[OSM-talk-nl] Garmin op ibood

2009-05-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
http://ibood.com/nl/nl
Ik neem aan dat je hier ook de Openstreetmap kaarten op kunt gebruiken?

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Openfietskaart.nl Beta 2

2009-05-19 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Tue, 2009-05-19 at 23:32 +0200, Lennard wrote:
> Theun wrote:

> > Wel weer jammer dat vaak op een kruispunt in het midden van een dorpje 
> > waar een knooppunt is gekozen vaak ook een place-tag staat, waardoor de 
> > plaatsnaam dwars over de knooppunt-aanduiding staat.
> 
> Heb je hier een paar voorbeelden van, zodat ik kan experimenteren?

Op
 
zie je 2 voorbeelden.



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Android Naviation System

2008-12-24 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Wed, 2008-12-24 at 10:50 +0100, AND Automotive Navigation Data wrote:
> Android Naviation System met OpenStreetMap kaarten, echter waarom niet
> voor Nederland??
> Zie: http://www.andnav.org/
> 
Waarschijnlijk omdat http://www.openrouteservice.org/ wordt gebruikt.



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OSM = 3FM

2008-12-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Op IRC was alles te volgen ;)
In het kort:
spotmaster was door 3fm ingeschakeld om een kaartje te regelen waarop de
3fm mensen te volgen zijn. Iemand van spotmaster vroeg na contact met
Stefan te hebben gehad op irc of tile.openstreetmap.org een
bezoekersaantal van 5 tot 1 per uur aankon. Nu is 5 bezoekers wat
weinig dus er zal wel 5000 bedoelt zijn, maar dat terzijde.
Deze vraag was afgelopen donderdag gesteld, of was het woensdagavond?
In iedere geval hebben we toen besloten op de NL-tileserver een
alternatieve manier te gaan gebruiken van tiles-serveren, een idee dat
Stefan al langer in zijn hoofd had. Ik heb toen voor meer resources
gezorgd bij de sponsor, Stefan en Roeland hebben het technisch opgezet
in enkele uurtjes. Het resultaat is te zien op
 en op
.
zie ook


Bij 3fm is ie momenteel niet actief trouwens, misschien komt dat nog
weer, dat weet ik niet.

Sander

On Sat, 2008-12-20 at 10:02 +0100, Gert Gremmen wrote:
> Kunnen we iets meemaken van de hype ? Hoe
> Wordt de nieuwe server ingezet ? Is 
> er een grote toeloop van belangstellenden te verwachten ?
> Kunnen we bij 3FM een leuk item van maken ?
> Interview ?
> 
> Gert
> 
> 
> -Oorspronkelijk bericht-
> Van: talk-nl-boun...@openstreetmap.org
> [mailto:talk-nl-boun...@openstreetmap.org] Namens Roeland Douma
> Verzonden: zaterdag 20 december 2008 7:55
> Aan: OpenStreetMap NL discussion list
> Onderwerp: Re: [OSM-talk-nl] OSM = 3FM
> 
> Het was niet heel lastig. Enige wat jammer is dat het in python is het 
> renderen van de niet beschikbare tiles. Maar daardoor kon er iets meer
> code 
> van mapnik examples gejat worden. En de C++ API van mapnik is jammer
> genoeg 
> niet al te duidelijk. Maar het werkt.
> 
> Er zit nu een nasty hack in om te zorgen dat de tiles (veel) kleiner
> worden. 
> Er worden gewoon minder kleuren gebruikt. Nu kan dit betekenen (in
> theorie) 
> dat 2 tiles er net anders uit zien. Dus hier moet nog een nette
> oplossing voor 
> komen. Maar het was wel belangrijk dat we voor 3FM de tiles snel aan
> konden 
> leveren en een winst van ongeveer 50% qua file grote per tile was toch
> ook wel 
> erg welkom.
> 
> Maar het werkt dus :D
> 
> --Roeland
> 
> On Friday 19 December 2008 22:53:36 Gert Gremmen wrote:
> > Goed werk !
> > En goed geheim gehouden...
> > 
> > Wat meer details ?
> > Is er een andere url voor die server ?
> > Of is Openstreetmap.nl gewoon vervangen ?
> > 
> > Gert
> > 
> > -Oorspronkelijk bericht-
> > Van: talk-nl-boun...@openstreetmap.org
> > [mailto:talk-nl-boun...@openstreetmap.org] Namens Stefan de Konink
> > Verzonden: vrijdag 19 december 2008 19:47
> > Aan: OpenStreetMap NL discussion list
> > Onderwerp: [OSM-talk-nl] OSM = 3FM
> > 
> > OpenStreetMap: de kaart van Serious Request
> > 
> > In samenwerking met Spotmaster gebruikt Radio 3FM onze nieuwe
> tileserver
> > 
> > als basis kaart om de razende reporters te volgen. Speciaal voor deze 
> > gelegenheid heeft JR Online, belangeloos, een extra IP adres wat 
> > geheugen en wat processoren in onze virtuele machine gehangen en
> hebben 
> > ze onze opslag verhuist van SATA naar SAS, van onze kant: JR Online
> > bedankt!
> > 
> > Onze nieuwe tileserver draait nu op Cherokee. We hebben een paar
> kleine 
> > wijzigingen aan de webserver uitgevoerd om optimaal gebruik te kunnen 
> > maken van client-side caching, server-side caching en het renderen van
> 
> > tiles (de stukjes kaart) op aanvraag. Dat klinkt allemaal heel 
> > technisch, maar voor jou als eindgebruiker is maar een ding
> belangrijk; 
> > het is sneller en het gebruikt minder bandbreedte. Samen met Roeland
> die
> > 
> > het stukje python-mapnik intelligentie heeft geschreven, gaan we in de
> 
> > komende week ook het updaten van de kaart aanpakken, in plaats van 
> > zomaar plaatjes weg te gooien, gaan we dat intelligenter doen: direct 
> > weggooien als er iets is veranderd. Daarmee krijgen we een 
> > live-renderer, zodat we binnen tien minuten nadat jij een wijziging
> hebt
> > 
> > gestuurd naar de OSM API, wij een aangepaste kaart hebben.
> > 
> > ___
> > Talk-nl mailing list
> > Talk-nl@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
> > 
> > ___
> > Talk-nl mailing list
> > Talk-nl@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
> > 
> 
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/

Re: [OSM-talk-nl] Antennekaart?

2008-11-28 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoen
Heeft niks met eenden te maken :)


On Fri, 2008-11-28 at 17:06 +0100, Rob wrote:
> antenne overlay url was kapot, dus we hebben wat eenden moeten wakker maken ;)
> 
> Op 28 november 2008 16:45 heeft Martijn Pannevis
> <[EMAIL PROTECTED]> het volgende geschreven:
> > Thanks, dat is mooi!
> > (en wat is er met eenden??)
> >
> > Rob wrote:
> >> dankzij wat "verkrachte eenden" doet de antenne demo het weer
> >> http://tile.openstreetmap.nl/index2.html?zoom=13&lat=52.37445&lon=4.85638&layers=B00FT
> >>
> >> note: zorg dat je scherm niet te breed is want dat vind milo's wms
> >> server niet leuk..
> >>
> >> Op 28 november 2008 15:37 heeft Stefan de Konink <[EMAIL PROTECTED]>
> >> het volgende geschreven:
> >>
> >>> On Fri, 28 Nov 2008, Martijn Pannevis wrote:
> >>>
> >>>
>  Zou de kaart met GSM antenne's nog ergens online kunnen staan? Wellicht
>  heb ik er overheen gekeken, maar ik kon hem niet vinden.
>  Ik moet morgen een presentatie geven, en dit leek me ook een leuke
>  invalshoek om OSM te noemen.
>  Stefan?
> 
> >>> De losse JOSM screenshot staat op de blog.
> >>>
> >>>
> >>> Stefan
> >>>
> >>>
> >>> ___
> >>> Talk-nl mailing list
> >>> Talk-nl@openstreetmap.org
> >>> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
> >>>
> >>>
> >>
> >> ___
> >> Talk-nl mailing list
> >> Talk-nl@openstreetmap.org
> >> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
> >>
> >
> >
> > ___
> > Talk-nl mailing list
> > Talk-nl@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
> >
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Gemeentegrenzen

2008-11-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Tue, 2008-11-18 at 22:05 +0100, Martijn van Oosterhout wrote:
> 2008/11/18 Rob <[EMAIL PROTECTED]>:
> > probleem opgelost :)
> > de proj4js die we op de nl server gebruiken is "over datum"
> > martijn (v. o.) kun je deze even updaten !
> 
> Updaten met wat? Overdatum vergeleken met wat?
> 
ik heb hem geupdate met
http://svn.codehaus.org/mapbuilder/cscs/trunk/proj4js/lib/proj4js-compressed.js


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nice feature for NL-map

2008-11-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Tue, 2008-11-18 at 20:54 +0100, Gert Gremmen wrote:
> Op de kaart van de OSM-inspektor
> 
> http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=addresses&lon=8.36302&lat=49.02880&zoom=15
> 
>  
> 
> (nee geen crimi) zitten twee hele leuke knopjes
> 
> om resp potlatch en JOSM te starten vanuit de
> 
> view die je op dat moment hebt.
> 
> Kunnen we die eenvoudig () op onze
> 
> diverse NL kaarten implementeren ??
> 
> Superhandig.

Moet kunnen, code:

function openJOSMforMap() {
$('josmiframe').src = createJOSMLink(map.getExtent());
}

function openJOSM(extent, objtype, objid) {
$('sel_iframe').src = createJOSMLink(extent, objtype, objid);
}

function createJOSMLink(extent, objtype, objid) {
var e = extent.transform(projmerc, proj4326).toArray();
var url = 'http://localhost:8111/load_and_zoom?left=' + e[0].toFixed(5) +
   '&bottom=' + e[1].toFixed(5) +
'&right=' + e[2].toFixed(5) +
  '&top=' + e[3].toFixed(5);
if (objtype && objid) {
url += '&select=' + objtype + objid;
}
return url;
}




___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] ip adres tileserver

2008-08-24 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Thu, 2008-08-21 at 13:30 +0200, Stefan de Konink wrote:
> Koos van den Hout schreef:
> > Zeker relatief 'nieuwe' applicaties als openstreetmap zouden volgens mij
> > vanaf de grond ontwikkeld en getest moeten worden met dual-stack support.
> 
> Dat sowieso :)
> 
> > Dus is het volgens mij ook tijd om iets te doen met ipv6 en openstreetmap.
> > Als ik zo wat IP nummers van openstreetmap zaken natrek zie ik ze staan in
> > netwerken waar IPv6 wel te krijgen moet zijn met meer of minder moeite.
> 
> Maar volgens mij krijgt JR Online helemaal geen IP adressen als ze zich 
> niet hebben gecommit aan IPv6 uitrol :) Overigens openstreetmap.nl wordt 
> door Vrijschrift ook op IPv6 niveau aangeboden.
> 
> 
> Stefan

IPv6 staat niet voor de korte termijn gepland. We willen eerst alle
IP-adressen omzetten naar onze eigen range. Daarna zullen we ons ook met
IPv6 bezig gaan houden. Mijn vermoeden is dat we begin volgend jaar hier
iets in kunnen aanbieden. Mocht het voor die tijd nodig zijn, is er
eventueel waarschijnlijk wel iets op te zetten voor osm.

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] ip adres tileserver

2008-08-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Heb het oude ip-adres nog maar even erbij aangezet. Zet ik dan morgen of
volgende week wel uit.

On Thu, 2008-08-21 at 10:45 +0200, Gert Gremmen wrote:
> Inderdaad is de server niet bereikbaar.
> Ik denk dat ik nog een dagje moet wachten totdat
> alle DNS-en zijn ge-updated.
> 
> Gert
> 
> 
> -Oorspronkelijk bericht-
> Van: [EMAIL PROTECTED]
> [mailto:[EMAIL PROTECTED] Namens Sander Hoentjen
> Verzonden: Thursday, August 21, 2008 8:59 AM
> Aan: talk-nl@openstreetmap.org
> Onderwerp: [OSM-talk-nl] ip adres tileserver
> 
> Beste mensen,
> 
> JR Online is onlangs RIPE member geworden en om deze reden is het
> ip-adres van de tileserver veranderd. Mocht je hierdoor tegen een
> probleem aanlopen hoor ik het graag. Het nieuwe ip-adres is
> 93.186.177.105.
> 
> M.v.g. Sander
> 
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] ip adres tileserver

2008-08-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Beste mensen,

JR Online is onlangs RIPE member geworden en om deze reden is het
ip-adres van de tileserver veranderd. Mocht je hierdoor tegen een
probleem aanlopen hoor ik het graag. Het nieuwe ip-adres is
93.186.177.105.

M.v.g. Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] 'OpenBico' Open Bicycle Computer

2008-06-28 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Fri, 2008-06-27 at 14:15 +0200, Bas de Lange wrote:
> Beste Talk'ers,
> 
> Deze 'OpenBico' Open Bicycle Computer  http://www.obico.de kwam ik tegen 
> op deze HCC-stek: http://www.hcc.nl/eCache/DEF/35/000.html
> 
> Is men hier al mee bekend?
> 
Ziet er leuk uit, afwachten of het wat word natuurlijk.

> Ook dit kwam ik nog tegen: "FlightGear is a collaborative project that 
> aims to create a sophisticated free, completely open-source flight 
> simulator framework." (gebruiken nu Google Maps)
> 
> http://en.wikipedia.org/wiki/Flightgear
> 
> http://www.flightgear.org/
> 
Zie ook: 
en:

Er is dus al wel wat mee gedaan :)

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] tile.openstreetmap.nl hoe werkt rendering?

2008-06-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Wed, 2008-06-18 at 20:26 +0200, Stefan de Konink wrote:
> Sander Hoentjen schreef:
> > On Wed, 2008-06-18 at 20:16 +0200, Stefan de Konink wrote:
> >> Sander Hoentjen schreef:
> >>> Ehm, ik heb dat alleen gebouwd op http://www.openfietskaart.nl/ :)
> >>>> Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te 
> >>>> zetten zodat je oa netjes 304tjes kan serveren?
> >>> Waarom zou dat met de python implementatie niet kunnen?
> >> Je kunt alles in iedere taal uitdrukken, maar de beste performance wordt 
> >> nogthans gehaald met systeem code en niet met op interpreter gebaseerde 
> >> talen ;) Daarbij is een webserver module meestal sneller dan een cgi 
> >> script.
> >>
> > Dus eigenlijk bedoel je:
> > 
> > Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te
> > zetten zodat je een betere performance krijgt? :)
> > 
> > Je bent natuurlijk vrij om het te schrijven, en ik zou het best wel eens
> > willen testen. Het is wel zo dat cpu geen bottleneck is, dus ik weet
> > niet of je er teveel energie in meot steken nu.
> 
> Ik hoop eigen een echte Etag caching te krijgen die je nu niet hebt :) 
> Dat zou dat client side niet meer uitmaken?

Heb ik ook al zitten denken, maar hoe bepaal je de etag waarde? En
waarom zou het meer uitmaken dan Last-Modified? Als je ergens tijd in
wil steken: Het zou heel erg mooi zijn om aan de hand van de daily diff
te kunnen bepalen welke tiles verwijderd moeten worden. Op die manier
Heeft ETag ook geen meerwaarde boven Last-Modified volgens mij.


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] tile.openstreetmap.nl hoe werkt rendering?

2008-06-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Wed, 2008-06-18 at 20:16 +0200, Stefan de Konink wrote:
> Sander Hoentjen schreef:
> > Ehm, ik heb dat alleen gebouwd op http://www.openfietskaart.nl/ :)
> >> Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te 
> >> zetten zodat je oa netjes 304tjes kan serveren?
> > 
> > Waarom zou dat met de python implementatie niet kunnen?
> 
> Je kunt alles in iedere taal uitdrukken, maar de beste performance wordt 
> nogthans gehaald met systeem code en niet met op interpreter gebaseerde 
> talen ;) Daarbij is een webserver module meestal sneller dan een cgi script.
> 
Dus eigenlijk bedoel je:

Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te
zetten zodat je een betere performance krijgt? :)

Je bent natuurlijk vrij om het te schrijven, en ik zou het best wel eens
willen testen. Het is wel zo dat cpu geen bottleneck is, dus ik weet
niet of je er teveel energie in meot steken nu.

 


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] tile.openstreetmap.nl hoe werkt rendering?

2008-06-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Tue, 2008-06-17 at 18:56 +0200, Stefan de Konink wrote:
> Sander Hoentjen schreef:
> > elke ochtend wordt de planet file geupdate, en worden tiles ouder dan 2
> > dagen verwijderd. Het renderen gebeurt on-demand voor niet-bestaande
> > tiles. Als je de headers van een image-transfer bekijkt zij je de
> > last-modified tijd :)
> > 
> 
> Oud:
> 
> wget --server-response 
> http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/14/102/155.png
> --2008-06-17 18:53:33-- 
> http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/14/102/155.png
> Herleiden van b.tile.openstreetmap.nl... 87.249.105.105
> Verbinding maken met b.tile.openstreetmap.nl|87.249.105.105|:80... 
> verbonden.
> HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord...
>HTTP/1.1 200 OK
>Date: Tue, 17 Jun 2008 16:53:32 GMT
>Server: Apache/2.2.3 (CentOS)
>Cache-Control: max-age=3600
>Expires: Tue, 17 Jun 2008 17:53:32 GMT
>Connection: close
>Content-Type: image/png
> Lengte: niet-opgegeven [image/png]
> 
> 
> Nieuw:
> 
> wget --server-response 
> http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/12/25/39.png
> --2008-06-17 18:54:44-- 
> http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/12/25/39.png
> Herleiden van b.tile.openstreetmap.nl... 87.249.105.105
> Verbinding maken met b.tile.openstreetmap.nl|87.249.105.105|:80... 
> verbonden.
> HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord...
>HTTP/1.1 200 OK
>Date: Tue, 17 Jun 2008 16:54:43 GMT
>Server: Apache/2.2.3 (CentOS)
>Cache-Control: max-age=3600
>Expires: Tue, 17 Jun 2008 17:54:43 GMT
>Connection: close
>Content-Type: image/png
> Lengte: niet-opgegeven [image/png]
> 
> Leg eens uit ;)
> 
Ehm, ik heb dat alleen gebouwd op http://www.openfietskaart.nl/ :)
> 
> Overigens kan ik iemand nog van dienst zijn door titecache.py in C om te 
> zetten zodat je oa netjes 304tjes kan serveren?

Waarom zou dat met de python implementatie niet kunnen?


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] tile.openstreetmap.nl hoe werkt rendering?

2008-06-17 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
elke ochtend wordt de planet file geupdate, en worden tiles ouder dan 2
dagen verwijderd. Het renderen gebeurt on-demand voor niet-bestaande
tiles. Als je de headers van een image-transfer bekijkt zij je de
last-modified tijd :)

On Tue, 2008-06-17 at 18:07 +0200, Stefan de Konink wrote:
> Hoi,
> 
> 
> Ik zie dat lagen 17 en 13, 12 zijn geupdate. Hoe zit dat standaard met 
> de andere lagen? Is dat een batch die 's avonds draait?
> 
> 
> Stefan
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse BoundingBox?

2008-05-31 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Sat, 2008-05-31 at 23:37 +0200, Stefan de Konink wrote:
> Hoi,
> 
> 
> Diegene die meelezen op de devlijst weten dat ik een eigen api server 
> aan het maken ben in C. Nu weet ik uit het verleden dat er ergens een 
> boundingbox is om alleen NL te downloaden. Dan wel NL uit een planet 
> bestand te halen.
> 
> Zou iemand me een linkje kunnen geven naar een recente NL planet?
> 
bedoel je:
http://hypercube.telascience.org/planet/

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Roombeek up-to-date

2008-02-19 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Netjes..

is er iets van een handleiding beschikbaar voor mensen die de kaart in
hun website willen zetten?

Sander

On Tue, 2008-02-19 at 17:00 +0100, Ben Companjen wrote:
> Hoi allemaal,
> 
> Voor zover Roombeek af is, staat het nu in de database.
> 
> Sommige stukken zijn nog niet compleet aangesloten, omdat ze dat in
> het echt ook niet zijn (verschillende straten zijn nog opengebroken of
> in aanleg).
> 
> Ik zag dat de Zuiderspoorstraat inmiddels ook op de kaart staat (nu
> nog op de JR Online website ;-) ) en de groene vlek rond het
> Slagmanbad is gegroeid - de resultaten van het mappen van afgelopen
> weekend komen dus tevoorschijn.
> 
> Als het weer echt mooi weer is (als in: hogere temperatuur) kunnen we
> weer verder :)
> 
> Tot de volgende keer in Enschede (of ergens anders)!
> 
> Groeten van Ben
> 


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] router voor enschede

2008-02-15 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Hoi,

beetje laat maareh.. kan iemand misschien een draadloze router meenemen
de enschedese party. Bedenk mij dat wat er aanwezig is allemaal veel te
lastig is ivm beveiliging etc.

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Enschede Party

2008-02-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Tue, 2008-02-12 at 12:06 +0100, Martijn van Exel wrote:
> Alleen zag ik dat jullie straat er niet op staat! Dat moeten we als  
> eerste veranderen! :)

Inderdaad.. probleem is dat mijn gps al heel lang stuk is, en geen geld
voor een nieuwe.. maar met de mappingparty moet die straat er zeker
bij :)


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Enschede Party

2008-02-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Tue, 2008-02-12 at 11:34 +0100, Martijn van Exel wrote:
> Okee, ik heb een blogpost aangemaakt en de wiki wat aangepast. Wil  
> iedereen die van plan is te komen dat even aangeven op de wiki? En  
> Sander, kun jij controleren of alle info klopt die ik geef op blog en  
> wiki?
> 
Info lijkt me ok. Na de mapping party moeten wij
http://jronline.nl/route maar eens aanpassen. We kunnen dan natuurlijk
niet verkopen dat we google maps gebruiken :)


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Enschede Party

2008-02-11 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Hoi,

Locatie is JR Online inderdaad. Zowel zaterdag als zondag zijn er mensen
welkom, ik kan er wel zijn om de boel open te gooien. Laat maar weten
hoe laat mensen er willen zijn dan zorg ik dat ik er ook ben.

Sander



On Tue, 2008-02-12 at 00:23 +0100, Henk Hoff wrote:
> Ik zal ook nog even m'n voorraad GPS-ontvangers meenemen. Zal proberen 
> er voor die tijd nog even de laatste versie van de kaart erop te zetten. 
> Kunnen we tijdens het mappen tenminste zien wat er nog niet op staat ;-)
> 
> Stoer zo'n filmpje. Nu is Python niet m'n ding, maar dit is wel leuk om 
> er even in te duiken. Nu nog even wat tijd hiervoor claimen :-[ 
> 
> Maarre, wat is de locatie precies? Was dat niet JR-online? Enne wanneer 
> zijn we welkom?
> 
> Gr,
> Henk
> 
> 
> Martijn van Exel schreef:
> > Aanvulling: Ik neem hoe dan ook de voorraad GPS-ontvangers mee die ik  
> > nog thuis heb. Zie de Wiki voor een lijst [1]
> >
> > Aanvulling 2: het lijkt me enorm leuk om ook eens een mapping video te  
> > maken van een party, zoals hier [2]. Gaaf toch?!
> > Wie heeft de software / kennis hiervoor? Het schijnt dat dit de weg  
> > is: [3]
> >
> > [1] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/GPS_Devices_OSM_Netherlands
> > [2] http://www.youtube.com/watch?v=MoXru08B6Ss
> > [3] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Party_render
> >   
> 
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] nl tileserver in RD ?

2008-01-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen


On Wed, 2008-01-23 at 21:26 +0100, Richard Duivenvoorde wrote:
> Beste mensens,
> 
> prachtig die nederlandse tileserver, en het staat om mijn verlanglijstje 
> om er zelf ook eens een in elkaar te zetten.
> 
> Is deze handleiding nog uptodate?
>   http://tile.openstreetmap.nl/README.txt
> 
> Paar vraagjes daarbij:
> - Klopt het dat ik osmosis nodig heb om alleen de nederlandse data te 
> downloaden?
> - De url http://www.bretth.com/osmosis/osmosis-latest.zip uit de 
> README.txt loopt dood, op 
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Osmosis staan de juiste url's.
> 
> Verder niks dan lof over zo'n handleiding!!
> (beetje onder voorbehoud, heb 'm nog niet uitgevoerd ;-) )
> 
> 
> Er zijn toch nog veel organisaties/overheden, die een referentie 
> kaart/ondergrond nodig hebben, maar niet al hun data kunnen/willen 
> overzetten naar 900913 of 4326. Of dat eigenlijk uit principiele redenen 
> nog niet willen.
> 
> Ik zie nu regelmatig dat ze uiteindelijk toch OM gaan, omdat Google maps 
> nu eenmaal van die mooie 'gratis' gedetaileerde stratenkaarten heeft.
> 
> Ik zou ze zelf veel liever aan de OSM/OL combinatie helpen, maar zoals 
> gezegd, ik heb even geen eigen  tileserver in RD bij de hand
> 
> Dus mijn vraag: Als jullie de data in Postgis hebben geladen (uh, daar 
> hebben we het toch over he?), is het een 'kleine' moeite om de boel te 
> projecteren naar Rijksdriehoek stelsel. (Mits je de juiste proj strings 
> voor 28992 en 900913 hebt)
> Misschien is het een idee om ook een lagenset in RD te renderen, en die 
> aan te bieden via de nl tileserver? Ik weet niet of de 
> diskruimte/hardware/bandbreedte dat toelaat, maar als  het ok is voor 
> jullie, wil ik eventueel wel behulpzaam zijn.
> 
> Groet Richard Duivenvoorde
> 

Beste RD (dat kan bijna geen toeval zijn),

Binnenkort wordt er met JR Online (de huidige sponsor van de tileserver)
gesproken over uitbreiding, daarna kunnen we goed zien wat we allemaal
beschikbaar kunnen stellen. De rest van de vragen kan ik je zo geen
antwoord op geven.

Sander



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Hulp bij tileserver (apache2)

2008-01-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Nee, ik heb me daar ook wel eens op verkeken. Niks aan de hand
inderdaad :)

On Wed, 2008-01-23 at 11:14 +0100, Lambertus wrote:
> Sander Hoentjen wrote:
> > On Wed, 2008-01-23 at 10:25 +0100, Lambertus wrote:
> >> Martijn, Ik zie in de munin stats dat de tileserver, met pieken, nogal 
> >> wat emails verstuurd. Kan dit kloppen of wordt de server als spam relay 
> >> gebruikt?
> > 
> > Je beseft je wel dat u voor micro staat?
> > 
> Nee dat deed ik niet maar nu wel. Bedankt, niks aan de hand dus.
> 
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Hulp bij tileserver (apache2)

2008-01-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen

On Wed, 2008-01-23 at 10:25 +0100, Lambertus wrote:
> Martijn, Ik zie in de munin stats dat de tileserver, met pieken, nogal 
> wat emails verstuurd. Kan dit kloppen of wordt de server als spam relay 
> gebruikt?

Je beseft je wel dat u voor micro staat?


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Tileserver op Nederkaartblog

2008-01-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen

On Tue, 2008-01-22 at 22:16 +0100, Martijn van Exel wrote:
> Ha,
> 
> Ik heb even gekeken rond Enschede en zie toch een paar mapping- 
> targets ;)
> Ik heb e.e.a. op de Wiki gezet [1], aanvullingen zijn zeer welkom!
> 
> Martijn vE
> 
[1] 



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Tileserver op Nederkaartblog

2008-01-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Ja, 12 uur staat in de agenda, voor het overleg. Natuurlijk is een ieder
vrij om eerder aanwezig te zijn.

On Tue, 2008-01-22 at 23:26 +0100, Martijn van Exel wrote:
> Volgens mij hadden we inderdaad 12 uur afgesproken.
> 
> Ik ga met de auto vanuit Amsterdam, had al een halve afspraak met  
> Martijn vO om hem op te halen in Utrecht, Martijn P, jij kan ntrlk ook  
> meerijden als je wilt.
> 
> Martijn vE (ik zie het al voor mij: 3 martijns in een 205. Hahaha)
> 
> Op 22 jan 2008, om 23:20 heeft Martijn van Oosterhout het volgende  
> geschreven:
> 
> > On Jan 22, 2008 10:26 PM, Martijn Pannevis <[EMAIL PROTECTED]>  
> > wrote:
> >> Ik neem, gezien de lijst op Doodle aan, dat het de 16e feb wordt?
> >> Gezien de 2 uur reistijd uit Amsterdam zou ik iets meer voor
> >> bijvoorbeeld begin van de middag zijn.
> >> Groeten,
> >> Martijn Pannevis.
> >
> > Laste dat ik hoorde was het 12uur, klopt dat?
> >
> > Mvg,
> > -- 
> > Martijn van Oosterhout <[EMAIL PROTECTED]> http://svana.org/kleptog/
> >
> > ___
> > Talk-nl mailing list
> > Talk-nl@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
> 
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Tileserver op Nederkaartblog

2008-01-11 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen

On Fri, 2008-01-11 at 09:05 +0100, Foppe Benedictus wrote:
> -BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
> Hash: SHA1
> 
> Sander Hoentjen schreef:
> | Ik was van plan ook zondag te komen, met nog iemand van JR Online, nu
> | komt het ons beide helaas erg slecht uit.
> | De keer dat ik Met Raoul van JR Online in Amsterdam ben geweest is er
> | eigenlijk afgesproken dat JR Online een SAN Server in zou richten, met
> | het idee dat we de systeemeisen hiermee makkelijker zouden kunnen
> | vaststellen.
> | Ik denk dat het tijd is voor een volgende stap, JR Online is wel bereid
> | een dedicated server te sponsoren, bijvoorbeeld om de tiles te serveren,
> | met daarnaast een andere render server. Omdat we er zondag helaas niet
> | bij kunnen zijn mag ik jullie uitnodigen op ons kantoor in Enschede,
> | misschien leuk om dit te combineren met een mappingparty binnenkort?
> 
> Ik vond JR Online wel al bekend voorkomen... Nu weet ik waarvan, het
> logo dat ik tegen kom als ik naar de sporthal fiets... :)
> Maar ik ben zeker voor een mappingparty in Enschede! Ik wil dan wel
> kijken of er een goed nog te mappen iets is (sowieso over de grens
> wel..) en die kant van de 'organisatie' op me nemen.
> 
Ja, het logo is redelijk zichtbaar :)
Over de grens, en ook juist de grens zelf kan wel wat liefde gebruiken,
er zijn veel wegen die niet aansluiten.



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Tileserver op Nederkaartblog

2008-01-10 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Ik was van plan ook zondag te komen, met nog iemand van JR Online, nu
komt het ons beide helaas erg slecht uit.
De keer dat ik Met Raoul van JR Online in Amsterdam ben geweest is er
eigenlijk afgesproken dat JR Online een SAN Server in zou richten, met
het idee dat we de systeemeisen hiermee makkelijker zouden kunnen
vaststellen.
Ik denk dat het tijd is voor een volgende stap, JR Online is wel bereid
een dedicated server te sponsoren, bijvoorbeeld om de tiles te serveren,
met daarnaast een andere render server. Omdat we er zondag helaas niet
bij kunnen zijn mag ik jullie uitnodigen op ons kantoor in Enschede,
misschien leuk om dit te combineren met een mappingparty binnenkort?

Sander


On Thu, 2008-01-10 at 10:54 +0100, Martijn Pannevis wrote:
> Nu we het toch over de tileserver hebben: Er waren plannen om daar 
> zondag, rond de OSM borrel (welke borrel begint er al om 2 uur btw? :)), 
> daarover te meeten.
> Zijn die plannen er nog steeds? Zoja, ervoor of erna?
> Qua borrel zou ik er wel voor zijn om het er VOOR te doen, en om gelijk 
> een balletje op te gooien: 12 uur ergens in die buurt (of dezelfde 
> kroeg, al weet ik niet hoe 'vergadervriendelijk' die is)?
> Ik zou er graag bij zijn.
> Groeten,
> Martjn Pannevis.
> 
> Martijn van Exel wrote:
> > Ha,
> >
> > FYI, er staat vandaag een stukje over OSM-data en de NL Tileserver op  
> > de mappingblog Nederkaart[1].
> > Nederkaart is een blog van Remco Kouwenhoven, voormalig raadslid in  
> > Groningen en hij heeft ook een hoge ambtelijke functie gehad bij de  
> > gemeente Apeldoorn. Als we ons in 2008 meer op het gebruik van OSM  
> > binnen de overheid willen gaan richten, kan hij misschien ook wel  
> > deuren openen. Henk, ken jij hem misschien?
> >
> > Martijn
> >
> > [1] 
> > http://www.nederkaart.nl/openstreetmap/open-streetmap-nl-tile-server.html
> >
> >
> > ___
> > Talk-nl mailing list
> > Talk-nl@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
> >   
> 
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Eerste dag Mapping Party 2.0

2007-10-27 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Sun, 2007-10-28 at 01:15 +0200, Martijn wrote:
> En, houd er rekening mee dat de klok een uur terug gaat. Het is dan
> dus 12 uur op je oude klok!
> Groeten,
> Martijn.
> 
> On 10/27/07, Martijn van Exel < [EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Ha allen,
> 
> Ik kijk terug op een veelzijdige, goed bezochte eerste dag van
> de 
> najaarsparty. Er is veel gemapt, gecode, gediscussieerd en
> gegeten! Ik
> hoop op nog een mooie dag morgen. Mijn voorstel aan de
> deelnemers is
> om een uur of 11 te beginnen. Het is tenslotte wel zondag ;)
> 
> Tot morgen! 
> 
> Martijn
> 

Hartelijk dank voor deze info.. helaas had ik er even niet aan gedacht
en stond ik om 6 uur onder de douche... op zondag.
Ik ben er trouwens waarschijnlijk wel tussen 10 en half 11, zoals op de
agenda stond. Ik hoop dat er dan ook al wat meer mensen zijn zodat ik
niet voor niets zo vroeg ben opgestaan..  :)

Sander



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Financiƫn

2007-10-26 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen

On Fri, 2007-10-26 at 15:30 +0200, Zoran Kovacevic wrote:
> Sander Hoentjen wrote:
> > On Tue, 2007-10-23 at 15:39 +0200, Martijn van Exel wrote:
> >> Ha,
> >>
> >> Ik sprak op IRC nog even met Rob over hoe fijn het zou zijn als we  
> >> een dedicated server voor Nederland zouden hebben. Aan de ene kant  
> >> voor dev doeleinden en anderzijds ook om een showcase webapp te maken  
> >> voor de Nederlandse data. De wens lijkt me gerechtvaardigd omdat we  
> >> binnen het OSM-landschap een unieke plek innemen door de AND-data.
> >> Daar is natuurlijk geld voor nodig, het lijkt me slim om ook dat  
> >> onderwerp dus even mee te nemen komend weekend. Zoeken naar een  
> >> (nieuwe) sponsor dus, en een nut en noodzaak-discussie mbt een eigen  
> >> server.
> >>
> >> Martijn
> >>
> > Ik heb ook maar eens bij mij in het bedrijf (JR Online -
> > http://www.jronline.nl/ ) gevraagd wat er mogelijk was.
> > Afhankelijk van de uitingsmogelijkheden wil JR Online wel een Server
> > sponsoren:
> > "De server hebben wij op voorraad (P4 3.0GHz, 2GB RAM, 2x73GB Raptor) en
> > kan dus snel worden geleverd. Wil jij eens polsen of ze ook voor een
> > kwalitatieve hostingprovider willen kiezen? :)"
> 
> super! hoe meer hoe beter ;) is dat ijzer of ook beheer?
> 
> ben je er dit weekend ook (deels) bij?
> 
Dat is ijzer + bandbreedte. Over beheer kunnen we het waarschijnlijk
zondag hebben, ik kom zondagochtend waarschijnlijk met een van mijn
bazen :)
(ik neem aan dat openstreetmap het liefst een server zonder beheer
heeft, zodat je kan doen wat je wilt, er is natuurlijk de mogelijkheid
tot een remote hard reboot. Hardwarebeheer zit er natuurlijk wel bij.)

M.v.g. Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Financiƫn

2007-10-26 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Tue, 2007-10-23 at 15:39 +0200, Martijn van Exel wrote:
> Ha,
> 
> Ik sprak op IRC nog even met Rob over hoe fijn het zou zijn als we  
> een dedicated server voor Nederland zouden hebben. Aan de ene kant  
> voor dev doeleinden en anderzijds ook om een showcase webapp te maken  
> voor de Nederlandse data. De wens lijkt me gerechtvaardigd omdat we  
> binnen het OSM-landschap een unieke plek innemen door de AND-data.
> Daar is natuurlijk geld voor nodig, het lijkt me slim om ook dat  
> onderwerp dus even mee te nemen komend weekend. Zoeken naar een  
> (nieuwe) sponsor dus, en een nut en noodzaak-discussie mbt een eigen  
> server.
> 
> Martijn
> 
Ik heb ook maar eens bij mij in het bedrijf (JR Online -
http://www.jronline.nl/ ) gevraagd wat er mogelijk was.
Afhankelijk van de uitingsmogelijkheden wil JR Online wel een Server
sponsoren:
"De server hebben wij op voorraad (P4 3.0GHz, 2GB RAM, 2x73GB Raptor) en
kan dus snel worden geleverd. Wil jij eens polsen of ze ook voor een
kwalitatieve hostingprovider willen kiezen? :)"

Met vriendelijke groet,

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] openstreetmap in NRC

2007-10-10 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Er is natuurlijk altijd de hardware die betaald moet worden, daarnaast
kun je natuurlijk denken aan een nieuw business-model. Is het nu zo dat
je het produkt koopt, de kaart koopt (en mensen daar ontevreden over
zijn, zie onlangs Kassa bijvoorbeeld, mensen willen updates), het is
natuurlijk helemaal niet raar om bijvoorbeeld de hardware tezamen met
een abonnement te gaan verkopen, waarmee je een bepaald aantal keren per
jaar je kaart kunt updaten, danwel een download-limiet hebt en je daarin
willekeurige kaarten (nieuwe landen of updates van landen die je al
hebt) kunt downloaden.

On Wed, 2007-10-10 at 11:43 +0200, Rob Aerts wrote:
> een gratis navigatiesysteem heeft weinig marketing nodig lijkt me..
> 
> Op 10-10-07 heeft Gert Gremmen<[EMAIL PROTECTED]> het
> volgende geschreven:
> > Natuurlijk zijn die nijenrode boys nooit
> > (zichtbaar) onder de indruk.
> > Dat zou de aandeelhouders maar nerveus maken.
> >
> > Maar dit dacht hij toen hij dat zei:
> >
> >
> > "Het openstreetmap project is een van de belangrijkste bedreigingen voor
> > de continuiteit van onze producten. Op dit moment zijn we ons
> > businessmodel aan het heroverwegen.
> > We overwegen onze navigatie software aan openstreetmap te doneren.
> > Door de verkoop van  ondersteuning ipv software
> > hopen wij ons bedrijf te redden van een roemloze ondergang. "
> >
> >
> >
> > To: OpenStreetMap NL discussion list
> > Subject: Re: [OSM-talk-nl] openstreetmap in NRC
> >
> > Rik van der Helm schreef:
> > > http://www.nrc.nl/economie/article772221.ece/Straatje_in,_straatje_uit
> > > Met Richard van der Weert in de hoofdrol. Bijrolletje is weggelegd
> > voor
> > > een zeker Assen's raadslid ;)
> > >
> > > Groet, Rik
> > >
> > > _
> > >
> > >
> > Hoi,
> >
> > Beetje een arrogant antwoord van de TomTom-woordvoerder, niet?
> >
> > koko
> >
> > ___
> > Talk-nl mailing list
> > Talk-nl@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
> >
> > ___
> > Talk-nl mailing list
> > Talk-nl@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
> >
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OSM actueel !

2007-10-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
Het nieuwe gedeelte van de afgelopen zaterdag geopende A35 staat er ook
in, alleen moet ik de afritten nog rijden.

On Thu, 2007-10-04 at 22:33 +0200, Zoran Kovacevic wrote:
> gaaf, meer van dit soort nieuwe wegen in OSM!
> 
> Gert Gremmen wrote:
> > Ik dacht dat het wel een goed
> > idee zou zijn om de nieuwe N471/N470 die
> > tussen zoetermeer-pijnacker-zestienhoven
> > is aangelegd en deze week met een grote
> > zeppelin voor geopend is aangekondigd,
> > vast op de kaart te zetten. Even in
> > de wagen gesprongen en de weg
> > heen en weer gereden.
> > Moet nog wel hier en daar wat gecorrigeerd 
> > Worden in de "aansluitende" wegen.
> > We zijn niet de eerste : Google maps had hem
> > al, maar met rare fouten.
> > Leuk om de kaart en de foto met de nog
> > in aanbouw zijnde weg op de luchtfoto
> > Te vergelijken...
> > 
> > Gert
> > 
> > 
> > 
> > ___
> > Talk-nl mailing list
> > Talk-nl@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
> 
> 


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] replacing "personal data" with "AND data"

2007-07-31 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen

On Tue, 2007-07-31 at 13:19 +0200, Gert Gremmen wrote:
> Er zit nog een ander aspect aan 
> het overnemen van "geverifieerde data"
> dwz door onszelf gegenereerde gegevens, met 
> die van AND, waarvan de kwaliteit nog onbekend is.
> Met name het optreden van de zogenaamde Easter eggs, straatnaam- en
> spelfouten, al dan niet expres aangebracht,  en de correcte
> implementatie van
> eenrichtingsverkeer, drempels en  begin en einde van fietspaden en
> verkeerpaaltjes.
> 
> Neem bijvoorbeelde de montevideostraat in rotterdam.
> Iemand daar al eens overheen gereden en wat waren de conclusies ???
> 
> Ik ben van mening dat onze eigen data in principe de
> voorkeur geniet, en dat we deze alleen mogen vervangen indien het
> voordeel bewezen is.
> 
> Ik geef sterk de voorkeur aan het toevoegen van 
> vergeten data aan de onze, hoe berwerkelijk dat in
> een aantal gevallen ook moge zijn.
> 
> We moeten onze energie dan ook steken in controlesoftware, en (visuale)
> hulpmiddelen voor het mergen van de AND data met de onze.
> 
> De basis moet echter ONZE gecontroleerde en 
> geverifeerde data zijn, en de donatie van AND
> is welkom, maar we mogen niet vergeten
> dat de kracht van Openstreetmap is dat alle
> data daadwerkelijk is gereden , en dat aan
> de grondslag nimmer een commerciele basis heeft gelegen. 
> 
> AND data:  Welkom maar eerst controleren :  


Dit is een manier om er naar te kijken, ik zal nu een andere manier
beschrijven:
Op het moment dat we een kaart hebben die bijna "compleet" is, waarbij
compleet gelijk staat aan de huidige standaarden van kaarten zoals die
van tomtom/teleatlas, begint de fun pas echt. In vergelijking met nu
zijn er een aantal dingen extra mogelijk:
- Het schrijven van routeringssoftware, waaronder on- en offline
routeplanners. (dit is nu wel mogelijk maar vrij zinloos, vanwege de
incompleetheid en het ontbreken van routeringsinfo)
- het gebruiken van de kaart voor verschillende doeleinden waarvoor je
een redelijk complete kaart nodig hebt.

Daarnaast kunnen we ons gaan concentreren op "nieuwe" dingen zoals
kwaliteit van de data (ik vermoed dat er zowel in de AND data als in de
huidige OSM data incorrecte data zal staan), fiets- en voetpaden. Vooral
dat laatste is volgens mij iets wat osm weer uniek maakt, door de
overname van Teleatlas door tomtom vroeg men zich af of OSM beter kon
stoppen (zie post van Steve).  Als osm complete fietsnetwerken in kaart
heeft gebracht, biedt dat mogelijkheden die (nog) niet op een andere
manier mogelijk zijn.

Zoals anderen al hebben aangegeven lijkt uit steekproeven naar voren te
komen dat de AND data van goede kwaliteit is, mocht dit achteraf tegen
vallen kan uiteraard terug worden gevallen op de oude OSM data.

AND data: importeer zo snel mogelijk, dan kunnen wij ons concentreren op
nieuwe uitdagingen

Sander

P.S. ik zeg niet dat mijn mening beter is dan die van Gert, ik zeg
alleen dat er verschillende manieren zijn om er naar te kijken.



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] osm op tweakers.net

2007-07-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Thu, 2007-07-05 at 11:32 +0200, Floris Looijesteijn wrote:
> de nederlandse slashdot is er alvast:
> 
> http://tweakers.net/nieuws/48298/OpenStreetMap-project-krijgt-wegenbestand-van-Nederland.html
> 
> meesterlijk! 
> 
Ja lachen, had hem vanmorgen gesubmit, ze waren er snel bij :)


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party Twente

2007-07-03 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Tue, 2007-07-03 at 11:35 +0200, Foppe Benedictus wrote:
> Hallo,
> 
> ik heb net contact gehad met het ITC en daarbij werd mij verteld dat het
> ITC op zaterdag gewoon open is vanaf 9:00 (niet geheel zeker) tot 18:00,
> maar is op zondag gesloten is. Het eventueel open gaan op zondag zou ons
> waarschijnlijk sowieso een portier kosten. Ik heb afgesproken dat ik
> 'ruggespraak' zou houden over wel of geen zondag zodat dan de vraag
> doorgespeeld kan worden naar de directie danwel afdeling GIP om een
> groen licht te kunnen geven. Gezien de raakvlakken met het ITC gaf mijn
> contactpersoon daar wel goede kans toe. Over kosten kon nog niets worden
> gezegd, ik heb aangegeven dat er een 'potje' is, maar in eerste
> instantie alle zo low budget mogelijk moet.
> Voor eventuele overnachting zou het ITC hotel wellicht gebruikt kunnen
> worden, maar ook hier nog geen informatie over kosten.
> Graag reactie op de vraag wel of geen zondag 23 september, dan kan ik
> aangeven wat we willen.
> 
Ik ben dat gehele weekend weg, zal er dus niet bij zijn. (Ik woon in
Hengelo, werk in Enschede).

M.v.g. Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Base Server URL

2007-05-14 Berichten over hetzelfde onderwerp Sander Hoentjen
On Mon, 2007-05-14 at 16:01 +0200, Milo van der Linden wrote:
> Hallo allemaal,
> 
> Ik ben begonnen met mappen in Zeeland. Heb een redelijke set GPS tracks
> ingevoegd en wil deze nu met JOSM bewerken.
> 
> Bij het up en downloaden geeft hij echter steeds foutmeldingen:
> 
> Bij downloaden: File Not found:
> http://www.openstreetmap.org/api/0.3/map?bbox=
> 
> Het lijkt me dat mijn base URL niet goed staat, want mijn e-mail adres
> en password werken wel bij de online editor..
> 
> Wat doe ik verkeerd?
> 
Er is een nieuwe api versie (0.4)
Ik vermoed dat 0.3 daarom niet meer werkt. Je kunt de laatste versie
downloaden van http://josm.eigenheimstrasse.de/download/josm-latest.jar

Sander


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl