Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-04-07 Berichten over hetzelfde onderwerp JorenDC

Hey Reginald,

Misschien een beetje laat om te reageren, maar deze patch 
http://cgit.freedesktop.org/libreoffice/core/commit/?id=6013fe19a40dd16ce435a2428f7405b51930689e 
en bijbehorend bug report 
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=44286 lijkt zeer relevant 
te zijn voor je probleem. Mijn excuses als dit in de vele 
mailwisselingen al eens aangehaald is geweest. Aangezien deze patch in 
4.0.2 aanwezig is, is een test met deze versie het proberen waard?


Downloaden kan via https://nl.libreoffice.org/download/

Vriendelijke groet,
Joren

Op 22-03-13 10:54, Reginald Ricquier schreef:
In het kader van genealogisch onderzoek worden werkbladen gemaakt met 
gegevens van geboorteakten, huwelijksakten, overlijdensakten, ... De 
gegevens worden aangeleverd door de diverse archieven via het 
internet, gekopieerd en geplakt in werkbladen. Om een sortering op 
datum te kunnen uitvoeren dienen de datums geconverteerd te worden van 
tekst naar datumformaat. En hier loopt het totaal fout. In enkele 
gevallen worden deze goed geconverteerd, maar in de meeste gevallen is 
de geconverteerde datum de te converteren dag -1, dus bijvoorbeeld 
07/04/1756 wordt 06/04/1756. De formules zijn correct.


U kunt een voorbeeld van dergelijk werkblad downloaden via 
http://www.divshare.com/download/23903467-ec4


Hierdoor is LibreOffice onbruikbaar als men met datumconversies dient 
te werken.


Ik werk met de laatste versie van LibreOffice op Linux, maar ook op 
Win7 (dualboot op mijn laptop)


Reginald




--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Cor Nouws

Hallo Reginald,

Reginald Ricquier wrote (25-03-13 18:40)


OK, ik zal een tekst aanmaken zowel in het Nederlands als het Engels. Ik
zal die dan eerstdaags hier posten.


Heel fijn, dank!


En ik heb Winfried al bedankt op zijn persoonlijke email voor zijn
fantastische hulp.


Bloemen die in het publiek worden gegeven zijn nog veel mooier :-)

vr. groeten,
Cor


--
 - Cor
 - http://nl.libreoffice.org
 - www.librelex.org


--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Reginald Ricquier

Hallo Cor,

OK, ik zal een tekst aanmaken zowel in het Nederlands als het Engels. Ik 
zal die dan eerstdaags hier posten.


En ik heb Winfried al bedankt op zijn persoonlijke email voor zijn 
fantastische hulp.


Vriendelijke groeten,

Reginald


Op 25-03-13 17:59, Cor Nouws schreef:

Beste Reginald,

Reginald Ricquier wrote (25-03-13 17:46)


Ik bedoelde dat in de help van de functie DATUM, er zou moeten bijkomen
dat voor datums vóór 1583 de functie DATUMWAARDE(TEKST.SAMENVOEGEN ...)
kan gebruikt worden om deze beperking te omzeilen.


Lijkt me een goed idee.
Zou je zelf misschien een correct en duidelijk voorstel willen 
schrijven? Persoonlijk vind ik dat Winfried zich al zeer heeft 
ingespannen om te helpen, en ik wil hem daarvoor dan ook hartelijk 
bedanken :-)


De nieuwe tekst voor de Help zou je gelijk ook in het Engels mogen 
aanleveren. Dan hebben veel meer mensen er plezier van.


Als je de tekst naar deze lijst post, zijn er wel mensen die er de 
juiste weg mee weten te bewandelen.


Dank je wel en vr. groeten,
Cor





--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Cor Nouws

Beste Reginald,

Reginald Ricquier wrote (25-03-13 17:46)


Ik bedoelde dat in de help van de functie DATUM, er zou moeten bijkomen
dat voor datums vóór 1583 de functie DATUMWAARDE(TEKST.SAMENVOEGEN ...)
kan gebruikt worden om deze beperking te omzeilen.


Lijkt me een goed idee.
Zou je zelf misschien een correct en duidelijk voorstel willen 
schrijven? Persoonlijk vind ik dat Winfried zich al zeer heeft 
ingespannen om te helpen, en ik wil hem daarvoor dan ook hartelijk 
bedanken :-)


De nieuwe tekst voor de Help zou je gelijk ook in het Engels mogen 
aanleveren. Dan hebben veel meer mensen er plezier van.


Als je de tekst naar deze lijst post, zijn er wel mensen die er de 
juiste weg mee weten te bewandelen.


Dank je wel en vr. groeten,
Cor


--
 - Cor
 - http://nl.libreoffice.org
 - www.librelex.org


--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Reginald Ricquier

Hallo Winfried,

Ik bedoelde dat in de help van de functie DATUM, er zou moeten bijkomen 
dat voor datums vóór 1583 de functie DATUMWAARDE(TEKST.SAMENVOEGEN ...) 
kan gebruikt worden om deze beperking te omzeilen.


Reginald

Op 25-03-13 13:09, Winfried Donkers schreef:

 Wat mij betreft, mag het gerust zo blijven, maar
vermelding in de Help van de functie DATUM zou wel van nut zijn voor de
gebruikers die tegen deze beperking aanlopen.

In de help van de functie DATUM (DATE) lees ik:
"Jaar is een geheel getal tussen 1583 en 9957 of tussen 0 en 99."
Er staat dan niet dat het met Gregoriaanse datum heeft te maken, maar de 
beperking wordt wel genoemd.

(Ik heb gekeken in de help van versie 4.0.1)

Winfried





--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



RE: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Winfried Donkers
>  Wat mij betreft, mag het gerust zo blijven, maar
> vermelding in de Help van de functie DATUM zou wel van nut zijn voor de
> gebruikers die tegen deze beperking aanlopen.

In de help van de functie DATUM (DATE) lees ik:
"Jaar is een geheel getal tussen 1583 en 9957 of tussen 0 en 99."
Er staat dan niet dat het met Gregoriaanse datum heeft te maken, maar de 
beperking wordt wel genoemd.

(Ik heb gekeken in de help van versie 4.0.1)

Winfried


-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Reginald Ricquier

Dag Wilfried,

De optie om de Gregoriaanse datum beperking te omzeilen werkt perfect. 
Van zodra er een datum is vóór 1583 kan men deze optie gebruiken voor 
ALLE datums (kwestie van kopiëren en plakken van de formule en 
celformaat in onderliggende cellen in dezelfde kolom). Het is aan de 
gebruiker om dit vooraf zelf te bepalen, tenzij je nog zou overwegen om 
in de functie DATUM de controle te doen en als het jaar <1583 de formule 
automatisch zou wijzigen in de voorgestelde optie met DATUMWAARDE () 
voor zover dit doenbaar is in de code. Wat mij betreft, mag het gerust 
zo blijven, maar vermelding in de Help van de functie DATUM zou wel van 
nut zijn voor de gebruikers die tegen deze beperking aanlopen.


Groeten,

Reginald

Op 25-03-13 11:13, Winfried Donkers schreef:

Dag Reginald,

Wat betreft de datums voor 1583, is het volgende een feit: de Gregoriaanse
kalender start op 15 oktober 1582. Voordien was dit de Juliaanse kalender (-
45 tot 1582). Er werd toen een tijdsprong van 10 dagen gemaakt om de
tijdrekening juist te krijgen, dit wil zeggen dat de
4 oktober 1582 gevolgd werd door de 15 oktober 1582. De datumfunctie kan
dus uitgebreid worden tot de Juliaanse kalender, enkel een controle op
datums tussen 4 en 15 oktober 1582 zou moeten ingebouwd worden om
deze te verwerpen. Voor mij mag dit dus een uitbreiding zijn tot het jaar 1
(negatieve datums dus achterwege laten). Dit zou een grote hulp zijn voor
alle personen (academici, studenten) die zich met historische feiten bezig
houden.


Ik ben even in de code gedoken en heb de specificatie voor Open Document Format 
(de bestandsdefinitie voor o.a. calc (ods) bestanden) er op nageslagen.
De specificatie geeft duidelijk aan dat het om een Gregoriaanse datum gaat en 
daarom weigert calc in de functie DATE (DATUM) jaartallen kleiner dan 1583. Dit 
is  een vrije vertaling van 15 oktober 1582 en zou verfijnd kunnen worden, maar 
gezien de vele verschillen in invoerdatum per land en zelfs regio, voegt dat 
m.i. weinig toe. (Is wel eenvoudig te realiseren; ik weet niet hoeveel waarde 
je hier aan hecht).

Om eerdere data samen te kunnen stellen uit dag, maand en jaar zou ik een 
aanvullende functie kunnen maken, of een optionele parameter aan DATE (DATUM) 
kunnen toevoegen die de controle op Gregoriaanse datum uitschakelt. Dit geeft 
echter vaak conflicten met de uitwisselbaarheid van ods bestanden (met andere 
programma's en/of oudere versies).

Er is nu al een optie om de Gregoriaanse datum beperking te omzeilen.
methode (stel dag staat in A1, maand in B1, jaar in C1 en lokale datum weergave 
is d-m-j):
1. maak een tekst van de dag, maand, jaar met het lokale scheidingteken en in 
de lokale volgorde:
   =CONCATENATE(A1;"-";B1;"-";C1) (TEKST.SAMENVOEGEN)
2. zet de tekst om in datum:
  als bovenstaande formule in A2 staat
  =DATEVALUE(A2) (DATUMWAARDE)
of in 1 keer
  =DATEVALUE(CONCATENATE(A1;"-";B1;"-";C1))   (DATUMWAARDE)
3. zorg dat de celnotatie op datum is ingesteld, want de interne 
datum/tijdrepresentatie is een getal


Winfried





--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Jk Nieuwenhuizen
Hi

Ik hang hier voor de liefhebber aan de headerfile en een uitdraai die ik
heb gemaakt om data [datums] als integer en dus sneller te sorteren.

De .cc  [++]  sourcefile kun je misschien ook wel van me krijgen, maar dan
wil ik weten waarvoor.

 Ik zou zeggen : lees nou eerst het commentaar in de hppfile door, dan weet
je beter wat je wilt

Geef me even een ontvangstbevestiging want ik ik ben nog niet bekend met
jullie systeem zie als geadresseerde alleen user@nl. .., zonder verdere
specificatie

Ik hoor van {jou|jullie}

N



2013/3/25 Winfried Donkers 

> Dag Reginald,
> >
> > Wat betreft de datums voor 1583, is het volgende een feit: de
> Gregoriaanse
> > kalender start op 15 oktober 1582. Voordien was dit de Juliaanse
> kalender (-
> > 45 tot 1582). Er werd toen een tijdsprong van 10 dagen gemaakt om de
> > tijdrekening juist te krijgen, dit wil zeggen dat de
> > 4 oktober 1582 gevolgd werd door de 15 oktober 1582. De datumfunctie kan
> > dus uitgebreid worden tot de Juliaanse kalender, enkel een controle op
> > datums tussen 4 en 15 oktober 1582 zou moeten ingebouwd worden om
> > deze te verwerpen. Voor mij mag dit dus een uitbreiding zijn tot het
> jaar 1
> > (negatieve datums dus achterwege laten). Dit zou een grote hulp zijn voor
> > alle personen (academici, studenten) die zich met historische feiten
> bezig
> > houden.
> >
>
> Ik ben even in de code gedoken en heb de specificatie voor Open Document
> Format (de bestandsdefinitie voor o.a. calc (ods) bestanden) er op
> nageslagen.
> De specificatie geeft duidelijk aan dat het om een Gregoriaanse datum gaat
> en daarom weigert calc in de functie DATE (DATUM) jaartallen kleiner dan
> 1583. Dit is  een vrije vertaling van 15 oktober 1582 en zou verfijnd
> kunnen worden, maar gezien de vele verschillen in invoerdatum per land en
> zelfs regio, voegt dat m.i. weinig toe. (Is wel eenvoudig te realiseren; ik
> weet niet hoeveel waarde je hier aan hecht).
>
> Om eerdere data samen te kunnen stellen uit dag, maand en jaar zou ik een
> aanvullende functie kunnen maken, of een optionele parameter aan DATE
> (DATUM) kunnen toevoegen die de controle op Gregoriaanse datum uitschakelt.
> Dit geeft echter vaak conflicten met de uitwisselbaarheid van ods bestanden
> (met andere programma's en/of oudere versies).
>
> Er is nu al een optie om de Gregoriaanse datum beperking te omzeilen.
> methode (stel dag staat in A1, maand in B1, jaar in C1 en lokale datum
> weergave is d-m-j):
> 1. maak een tekst van de dag, maand, jaar met het lokale scheidingteken en
> in de lokale volgorde:
>   =CONCATENATE(A1;"-";B1;"-";C1) (TEKST.SAMENVOEGEN)
> 2. zet de tekst om in datum:
>  als bovenstaande formule in A2 staat
>  =DATEVALUE(A2) (DATUMWAARDE)
> of in 1 keer
>  =DATEVALUE(CONCATENATE(A1;"-";B1;"-";C1))   (DATUMWAARDE)
> 3. zorg dat de celnotatie op datum is ingesteld, want de interne
> datum/tijdrepresentatie is een getal
>
>
> Winfried
>
>
> --
> Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
> Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
> List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
> All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
> deleted
>
>


-- 

Nieuwenhuizen
2013-  -  T   CET



***
*  Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen
*
*   jkn...@gmail.com
*  Phone [{+31|0}40]2442226
*   GSM  {+31|0}629918455
***

-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



RE: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Winfried Donkers
Dag Reginald,
> 
> Wat betreft de datums voor 1583, is het volgende een feit: de Gregoriaanse
> kalender start op 15 oktober 1582. Voordien was dit de Juliaanse kalender (-
> 45 tot 1582). Er werd toen een tijdsprong van 10 dagen gemaakt om de
> tijdrekening juist te krijgen, dit wil zeggen dat de
> 4 oktober 1582 gevolgd werd door de 15 oktober 1582. De datumfunctie kan
> dus uitgebreid worden tot de Juliaanse kalender, enkel een controle op
> datums tussen 4 en 15 oktober 1582 zou moeten ingebouwd worden om
> deze te verwerpen. Voor mij mag dit dus een uitbreiding zijn tot het jaar 1
> (negatieve datums dus achterwege laten). Dit zou een grote hulp zijn voor
> alle personen (academici, studenten) die zich met historische feiten bezig
> houden.
> 

Ik ben even in de code gedoken en heb de specificatie voor Open Document Format 
(de bestandsdefinitie voor o.a. calc (ods) bestanden) er op nageslagen.
De specificatie geeft duidelijk aan dat het om een Gregoriaanse datum gaat en 
daarom weigert calc in de functie DATE (DATUM) jaartallen kleiner dan 1583. Dit 
is  een vrije vertaling van 15 oktober 1582 en zou verfijnd kunnen worden, maar 
gezien de vele verschillen in invoerdatum per land en zelfs regio, voegt dat 
m.i. weinig toe. (Is wel eenvoudig te realiseren; ik weet niet hoeveel waarde 
je hier aan hecht).

Om eerdere data samen te kunnen stellen uit dag, maand en jaar zou ik een 
aanvullende functie kunnen maken, of een optionele parameter aan DATE (DATUM) 
kunnen toevoegen die de controle op Gregoriaanse datum uitschakelt. Dit geeft 
echter vaak conflicten met de uitwisselbaarheid van ods bestanden (met andere 
programma's en/of oudere versies).

Er is nu al een optie om de Gregoriaanse datum beperking te omzeilen.
methode (stel dag staat in A1, maand in B1, jaar in C1 en lokale datum weergave 
is d-m-j):
1. maak een tekst van de dag, maand, jaar met het lokale scheidingteken en in 
de lokale volgorde:
  =CONCATENATE(A1;"-";B1;"-";C1) (TEKST.SAMENVOEGEN)
2. zet de tekst om in datum:
 als bovenstaande formule in A2 staat 
 =DATEVALUE(A2) (DATUMWAARDE)
of in 1 keer 
 =DATEVALUE(CONCATENATE(A1;"-";B1;"-";C1))   (DATUMWAARDE)
3. zorg dat de celnotatie op datum is ingesteld, want de interne 
datum/tijdrepresentatie is een getal


Winfried


-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Freek de Kruijf
Op vrijdag 22 maart 2013 18:37:08 schreef Reginald Ricquier:
> Hallo Winfried,
> Wat betreft de datums voor 1583, is het volgende een feit: de
> Gregoriaanse kalender start op 15 oktober 1582. Voordien was dit de
> Juliaanse kalender (-45 tot 1582). Er werd toen een tijdsprong van 10
> dagen gemaakt om de tijdrekening juist te krijgen, dit wil zeggen dat de
> 4 oktober 1582 gevolgd werd door de 15 oktober 1582. De datumfunctie kan
> dus uitgebreid worden tot de Juliaanse kalender, enkel een controle op
> datums tussen 4 en 15 oktober 1582 zou moeten ingebouwd worden om deze
> te verwerpen. Voor mij mag dit dus een uitbreiding zijn tot het jaar 1
> (negatieve datums dus achterwege laten). Dit zou een grote hulp zijn
> voor alle personen (academici, studenten) die zich met historische
> feiten bezig houden.

Kijk nog eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Gregoriaanse_kalender, dan zul 
je zien dat de invoering provincie/regio afhankelijk is. Het is dus bij een 
datum heel belangrijk na te gaan op welke locatie die datum is genoteerd. In 
Groningen, bijvoorbeeld, is ongeveer tien jaar in 1583/94 de Gregoriaanse 
kalender gebruikt en daarna tot 1700 weer de Juliaanse.

-- 
vr.gr.

Freek de Kruijf


-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Paul van Tooren

Beste Winfried,

Als je goed kijkt in Extra, Opties, Berekenen dan zie je aan de rechterkant 
staan

vanaf welke datum Calc kan rekenen; d.i vanaf 31-12-1899 = de waarde 0.
Bij genealogietabellen, die vaak verder teruggaan, kun je daar inderdaad in 
de problemen komen.
Zaak is dan om 1 datumnotatie consequent aan te houden. Ik heb daar zelf 
ervaring mee.



Succes,

Paul van Tooren

-Oorspronkelijk bericht- 
From: Winfried Donkers

Sent: Friday, March 22, 2013 1:46 PM
To: users@nl.libreoffice.org
Subject: RE: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

Zie bijlage.
(Ik ben pas maandag weer aanwezig, dus schrik niet als ik niet lijk te 
reageren)




Winfried



-Oorspronkelijk bericht-
Van: Winfried Donkers [mailto:w.donk...@dci-electronics.nl]
Verzonden: vrijdag 22 maart 2013 12:17
Aan: users@nl.libreoffice.org
Onderwerp: RE: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

Beste Reginald,

> Inderdaad, in dit geval werkt het. Maar dit blijft voor mij toch een
> bug en iets waar de gebruikers op moeten letten als ze deze formules
gebruiken..
>
> Bovendien werkt het niet voor datums voor het jaar 1590. In deze
> gevallen komt er in de cel met de samenvoeging enkel '#WAARDE' te staan.
> Dus is het niet mogelijk om dit voor geschiedkundige gegevens te
> gebruiken, waar men toch zou verwachten dat men toch minstens tot het
> volledige Gregoriaans tijdvak zou kunnen terugkeren, en liefst nog tot 
> heel

ver ervoor.

Ik wil dit probleem graag bestuderen en zomogelijk verhelpen (met een
bugfix).

> > U kunt een voorbeeld van dergelijk werkblad downloaden via
> > http://www.divshare.com/download/23903467-ec4

Het lukt me echter niet het bestand te downloaden. De virus/malware-
beveiliging van ons bedrijf staat downloaden van divshare.com niet toe.
Zou u het bestand ook rechtstreeks naar mij kunnen mailen?
Als de datumfout niet met de huidige versie verholpen kan worden, maak ik
een bug aan en zal ik uw mailadres als cc invoeren, zodat u op de hoogte 
blijft

van de vorderingen.


Winfried

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org Posting
guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be 
deleted



--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be 
deleted




--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Reginald Ricquier

Hallo Winfried,

Ik heb zojuist de allerlaatste versie ontvangen via een automatische 
update, en het werkt thans perfect. In het oorspronkelijke document was 
de celopmaak wel juist ingesteld, dus ik vermoed dat er toch een 
hapering in voorgaande versie zat.


Wat betreft de datums voor 1583, is het volgende een feit: de 
Gregoriaanse kalender start op 15 oktober 1582. Voordien was dit de 
Juliaanse kalender (-45 tot 1582). Er werd toen een tijdsprong van 10 
dagen gemaakt om de tijdrekening juist te krijgen, dit wil zeggen dat de 
4 oktober 1582 gevolgd werd door de 15 oktober 1582. De datumfunctie kan 
dus uitgebreid worden tot de Juliaanse kalender, enkel een controle op 
datums tussen 4 en 15 oktober 1582 zou moeten ingebouwd worden om deze 
te verwerpen. Voor mij mag dit dus een uitbreiding zijn tot het jaar 1 
(negatieve datums dus achterwege laten). Dit zou een grote hulp zijn 
voor alle personen (academici, studenten) die zich met historische 
feiten bezig houden.


Ik hoop dat deze informatie je verder helpt.

Vriendelijke groeten,

Reginald

Op 22-03-13 13:43, Winfried Donkers schreef:

Hallo Reginald,


Inderdaad, in dit geval werkt het. Maar dit blijft voor mij toch een
bug en iets waar de gebruikers op moeten letten als ze deze formules

gebruiken..

Bovendien werkt het niet voor datums voor het jaar 1590. In deze
gevallen komt er in de cel met de samenvoeging enkel '#WAARDE' te staan.
Dus is het niet mogelijk om dit voor geschiedkundige gegevens te
gebruiken, waar men toch zou verwachten dat men toch minstens tot het
volledige Gregoriaans tijdvak zou kunnen terugkeren, en liefst nog tot heel

ver ervoor.

Ik wil dit probleem graag bestuderen en zomogelijk verhelpen (met een
bugfix).


Ik heb het document ontvangen en een paar dingen gedaan (met datumberekening op 
standaard, dus niet StarCalc):
-de functie DATE (DATUM) werkt voor jaartallen van 1583 t/m 9957. Dit staat in 
de helptekst en in de functiewizard.
Ik heb nog niet onderzocht of er al datumfuncties aanwezig zijn voor eerdere 
data.
-de functie DATE werkt bij mij foutloos op alle data; als ik de de cellen met 
de DATE-functies opmaak als datum, dan worden de data correct weergegeven.

Ik vermoed dat de celopmaak in het oorspronkelijke document niet goed staat en 
dat de datumberekening zelf gewoon correct verloopt.

Naar datumformules voor data van voor 1583 zoek ik nog verder; als deze nog 
niet bestaat zal ik zien of ik de functie DATE kan uitbreiden. Ik weet echter 
niet vanaf welke datum de exacte datum discutabel is (vanwege gemaakte fouten 
in de datumtelling indertijd), is dat niet juist 1583?

Winfried





--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



RE: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Winfried Donkers
Zie bijlage.
(Ik ben pas maandag weer aanwezig, dus schrik niet als ik niet lijk te reageren)



Winfried


> -Oorspronkelijk bericht-
> Van: Winfried Donkers [mailto:w.donk...@dci-electronics.nl]
> Verzonden: vrijdag 22 maart 2013 12:17
> Aan: users@nl.libreoffice.org
> Onderwerp: RE: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent
> 
> Beste Reginald,
> 
> > Inderdaad, in dit geval werkt het. Maar dit blijft voor mij toch een
> > bug en iets waar de gebruikers op moeten letten als ze deze formules
> gebruiken..
> >
> > Bovendien werkt het niet voor datums voor het jaar 1590. In deze
> > gevallen komt er in de cel met de samenvoeging enkel '#WAARDE' te staan.
> > Dus is het niet mogelijk om dit voor geschiedkundige gegevens te
> > gebruiken, waar men toch zou verwachten dat men toch minstens tot het
> > volledige Gregoriaans tijdvak zou kunnen terugkeren, en liefst nog tot heel
> ver ervoor.
> 
> Ik wil dit probleem graag bestuderen en zomogelijk verhelpen (met een
> bugfix).
> 
> > > U kunt een voorbeeld van dergelijk werkblad downloaden via
> > > http://www.divshare.com/download/23903467-ec4
> 
> Het lukt me echter niet het bestand te downloaden. De virus/malware-
> beveiliging van ons bedrijf staat downloaden van divshare.com niet toe.
> Zou u het bestand ook rechtstreeks naar mij kunnen mailen?
> Als de datumfout niet met de huidige versie verholpen kan worden, maak ik
> een bug aan en zal ik uw mailadres als cc invoeren, zodat u op de hoogte 
> blijft
> van de vorderingen.
> 
> 
> Winfried
> 
> --
> Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org Posting
> guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
> List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
> All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



RE: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Winfried Donkers
Hallo Reginald,

> > Inderdaad, in dit geval werkt het. Maar dit blijft voor mij toch een
> > bug en iets waar de gebruikers op moeten letten als ze deze formules
> gebruiken..
> >
> > Bovendien werkt het niet voor datums voor het jaar 1590. In deze
> > gevallen komt er in de cel met de samenvoeging enkel '#WAARDE' te staan.
> > Dus is het niet mogelijk om dit voor geschiedkundige gegevens te
> > gebruiken, waar men toch zou verwachten dat men toch minstens tot het
> > volledige Gregoriaans tijdvak zou kunnen terugkeren, en liefst nog tot heel
> ver ervoor.
> 
> Ik wil dit probleem graag bestuderen en zomogelijk verhelpen (met een
> bugfix).
>

Ik heb het document ontvangen en een paar dingen gedaan (met datumberekening op 
standaard, dus niet StarCalc):
-de functie DATE (DATUM) werkt voor jaartallen van 1583 t/m 9957. Dit staat in 
de helptekst en in de functiewizard.
Ik heb nog niet onderzocht of er al datumfuncties aanwezig zijn voor eerdere 
data.
-de functie DATE werkt bij mij foutloos op alle data; als ik de de cellen met 
de DATE-functies opmaak als datum, dan worden de data correct weergegeven.

Ik vermoed dat de celopmaak in het oorspronkelijke document niet goed staat en 
dat de datumberekening zelf gewoon correct verloopt.

Naar datumformules voor data van voor 1583 zoek ik nog verder; als deze nog 
niet bestaat zal ik zien of ik de functie DATE kan uitbreiden. Ik weet echter 
niet vanaf welke datum de exacte datum discutabel is (vanwege gemaakte fouten 
in de datumtelling indertijd), is dat niet juist 1583?

Winfried


-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



RE: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Winfried Donkers
Beste Reginald,

> Inderdaad, in dit geval werkt het. Maar dit blijft voor mij toch een bug en 
> iets
> waar de gebruikers op moeten letten als ze deze formules gebruiken..
> 
> Bovendien werkt het niet voor datums voor het jaar 1590. In deze gevallen
> komt er in de cel met de samenvoeging enkel '#WAARDE' te staan.
> Dus is het niet mogelijk om dit voor geschiedkundige gegevens te gebruiken,
> waar men toch zou verwachten dat men toch minstens tot het volledige
> Gregoriaans tijdvak zou kunnen terugkeren, en liefst nog tot heel ver ervoor.

Ik wil dit probleem graag bestuderen en zomogelijk verhelpen (met een bugfix).

> > U kunt een voorbeeld van dergelijk werkblad downloaden via
> > http://www.divshare.com/download/23903467-ec4

Het lukt me echter niet het bestand te downloaden. De virus/malware-beveiliging 
van ons bedrijf staat downloaden van divshare.com niet toe.
Zou u het bestand ook rechtstreeks naar mij kunnen mailen?
Als de datumfout niet met de huidige versie verholpen kan worden, maak ik een 
bug aan en zal ik uw mailadres als cc invoeren, zodat u op de hoogte blijft van 
de vorderingen.


Winfried

-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Reginald Ricquier

Hallo Henk,

Inderdaad, in dit geval werkt het. Maar dit blijft voor mij toch een bug 
en iets waar de gebruikers op moeten letten als ze deze formules gebruiken..


Bovendien werkt het niet voor datums voor het jaar 1590. In deze 
gevallen komt er in de cel met de samenvoeging enkel '#WAARDE' te staan. 
Dus is het niet mogelijk om dit voor geschiedkundige gegevens te 
gebruiken, waar men toch zou verwachten dat men toch minstens tot het 
volledige Gregoriaans tijdvak zou kunnen terugkeren, en liefst nog tot 
heel ver ervoor.


De enige oplossing voor het ogenblik is het omzetten in een 
databasebestand (MySql) die dit wel aankan.


Vriendelijke groet,

Reginald


Op 22-03-13 11:37, H.C. van der Burg schreef:

Hallo Reginald,

Ik heb het bestand gedownloaded en onder Extra - Opties - LibreOffice Calc - 
Berekenen rechtsboven de datum gewijzigd van Standaard  (30-12-1899) naar 
StarCalc 1.0 (01-01-1900) en vervolgens de data opnieuw berekend. Na de 
herberekening zijn de geconverteerde datums bij mij juist.
Mogelijk is dat een oplossing voor deze situatie.

Met vriendelijke groet,
Henk van der Burg

-Oorspronkelijk bericht-
Van: Reginald Ricquier [mailto:rr490...@scarlet.be]
Verzonden: vrijdag 22 maart 2013 10:54
Aan: users@nl.libreoffice.org
Onderwerp: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

In het kader van genealogisch onderzoek worden werkbladen gemaakt met gegevens 
van geboorteakten, huwelijksakten, overlijdensakten, ... De gegevens worden 
aangeleverd door de diverse archieven via het internet, gekopieerd en geplakt 
in werkbladen. Om een sortering op datum te kunnen uitvoeren dienen de datums 
geconverteerd te worden van tekst naar datumformaat. En hier loopt het totaal 
fout. In enkele gevallen worden deze goed geconverteerd, maar in de meeste 
gevallen is de geconverteerde datum de te converteren dag -1, dus bijvoorbeeld 
07/04/1756 wordt 06/04/1756. De formules zijn correct.

U kunt een voorbeeld van dergelijk werkblad downloaden via
http://www.divshare.com/download/23903467-ec4

Hierdoor is LibreOffice onbruikbaar als men met datumconversies dient te werken.

Ik werk met de laatste versie van LibreOffice op Linux, maar ook op Win7 
(dualboot op mijn laptop)

Reginald

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org Posting 
guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted





--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



RE: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp H.C. van der Burg
Hallo Reginald,

Ik heb het bestand gedownloaded en onder Extra - Opties - LibreOffice Calc - 
Berekenen rechtsboven de datum gewijzigd van Standaard  (30-12-1899) naar 
StarCalc 1.0 (01-01-1900) en vervolgens de data opnieuw berekend. Na de 
herberekening zijn de geconverteerde datums bij mij juist.
Mogelijk is dat een oplossing voor deze situatie.

Met vriendelijke groet,
Henk van der Burg

-Oorspronkelijk bericht-
Van: Reginald Ricquier [mailto:rr490...@scarlet.be] 
Verzonden: vrijdag 22 maart 2013 10:54
Aan: users@nl.libreoffice.org
Onderwerp: [nl-users] Datumfunctie is niet consistent

In het kader van genealogisch onderzoek worden werkbladen gemaakt met gegevens 
van geboorteakten, huwelijksakten, overlijdensakten, ... De gegevens worden 
aangeleverd door de diverse archieven via het internet, gekopieerd en geplakt 
in werkbladen. Om een sortering op datum te kunnen uitvoeren dienen de datums 
geconverteerd te worden van tekst naar datumformaat. En hier loopt het totaal 
fout. In enkele gevallen worden deze goed geconverteerd, maar in de meeste 
gevallen is de geconverteerde datum de te converteren dag -1, dus bijvoorbeeld 
07/04/1756 wordt 06/04/1756. De formules zijn correct.

U kunt een voorbeeld van dergelijk werkblad downloaden via
http://www.divshare.com/download/23903467-ec4

Hierdoor is LibreOffice onbruikbaar als men met datumconversies dient te werken.

Ik werk met de laatste versie van LibreOffice op Linux, maar ook op Win7 
(dualboot op mijn laptop)

Reginald

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org Posting 
guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



[nl-users] Datumfunctie is niet consistent

2013-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Reginald Ricquier
In het kader van genealogisch onderzoek worden werkbladen gemaakt met 
gegevens van geboorteakten, huwelijksakten, overlijdensakten, ... De 
gegevens worden aangeleverd door de diverse archieven via het internet, 
gekopieerd en geplakt in werkbladen. Om een sortering op datum te kunnen 
uitvoeren dienen de datums geconverteerd te worden van tekst naar 
datumformaat. En hier loopt het totaal fout. In enkele gevallen worden 
deze goed geconverteerd, maar in de meeste gevallen is de geconverteerde 
datum de te converteren dag -1, dus bijvoorbeeld 07/04/1756 wordt 
06/04/1756. De formules zijn correct.


U kunt een voorbeeld van dergelijk werkblad downloaden via 
http://www.divshare.com/download/23903467-ec4


Hierdoor is LibreOffice onbruikbaar als men met datumconversies dient te 
werken.


Ik werk met de laatste versie van LibreOffice op Linux, maar ook op Win7 
(dualboot op mijn laptop)


Reginald

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+h...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted