online wel al bekend voorkomen... Nu weet ik waarvan, het
 logo dat ik tegen kom als ik naar de sporthal fiets... :)
 Maar ik ben zeker voor een mappingparty in Enschede! Ik wil dan wel
 kijken of er een goed nog te mappen iets is (sowieso over de grens
 wel..) en die kant van de 'organisatie' op me nemen.
 
Ja, het logo is redelijk zichtbaar :)
Over de grens, en ook juist de grens zelf kan wel wat liefde gebruiken,
er zijn veel wegen die niet aansluiten.



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Eerste dag Mapping Party 2.0

2007-10-27 Thread Sander Hoentjen
On Sun, 2007-10-28 at 01:15 +0200, Martijn wrote:
 En, houd er rekening mee dat de klok een uur terug gaat. Het is dan
 dus 12 uur op je oude klok!
 Groeten,
 Martijn.
 
 On 10/27/07, Martijn van Exel  [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ha allen,
 
 Ik kijk terug op een veelzijdige, goed bezochte eerste dag van
 de 
 najaarsparty. Er is veel gemapt, gecode, gediscussieerd en
 gegeten! Ik
 hoop op nog een mooie dag morgen. Mijn voorstel aan de
 deelnemers is
 om een uur of 11 te beginnen. Het is tenslotte wel zondag ;)
 
 Tot morgen! 
 
 Martijn
 

Hartelijk dank voor deze info.. helaas had ik er even niet aan gedacht
en stond ik om 6 uur onder de douche... op zondag.
Ik ben er trouwens waarschijnlijk wel tussen 10 en half 11, zoals op de
agenda stond. Ik hoop dat er dan ook al wat meer mensen zijn zodat ik
niet voor niets zo vroeg ben opgestaan..  :)

Sander



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Financiën

2007-10-26 Thread Sander Hoentjen

On Fri, 2007-10-26 at 15:30 +0200, Zoran Kovacevic wrote:
 Sander Hoentjen wrote:
  On Tue, 2007-10-23 at 15:39 +0200, Martijn van Exel wrote:
  Ha,
 
  Ik sprak op IRC nog even met Rob over hoe fijn het zou zijn als we  
  een dedicated server voor Nederland zouden hebben. Aan de ene kant  
  voor dev doeleinden en anderzijds ook om een showcase webapp te maken  
  voor de Nederlandse data. De wens lijkt me gerechtvaardigd omdat we  
  binnen het OSM-landschap een unieke plek innemen door de AND-data.
  Daar is natuurlijk geld voor nodig, het lijkt me slim om ook dat  
  onderwerp dus even mee te nemen komend weekend. Zoeken naar een  
  (nieuwe) sponsor dus, en een nut en noodzaak-discussie mbt een eigen  
  server.
 
  Martijn
 
  Ik heb ook maar eens bij mij in het bedrijf (JR Online -
  http://www.jronline.nl/ ) gevraagd wat er mogelijk was.
  Afhankelijk van de uitingsmogelijkheden wil JR Online wel een Server
  sponsoren:
  De server hebben wij op voorraad (P4 3.0GHz, 2GB RAM, 2x73GB Raptor) en
  kan dus snel worden geleverd. Wil jij eens polsen of ze ook voor een
  kwalitatieve hostingprovider willen kiezen? :)
 
 super! hoe meer hoe beter ;) is dat ijzer of ook beheer?
 
 ben je er dit weekend ook (deels) bij?
 
Dat is ijzer + bandbreedte. Over beheer kunnen we het waarschijnlijk
zondag hebben, ik kom zondagochtend waarschijnlijk met een van mijn
bazen :)
(ik neem aan dat openstreetmap het liefst een server zonder beheer
heeft, zodat je kan doen wat je wilt, er is natuurlijk de mogelijkheid
tot een remote hard reboot. Hardwarebeheer zit er natuurlijk wel bij.)

M.v.g. Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] openstreetmap in NRC

2007-10-11 Thread Sander Hoentjen
Er is natuurlijk altijd de hardware die betaald moet worden, daarnaast
kun je natuurlijk denken aan een nieuw business-model. Is het nu zo dat
je het produkt koopt, de kaart koopt (en mensen daar ontevreden over
zijn, zie onlangs Kassa bijvoorbeeld, mensen willen updates), het is
natuurlijk helemaal niet raar om bijvoorbeeld de hardware tezamen met
een abonnement te gaan verkopen, waarmee je een bepaald aantal keren per
jaar je kaart kunt updaten, danwel een download-limiet hebt en je daarin
willekeurige kaarten (nieuwe landen of updates van landen die je al
hebt) kunt downloaden.

On Wed, 2007-10-10 at 11:43 +0200, Rob Aerts wrote:
 een gratis navigatiesysteem heeft weinig marketing nodig lijkt me..
 
 Op 10-10-07 heeft Gert Gremmen[EMAIL PROTECTED] het
 volgende geschreven:
  Natuurlijk zijn die nijenrode boys nooit
  (zichtbaar) onder de indruk.
  Dat zou de aandeelhouders maar nerveus maken.
 
  Maar dit dacht hij toen hij dat zei:
 
 
  Het openstreetmap project is een van de belangrijkste bedreigingen voor
  de continuiteit van onze producten. Op dit moment zijn we ons
  businessmodel aan het heroverwegen.
  We overwegen onze navigatie software aan openstreetmap te doneren.
  Door de verkoop van  ondersteuning ipv software
  hopen wij ons bedrijf te redden van een roemloze ondergang. 
 
 
 
  To: OpenStreetMap NL discussion list
  Subject: Re: [OSM-talk-nl] openstreetmap in NRC
 
  Rik van der Helm schreef:
   http://www.nrc.nl/economie/article772221.ece/Straatje_in,_straatje_uit
   Met Richard van der Weert in de hoofdrol. Bijrolletje is weggelegd
  voor
   een zeker Assen's raadslid ;)
  
   Groet, Rik
  
   _
  
  
  Hoi,
 
  Beetje een arrogant antwoord van de TomTom-woordvoerder, niet?
 
  koko
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
 
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OSM actueel !

2007-10-04 Thread Sander Hoentjen
Het nieuwe gedeelte van de afgelopen zaterdag geopende A35 staat er ook
in, alleen moet ik de afritten nog rijden.

On Thu, 2007-10-04 at 22:33 +0200, Zoran Kovacevic wrote:
 gaaf, meer van dit soort nieuwe wegen in OSM!
 
 Gert Gremmen wrote:
  Ik dacht dat het wel een goed
  idee zou zijn om de nieuwe N471/N470 die
  tussen zoetermeer-pijnacker-zestienhoven
  is aangelegd en deze week met een grote
  zeppelin voor geopend is aangekondigd,
  vast op de kaart te zetten. Even in
  de wagen gesprongen en de weg
  heen en weer gereden.
  Moet nog wel hier en daar wat gecorrigeerd 
  Worden in de aansluitende wegen.
  We zijn niet de eerste : Google maps had hem
  al, maar met rare fouten.
  Leuk om de kaart en de foto met de nog
  in aanbouw zijnde weg op de luchtfoto
  Te vergelijken...
  
  Gert
  
  
  
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
 
 


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party Twente

2007-07-03 Thread Sander Hoentjen
On Tue, 2007-07-03 at 11:35 +0200, Foppe Benedictus wrote:
 Hallo,
 
 ik heb net contact gehad met het ITC en daarbij werd mij verteld dat het
 ITC op zaterdag gewoon open is vanaf 9:00 (niet geheel zeker) tot 18:00,
 maar is op zondag gesloten is. Het eventueel open gaan op zondag zou ons
 waarschijnlijk sowieso een portier kosten. Ik heb afgesproken dat ik
 'ruggespraak' zou houden over wel of geen zondag zodat dan de vraag
 doorgespeeld kan worden naar de directie danwel afdeling GIP om een
 groen licht te kunnen geven. Gezien de raakvlakken met het ITC gaf mijn
 contactpersoon daar wel goede kans toe. Over kosten kon nog niets worden
 gezegd, ik heb aangegeven dat er een 'potje' is, maar in eerste
 instantie alle zo low budget mogelijk moet.
 Voor eventuele overnachting zou het ITC hotel wellicht gebruikt kunnen
 worden, maar ook hier nog geen informatie over kosten.
 Graag reactie op de vraag wel of geen zondag 23 september, dan kan ik
 aangeven wat we willen.
 
Ik ben dat gehele weekend weg, zal er dus niet bij zijn. (Ik woon in
Hengelo, werk in Enschede).

M.v.g. Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl