Re: [DX] Torneja

2013-05-28 Thread Markku Niiranen
No, eiväptä ole kaltaiseni suunnitteluhortonomin kannalta kaunistuksia vaan rumistuksia. =) Mutta niinhän se on, jo opiskeluaikana meille sanottiin, että meidän tehtävämme suurelta osin on peittää arkkitehtien ja insinöörien suunnitteluvirheitä vihreyttämällä. :-p. Mitä käytännössä jouduin monesti

Re: [DX] Torneja

2013-05-28 Thread Markku Niiranen
Ja tuollaisia helekutin "Baabelin torneja" ei saa hyvännäköisiksi edes vihreyttämällä. Puiden ja köynnösten korkeus ei riitä, joten ainoa tapa on ylhäältä alaspäin Babylonin riippuvien puutarhojen tapaan kerros kerrokselta. No ehkä siten jotain... :-/ t. MNi 28. toukokuuta 2013 10.44 Jim Solatie

[DX] Tämmöttinen pikku antenni...

2013-05-30 Thread Markku Niiranen
Mm, tämmöttinen pikku antenni sijaitsee Kempeleessä (OH8X). Maston korkeus 100m ja sen huipulla on käännettävät beamit 160metrin ja 80 metrin alueille. Mitenkähän tuolla 160 metrin antennilla kuuluisi X-bandi? http://www.radioarcala.com/nbspStation/TowersandAntennas/Tower7/tabid/358/Default.aspx

Re: [DX] Radio Andorran muistosivut

2013-05-30 Thread Markku Niiranen
Ja minä onneton kun raportoin Andorran aivan viime tipassa (Radio Andorra Int,) 1980 niin, että komeiden kuulutusten jälkeen alkoi AWR:n ohjelma. Ja raportti lähti AWR:lle, joka tyrkkäsi takaisin vakio-QSL:n, jonka takana on sentään leima "6220 kHz, Andorra." Olisinhan voinut lähettää sen suoraan a

Re: [DX] Tämmöinen pikku antenni...

2013-06-04 Thread Markku Niiranen
RNASG tuli joskus Iisalmessa (oliko se nyt 2002, täytyy tarkistaa) heikonlaisesti mutta tunnistettavasti kerrostalon neljännessä kerrroksessa yhdistelmällä Sangean ATS-909 johon oli yhdistetty piuhan kautta aktiiviantenni FRA-7700, joka sai virtansa Yaesu FRG-7700 vastaanottimesta. Yaesun herkkyys

Re: [DX] Tämmöinen pikku antenni/RNASG

2013-06-05 Thread Markku Niiranen
Muistiinpanoistani vuodelta 2002 luen seuraavaa: "Kesäkuussa kuulin Sangeanilla uutena maana unelmani, eli Etelänapamantereelta argentiinalaisen tutkimusretkikunnan aseman Radio Nacional Arcangel San Gabriel., Base de Ejercito taajuudella 15476 kHz. Tämä asema toimii 2 tuntia/vrk maanantaista perj

[DX] Slovenia

2013-06-05 Thread Markku Niiranen
Uutistietojen mukaan tuolla maalla ei taloudellisesti mene kovinkaan hyvin. Kuitenkin, kun nyt tammi - helmikuussa yli 20 vuoden tauon jälkeen MW- ja SW- asemia raportoin, Slovenia yllätti totaalisesti. Radio Slovenija, Domzale (918 kHz) ja Radio Capodistria (1170 kHz) vastasivat samana päivänä, v

Re: [DX] Slovenia

2013-06-05 Thread Markku Niiranen
Muistan sinut Seppo (Seppo J. Pirhonen) erittäin pätevänä TVDX- katselijana. Minulla on ikävä noita aikoja, jolloin vielä telkkarista etenkin VHF I- alueella (myos UHF) näkyi ES- keleillä testikuvia tolkuttomasti ja Italia, vanha Jugoslavia yms olivat hyvin yleisiä katseltavia ym. Minulle parhaat t

Re: [DX] Slovenia

2013-06-05 Thread Markku Niiranen
Italia oli varsin tavallinen Liperissä, Pohjois-Karjalassa, mutta siellä Islanti oli minulle harvinaisuus. Espanjaa ja Portugalia en nähnyt koskaan. Eniten norjalaisia näin muuten Helsingissä. Ainakin Gulen, Bagn, Bremanger, Greistad, Melhus ja Gamlem tuli nähtyä. Käytössäni oli yli 15v Philipsin

Re: [DX] Slovenia

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
Muistan hyvin SJP nuo sinun kaappauksesi! UHF- alueilla Suomessa ei kovin runsaasti katselijoita ollut, sinun lisäksesi ainakin myöhemmin kova oli MIA (Mika Alamäki muistelisin) Turusta, Petri Pöppönen (PP) myös kova nimi TVDX- saralla, ja olihan niitä paljon muitakin, TTR, RK, LaL... ym ym. Itse

Re: [DX] Slovenia

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
maata ES- keleillä. Puola oli jo Pohjois-Karjalan Liperissä hankala, eli oli liian lähellä ES- keleillä. t, MNi 6. kesäkuuta 2013 10.44 Markku Niiranen kirjoitti: > Muistan hyvin SJP nuo sinun kaappauksesi! > UHF- alueilla Suomessa ei kovin runsaasti katselijoita ollut, sinun > lisäkses

Re: [DX] Slovenia

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
tienoilla asuessani, Liedossa ja Paraisilla. t, MNi 6. kesäkuuta 2013 11.03 Markku Niiranen kirjoitti: > Kaivelin kirjoituspöytäni laatikosta kirjoittamani luettelon, jossa on > TVDX- puolellani näkemäni maat ja asemat (toki Neuvostoliitosta hirmuisesti > UNID-asemia). > Näkemieni maid

Re: [DX] Viikko 42 AIH

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
Kenelle tämän viestin lähetit Lauri? t. MNi 6. kesäkuuta 2013 14.06 Lauri Niemi kirjoitti: > ** > Hei, > > Sovitaan vko 42 siten että me kaksin olemme siellä. sinä olet automies, > mutta korvaan kulut reilusti. > > Terveisin > > Lauri Niemi > > >

Re: [DX] Pistelaskentasäännöt

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
OK! Me odotamme. =) t.MNi kera kissojen Hailuodosta, :) 6. kesäkuuta 2013 17.09 Ilkka Martikainen kirjoitti: > Olen tänään lähettänyt ehdotukseni uusiksi pistelaskentasäännöiksi > DX-Liiton > hallitukselle. Se noudattelee RM 4-5/2013 olleen ehdotuksen > vapaamielistä linjausta, mutta monia asi

Re: [DX] Slovenia

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
ole mitään tekstiä: > > http://www.youtube.com/watch?v=h2ROuzo20Gc > > > Reijo Alapiha > Joensuu > > Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [dx-boun...@hard-core-dx.com] > käyttäjän Markku Niiranen [moukeri.niira...@gmail.com] &

Re: [DX] Slovenia

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
gt; > > http://www.youtube.com/watch?v=h2ROuzo20Gc > > > > > > Reijo Alapiha > > Joensuu > > > > Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [dx-boun...@hard-core-dx.com] > käyttäjän Markku Niiranen [moukeri.niira...@gmai

Re: [DX] Tavoitteet pitävät virkeänä

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
Heh, minun on turha yritellä 200 verifioitua maata. =) Kas kun kuultujakin maita laiskalla kuuntelulla on vain tasan 180. Ja jotenkin tuo FM- puoli kiinnostaa nykyisellää minua kuitenkin enemmän. Sieltä on turha uusia maita odotella. Suhtaudun aika skeptisesti siihen, että San Marinon kuulisin niin

Re: [DX] Slovenia

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
Nuo tekstit Islannin testikuvaan tuli myöhemmin kuin mitä itse näin sieltä kaksi asemaa. Silloin, samoinkuin Puolan, testikuva oli tekstitön. Toisessa "hakasulkeiset" toisessa ei. Vuotta en kyllä enää muista, mutta se oli kai 70-lukua. t. MNi 7. kesäkuuta 2013 9.17 Kari Tuominen kirjoitti: > >

Re: [DX] TV-DX kuvia 70-luvulta

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
ÄLÄ! Älä heitä, noissa kuvissa on nostalgiaa 70-luvulta! Niistä tulisi monta hyvää muistoa mieleen... =) t. MNI 7. kesäkuuta 2013 9.50 Kari Syrjänen kirjoitti: > Löysin liiteriä siivotessani mapillisen 70-luvulla ottamiani valokuvia > VHF-I alueen TVDX-asemista. > Kuvat on otettu suoraan telev

Re: [DX] Slovenia

2013-06-06 Thread Markku Niiranen
Joo, RS-KH on tuttu myös VHF I-alueelta. Tsekkihän se muistaakseni oli. t. MNi 7. kesäkuuta 2013 9.56 Seppo Pirhonen kirjoitti: > RS-KH taitaa olla Tsekkoslovakia. Itse näin noilla kirjaimilla varustetun > testikuvan UHF ch 31 v. 1984. > > 489/SJP > > > > From: kt.tuomi...@kolumbus.fi > > Date

Re: [DX] Slovenia

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Lapamatoa käytin koko ajan. Oli mulle ihan riittävä. t. MNi 7. kesäkuuta 2013 9.52 Kari Tuominen kirjoitti: > > Minkäslaisia antenneja käytitte tv-puolella? > Itsellä oli kerrostalon katolla Datong AD370 jonka piiskat olin vaihtanut > pidempiin ja taitettu inverted v-muotoon. Hyvin pelitti, jo

Re: [DX] Slovenia

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Niin ja tietenkin käytössä oli matkatelevision teleskooppi, joka kohtuudella tarjosi UHF-asemia Turun tienoilla Ruotsista ja Neuvostoliiton puolelta Helsingissä tropoilla. Tietysti parempi antenni UHF- alueilla olisi ollut mannaa, mutta kyllä tuollakin näki. t. MNi 7. kesäkuuta 2013 10.28 Reijo

Re: [DX] Slovenia

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Tuo Sepon UHF- antennisysteemi lie suurin, mitä kukaan TVDX- harrastaja on Suomessa käyttänyt, jollei MIA Turusta omannut saman tason antennihirvitystä? =) Ainakin hänenkin kuvat Saksasta yms UHF- alueella DX-Kuuntelijassa olivat kaunista katsottavaa. Ja olihan Suomessa muitakin UHF- katsojia. Muis

Re: [DX] TV-DX kuvia 70-luvulta

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
80-luvun alussa tuota TVDX:ää tuli harrastettua > enemmänkin. Harmi että lähetykset siellä(kin) ovat käyneet harvinaisiksi. > > Tässä kännykameraotos valokuvapinosta: > > http://peditio.net/utility/kuvat6/tvdx.jpg > > Kari > > > 7. kesäkuuta 2013 9.57 Markku Niiranen kirj

Re: [DX] TV-DX kuvia 70-luvulta

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
a TVDX:ää tuli harrastettua >> enemmänkin. Harmi että lähetykset siellä(kin) ovat käyneet harvinaisiksi. >> >> Tässä kännykameraotos valokuvapinosta: >> >> http://peditio.net/utility/**kuvat6/tvdx.jpg<http://peditio.net/utility/kuvat6/tvdx.jpg> >> >> Kari >&g

Re: [DX] TV-DX kuvia 70-luvulta

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
neet harvinaisiksi. >>> >>> Tässä kännykameraotos valokuvapinosta: >>> >>> http://peditio.net/utility/**kuvat6/tvdx.jpg<http://peditio.net/utility/kuvat6/tvdx.jpg> >>> >>> Kari >>> >>> >>> 7. kesäkuuta 2013 9.57 M

Re: [DX] TV-DX kuvia 70-luvulta

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
> Kari > > > 7. kesäkuuta 2013 11.12 Markku Niiranen kirjoitti: > > Muistelen joskus nähneeni nuo laitteet jossain DX-Kuuntelija- lehdessä, >> oliko se 70- luvulla. >> Vieressä oli erittäin hyvätasoinen (ja pieni) venäläinen >> Shiljalis-televisio. >> Olenko

Re: [DX] TV-DX kuvia 70-luvulta

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Niin ja Shiljaliksen kuvaruudulla oli venäläisen aseman testikuva kertoo muistini... =) t. MNi 7. kesäkuuta 2013 11.29 Markku Niiranen kirjoitti: > Ja näkömuistini kertoo, että kuva oli lehden vasemman sivun vasemmassa > laidassa tekstillä, että kuva ei kerro, kenen TVDX_ laitteista on k

Re: [DX] TV-DX kuvia 70-luvulta

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
t; Löysin vielä yhden kuvan jossa tuo Shiljalis on "räkissä" ja sen edessä > omatekoinen huonekaluputkesta hitsattu kameran kolmijalka. Tuo vieressä > oleva Saloran 12" TV näyttää isolta Shiljaliksen 6" verrattuna > > Kari > > > 7. kesäkuuta 2013 11.31 M

Re: [DX] TV-DX kuvia 70-luvulta

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
aliksen 6" verrattuna >> >> Kari >> >> >> 7. kesäkuuta 2013 11.31 Markku Niiranen >> kirjoitti: >> >> Niin ja Shiljaliksen kuvaruudulla oli venäläisen aseman testikuva kertoo >>> muistini... =) >>> >>> t. M

Re: [DX] Shiljalis

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Niin, venäläinen Shiljalis oli kai TVDX_ hommissa VHF- ja UHF- alueilla samaa luokkaa kuin venäläinen Selena B-206/ 212 lyhytaaltoradio (+ Okeanit) lyhyillä ja keskipitkillä. Eli vähällä rahalla kohtuu hyvät kapineet harrasteen iloksi, eikä todellakaan aloittelijatasolla, vaan moni konkarikin sai k

Re: [DX] Slovenia

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Kiitan JKT Utön kuittauksesta! =) Mitenkäs FM- puoli? Minulle kelikartta ei ainakaan ole näyttänyt hyvää, ja radioni suhisee Hailuodossa tyhjyyttään. Kesäkuun alussa (kahtena eka päivänä) vain jokunen tropoyritys, sitten ei mitään. =( Mie nuudun... t, MNi Hailuodosta 7. kesäkuuta 2013 16.02 Juk

Re: [DX] Slovenia

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Sorry, ethän ollut Talvitie JKT vaan JTK... =) 7. kesäkuuta 2013 17.29 Markku Niiranen kirjoitti: > Kiitan JKT Utön kuittauksesta! =) > Mitenkäs FM- puoli? > Minulle kelikartta ei ainakaan ole näyttänyt hyvää, ja radioni suhisee > Hailuodossa tyhjyyttään. > Kesäkuun alussa (kaht

Re: [DX] Pistelaskentasäännöt

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Ei suomalainen DX- kuuntelu kuole mihinkään niin kauan, kun me wanhat jaksamme vielä kuunnella, sinäkin AHE! =) Ottaisin ilolla vastaan tuon systeemin, että myös kuulumiset (nauhalla olevat) otettaisiin samanveroisina mukaan DX- pisteissä palstoilla kuin verifioinnitkin. Oma ongelmani se, että mon

Re: [DX] Piste ja pilkku

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Kaima MJ :) ! Demokratiaan kuuluu, että joko me kaikki (tai osa) edistämme kehitystä, tai kaikki (tai osa) jarrutamme kehitystä. Ja yllättäen (ja tätä ei moni myönnä) kehitys voikin olla todellista takapakkia... Tulkitkoon tuon kuka miten tahtoo. Odotan mielenkiinnolla uutta pistelaskuesitystä. Ei

Re: [DX] Pistelaskentasäännöt

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Ja hyväksyisin edelleen sen hirvistyksen (joka taannoin sai tyrmävastauksen kun sitä viimeksi esitin), että pistelaskentaan mukaan myös aikamerkkiasemat ja kaikki utility-asemat! Tasavertaisina yleisradioasemien ohella! Ja tasavertaisina rankkiin! Minulla on muistikuva, että joissain keskisen Euroo

Re: [DX] UTE- pisteet mukaan laskentaan ja rankkeihin

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Olen samaa mieltä! Jos joku nurisee, sopii katsoa omaa QSL- kansiota. Barbadokselta on aikoinaan tullut SW- vastaus, maasta, jolla ei ole koskaan ollut varsinaista SW- toimintaa. Eikös asema kuulunut utility- aseman kautta? Monilla on SW- vastaus Hong Kongista. Eikös tuokin kuulunut utility- ase

Re: [DX] TV-DX kuvia 70-luvulta

2013-06-07 Thread Markku Niiranen
Tuota TV-Pistepörssiä ei ole muuten aikohin näkynyt lehdessämme. Eihän sinne kai ilmoituksia ole tullut vuosiin, mutta olisihan se mukava, että jälleen muistojen vuoksi näkisi vaikka TOP 20 tai 30, tai koko listan. Eihän se niin pitkä ole, ettei sitä voisi kokonaisuudessaan julkaista. Ja samalla vo

Re: [DX] KOJE päivitetty

2013-06-09 Thread Markku Niiranen
Totta! FM- kelit lojuvat nyt jossain Mallorcan tienoilla (tai se heijastava pilvialue) ES- kelikartan mukaan ja koko kesäkuu on ollut ihan RECTUMISTA! Tuo kauniisti sanottuna, kun muuta kieltä en viitsi yleisesti käyttää. :) Riittänee tuokin... Ja eipä kyllä toukokuunkaan huippukelit oikein tänne

Re: [DX] KOJE päivitetty

2013-06-09 Thread Markku Niiranen
Ceutaakin), Kanarian saaria, Algeriaa, Libyaa, Tunisiaa ja Egyptiä. Eli samoja juttuja kuin parhaimmillaan Suomestakin... t. MNi 9. kesäkuuta 2013 14.55 Markku Niiranen kirjoitti: > Totta! FM- kelit lojuvat nyt jossain Mallorcan tienoilla (tai se > heijastava pilvialue) ES- kelikarta

Re: [DX] Tavoitteet pitävät virkeänä

2013-06-10 Thread Markku Niiranen
Minullakin olisi tammi- helmikuun yllättävältä raportointikaudeltani ekaa kertaa 20 vuoteen vielä 6 raportoitua DX- maata vastaamatta. Jos noista vastaus tulisi, olisi koossa tasan 150. Eli tuoko minun projektini? =) 150? Noin 20v sitten olisi ollut paljon helpompi saada vielä se 160 (ja ylikin) m

Re: [DX] "Ingmar Bergmanin kirous"

2013-06-11 Thread Markku Niiranen
Tuo "kaikkien aikojen toukokuu" ei ihan tänne pohjoiseen yltänyt, vaikka JVA kuuli Kreikan ja Turkin. Mutta eihän viime vuonnakaan kesäkuu alkupuoleltaan ollut kummoinen, vasta lopussa (ainakin täällä). Mutta onhan selvää, että Utössä ketuttaa ja paljon! =) Niin ketutti siinä saaressa monia ja mon

Re: [DX] "Ingmar Bergmanin kirous"

2013-06-11 Thread Markku Niiranen
Ja yksi monista linkeistä edelliseen, eli Utön ketuttava kettusirkku: http://yle.fi/uutiset/suomen_ensimmainen_kettusirkku_lennahti_uton_saarelle/6424758 11. kesäkuuta 2013 11.38 Markku Niiranen kirjoitti: > Tuo "kaikkien aikojen toukokuu" ei ihan tänne pohjoiseen yltänyt, vaikk

Re: [DX] "Ingmar Bergmanin kirous"

2013-06-11 Thread Markku Niiranen
Ai niin KKH! =) jäi mainitsematta. Sinun monimuotoinen (kansainvälinenkin) urasi musiikin ja DX- kuuntelun parissa ammoisilta ajoilta lähtien ansaitsisi kohtuu moniosaisen muistelusarjan Radiomaailmassa. =)) Moni ikäisistäni muistaa lehdet (ja jutut radiossakin kai), joissa olet ollut mukana, ja

Re: [DX] Tavoitteet pitävät virkeänä

2013-06-11 Thread Markku Niiranen
Kiitoksia! Kunhan odottelen aikani, eihän tuosta ole kulunut kuin ripaus yli 3kk kun raportin lähetin. Ja jos tuoltakaan vastaus ei irtoa ei hätää, asemahan kuuluu liki aina. =) Tänään tuli pitkästä aikaa yksi QSL, kuva- aiheena intian sarvikuonoja ja asemana AIR Bengaluru, 7400kHz. Kas kun tuokin

Re: [DX] Tavoitteet pitävät virkeänä

2013-06-11 Thread Markku Niiranen
esti. Kerran oli > lähellä. Tässä minulle tavoitetta, Edelleen. > 73's jhy > > > 11. kesäkuuta 2013 14.29 Markku Niiranen > kirjoitti: > > Eihän minulla keskipitkiltä ole kuin helppoja vastauksia, Rajkot, >> Calcutta, Bhu

Re: [DX] Wanhat TVDX-kuvat nyt skannattu

2013-06-11 Thread Markku Niiranen
Suurkiitos! :)) Tunnistin jopa kaikki... Ei, enhän mie ole kateellinen Espanjasta ja Jordaniasta, enhän minä... Ja sykähdytti nähdä myös Ranska ja Englanti, jotka ilman ns. moninormitelevisiota jäivät juovaluvuiltaan minulta ulottumattomiin. Mutta kiitos! Tuleeko vielä jatkoa? Odottelen... t. MN

Re: [DX] Tavoitteet pitävät virkeänä

2013-06-11 Thread Markku Niiranen
Minun kirjeessäni lukee: Dear Mr. Markku Niiranen I am writing this in reply to your reception report dated 27th October, 1976 on our station operating on 1310 kHz frequency. We are glad to inform you that your observations tally with those in our log book. With good wishes, Yours sincerely

Re: [DX] Tavoitteet pitävät virkeänä

2013-06-11 Thread Markku Niiranen
lta 2007... > 73's Bhujia metsästävä jhy > > -- > Voihan harmi, kun AIR Bhuj on tavallista kuunneltavaa Sotkamon > Lontanniemellä, > elämä ei ole oikeudenmukaista! > > 73 SSS > > > 12. kesäkuuta 2013 7.02 Markku Niiranen kirjoitti: &g

Re: [DX] Tavoitteet pitävät virkeänä

2013-06-12 Thread Markku Niiranen
, jossa oli SSS:n sen ajan > monistustekniikkaan nähden komea kuvitettu juttu intialaisista. Tuota vasta > ilmestynyttä numeroa katselin ihmeissäni Santahaminassa alokasajan vähinä > vapaa-aikoina. > > PS > > > Markku Niiranen kirjoitti 2013-06-12 07:52: > >> Ja mui

Re: [DX] ERT

2013-06-12 Thread Markku Niiranen
Tämän juuri tulleen viestin mukaan säpinää on... GREECE ERA / ERT on June 11, at 2230-2300 UT. The remote Perseus unit on Ham operator SV8RV in Zakynthos Greece and on remote SDR unit at Sicily Italy showed Greek music and discussion still on 5 ERA mediumwave channels, at 2230-2300 UT June 11.

[DX] Kelikartta

2013-06-12 Thread Markku Niiranen
Huoks. =( Kelikartta FM:n osalta kaunis... Kaunis, jos tuota saisi hilattua ainakin 7-8 pykälää itään ja 2-3 pykälää pohjoiseen. Sitten alkaisi kai jo Hailuodossakin kuulua... =) t. MNi ___ DX mailing list DX@hard-cor

Re: [DX] Tavoitteet pitävät virkeänä / SDXL-jäsenlehtien digitointi

2013-06-12 Thread Markku Niiranen
Tuskinpa monistusvahastustuksesta nuoremmat ovat kuulleetkaan... Itse aikoinani, kun Puutarhaopiston lehden päätoimittajana olin, kirjoitin keskellä suuta vahaksille... Kas kun kirjoitusvirheetkin tulivat mukaan ja niitä oli täysin mahdoton hävittää... t. MNI 12. kesäkuuta 2013 15.37 Pentti Sten

Re: [DX] Tavoitteet pitävät virkeänä / SD XL-jäsenlehtien digitointi

2013-06-12 Thread Markku Niiranen
Mulla on lehdet vuodelta 1972 alkaen. Kaikki ei kai priimoja todellakaan, ovat kestäneet jo niin monta muuttoa ja varastointia. MNi 12. kesäkuuta 2013 16.04 ilkka suni kirjoitti: > Mie kanssa voin osallistua, jos apuja tarvitaan. > > En nyt ulkoa muista, mutta minulla ovat aika hyvin tallessa

Re: [DX] Kelikartta

2013-06-12 Thread Markku Niiranen
Ja Utössä kuullaan jo spanskeja alataajuuksilla, Bilbao ilmestyi kartalle. Noh, tämmöttistä. Toivotan porukalle nyt viime hetkiksi hyviä kelejä. Kauanhan odotitte, eikä tämäkään päivä odotuksianne kai täyttänyt? Minulle olisi :)) t. MNi 12. kesäkuuta 2013 15.50 Markku Niiranen kirjoitti

Re: [DX] Kesis

2013-06-13 Thread Markku Niiranen
Oliko tuo viesti SSS:lle vai kenelle? Sanamuodosta tuo vaikuttaa yksitysiviestiltä ja tupsahti minulle. =) t. MNi 13. kesäkuuta 2013 10.16 Risto Vähäkainu kirjoitti: > > Moi, > > Jyrki kertoi puhelimessa kesäkokoussuunnitelmansa olevan ennallaan ja > mainitsi sinunkin olevan tulossa. Minkälaist

Re: [DX] Kelikartta

2013-06-13 Thread Markku Niiranen
tähän saakka. Jos kelejä tulee kummemmin nyt tai myöhemmin, ne tiedot laitan FMDX- puolelle, en tänne. t. MNi 12. kesäkuuta 2013 15.50 Markku Niiranen kirjoitti: > Huoks. =( > > Kelikartta FM:n osalta kaunis... > Kaunis, jos tuota saisi hilattua ainakin 7-8 pykälää itään ja

Re: [DX] [Fwd: request]

2013-06-13 Thread Markku Niiranen
Kyllä, QSL vain matkaan. Tämähän on täysin samaa tasoa kuin kymmeniä vuosiä sitten jo: "Olen kuullut asemanne, lähettäkää QSL, viiri, tarroja, matkailuesitteitä, karttoja, matkamuistoja ja jos rahat suo, hieman muutakin, kuten posliiniesineitä (pieniä), postimerkkejä, kolikoita etc. Jos tuosta ei o

Re: [DX] [Fwd: request]

2013-06-13 Thread Markku Niiranen
Ja tuossahan piruuttaan voisi olla jotain hauskaakin... Kirjoittaa kaverille QSL olemattomalta asemalta olemattomalta taajuudelta, ja laittaa verifiointiin aivan uskomattomia ohjelmien nimiä, joita "raportoija" kenties olisi voinut kuulla... Ja nuo suomeksi. Hän sitten voi kääntää ne aikanaan venä

Re: [DX] Kesis

2013-06-13 Thread Markku Niiranen
Eli tämäkin viesti tänne. Jos joskus kesäkokouksiin tulisin en sopisi SSS:n seuraksi. Kas kun kuorsaan, juopottelen, enkä muutenkaan kai osaa olla ns. sivistynyt (kun maisterin, tohtorin, DI:n ym tutkintoja/arvoja ei ole, hortonomi vaan, tosin sen laskenkin korkealle), vaikka henkisiä harrastuksia

[DX] Suzi Quatro ja Radio Juventud, Palma de Mallorca

2013-06-13 Thread Markku Niiranen
Moiks! Mitähän yhteyttä näillä on? Onpa kuitenkin minun elämässäni joskus ollut. =) Ja elämyksien myötä paljonkin, eli kerronpa. Vuonna 1975 asustelin Helsingissä, ja työpaikkanani oli Tilastokeskus. Vain kauppakoulun käyneenä merkanttina osallistuin tilastoapulaisena kuntien kalleustutkimukseen

[DX] OK?

2013-06-13 Thread Markku Niiranen
Too much wine too much song? Näinkö jälleen minulle. Oluttahan mie taas, kuten aina... Ja uskotteko, että klassinen musiikki (ja soul/ reggae) kuuluu nykyisin ohjelmistooni jos jotain kuuntelen. Klassinen ollut ykkönen oikeastaan jo hyvin kauan. SILTI JA SILTI! Vanha nuoruuteni ajan musa potkii e

Re: [DX] Onko XEXQ 6045 kHz kuultu Suomessa?

2013-06-13 Thread Markku Niiranen
Oliko tuo se kuulemasi 0,25kW:n meksikaani, joka soitteli Sibeliustakin? Muistan silmissäni joitakin juttuja tuosta silloin lehdessämme. t, MNi 14. kesäkuuta 2013 0.18 ilkka suni kirjoitti: > Tässä kun kesää elämme. Kysyn postituslistalaisilta, onko 6045 XEXQ Radio > Universidad, S.L. Potosí

[DX] Kreikka

2013-06-15 Thread Markku Niiranen
Tämä äskettäin lootaani tullut viesti tullee liki kaikille tai ainakin melkoisen monille? Ainakin varmasti niille, joille HCDX:n viestit tulevat muutenkin kuin suomenkielisen postituslistan kautta. Mutta ei kai se haitanne, jos tämän kreikkalaisen kaverin tiedotteen nykytilanteesta laitan niillekin

Re: [DX] Kreikka

2013-06-15 Thread Markku Niiranen
Ja kreikkalaisilla FM- kuuntelijoilla voisi olla tässä surkuhupaisassa tilanteessa hyvät mahikset. Tosin, Utön raportin mukaan joitakin asemia kuuluu meilläkin näemmä vielä ulallakin. t. MNi 2013/6/15 Markku Niiranen > Tämä äskettäin lootaani tullut viesti tullee liki kaikille tai aina

Re: [DX] Kreikka

2013-06-15 Thread Markku Niiranen
- vuotissynttäreitä. Aiemmin sekoilin, että 15.6 on perjantai, lauantaihan se. Ja lopuksi musiikkia, älkää tapako minua kun kuuntelette tämän. =) Sopii molemmille kissoillenikin, eli http://www.youtube.com/watch?v=9K14R0i8pqk 2013/6/15 Markku Niiranen > Ja kreikkalaisilla FM- kuuntelijoilla voisi o

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-17 Thread Markku Niiranen
Kiitoksia todella, todella paljon Pentti! =)) Puuh, kaikki verifioinnit olen nyt maanosittain katsonut, seuraavaksi sitten viirit! :) Mielenkiinnolla tsekkasin nuo indosi, koska niitä sinulla tunnetusti on paljon. Niiden QSL:t tosin sattuneista syistä hyvin samankaltaisia. :) Minulla on vain sei

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-17 Thread Markku Niiranen
Tässä Pentin QSL-luettelossa jo maina joitakin kauniita helmiä, kuten Afrikasta Katanga. Eipä taida muistaakseni Katangan ja Biafran verifiointeja olla monilla. Tietenkin Barbados, St. Maarten... jne. Ja asemat oma lukunsa, joita on vanhoilla 50- 60- luvun (ja muiltakin vuosikymmeniltä, puhun nyt w

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-17 Thread Markku Niiranen
Kun katsoin listaasi PS, puuttuuko sinulta todella Hong Kong? Tuohan kai (jos harvinaisia MW- asemia ei pitkillä langoilla Lapin olosuhteissa onnistunut saamaan) kuului kaiketi 75 metrillä silloisten purjehduskisojen aikaan (kuten Barbados verifiointisi mukaan "konikisojen" aikaan.). Tuota en ed

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-17 Thread Markku Niiranen
n Tunisia ja Mauretania. Burundiin ja Burkina Fasoon meni > peukalonhangallinen kirjeitä. No reply. Uganda vastasi kai viidenteen tai > seitsemänteen yritykseen. Oli se silloin vääntämistä, enemmän olisi > kuitenkin pitänyt yrittää. Nyt on turha jälkikäteen itkeä :-) > > JSA

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-17 Thread Markku Niiranen
Mutta kyllä tässä Pentin kokoelmassa on lukuisia sellaisia lappusia, joita ei kaikilla äijillä taatusti ole! =) Kirjoitin "äijillä," koska aktiiveja naisjäseniä on liitossamme kautta aikain ollut todella vähän. Kyllähän tätäkin sukupuolta jäseninä on esiintynyt (kuten ammoin Riitta- sisareni), mut

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-18 Thread Markku Niiranen
ema lyhytaalloilla. Se oli > helppo maapiste. > > Reijo Alapiha > > Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [dx-boun...@hard-core-dx.com] > käyttäjän Markku Niiranen [moukeri.niira...@gmail.com] > puolesta > Lähetetty: 17. kesäkuuta

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-19 Thread Markku Niiranen
koille resursseille on tärkeämpääkin käyttöä. > > PS > > > - Original Message - From: "Markku Niiranen" < > moukeri.niira...@gmail.com> > To: "Suomalaisten DX-lista" > Sent: Monday, June 17, 2013 4:25 PM > Subject: Re: [DX] Taas yksi virtuaaline

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-19 Thread Markku Niiranen
sta siirtomaa-ajasta ja sen > oikeutuksesta mitä mieltä tahansa, niin vielä 1960-luvun alussa ainakin > lähetinkalusto pidettiin kunnossa ja QSLiäkin postitettiin silloin tällöin. > Nykyisin niukoille resursseille on tärkeämpääkin käyttöä. > > PS > > > - Original Message

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-19 Thread Markku Niiranen
Nimesinpä aseman ja DX- maan uudelleen! =) Gong Kong olisikin ollut kiva... 19. kesäkuuta 2013 10.33 Markku Niiranen kirjoitti: > Jee, kovin on nostaginen tuokin Radio Gong Kongin kortti. :) > Kävin vilkaisemassa. > Ajoin tuo kortti esiintyi DX- kuuntelijassa, mullapa sitä ei ole... &

Re: [DX] Taas yksi virtuaalinen QSL-kokoelma

2013-06-19 Thread Markku Niiranen
n QSL-kokoelma > > Olihan Hong Kongissa BBC releasema lyhytaalloilla. Se oli > helppo maapiste. > > Reijo Alapiha > > Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [dx-boun...@hard-core-dx.com] > kä > yttäjän Markku Niiranen [mouk

Re: [DX] Pistelaskenta tulee säilyttää yksilölajina

2013-06-19 Thread Markku Niiranen
Katselin myös tänään saapunutta Radiomaailma- lehteä. Omia juttujani pistesäännöistä olen kirjoittanut ammoin ehkä liikaakin, joten nyt mietin, katson, katsastelen ja ajattelen..., ja yritän miettiä toiseltakin kannalta. Vaikka joskus k---ii. =) Muuten ja toisaalta ei minun nähdäkseni DX- kuuntelu

Re: [DX] Antennikysymys (FM)

2013-06-23 Thread Markku Niiranen
Eiköhän tällä Jarin ohjeiden mukaisella 12- elementtisellä alkaisi jo kuulua... =) http://lipas.uwasa.fi/~jpe/ula/12el.html t. MNi 23. kesäkuuta 2013 9.26 ilkka suni kirjoitti: > Kiitokset myös Jarille (JLN) kommenteista ja vinkeistä. 8-elementtisestä > puhuin, mutta 7-elementtisiähän nuo ya

Re: [DX] Antennikysymys (FM)

2013-06-23 Thread Markku Niiranen
Eiköhän kaikki ole sallittua. Ja mie olen aukonut täällä päätäni jo tarpettoman paljon ja osin kitkuisesti, eli täytynee pitää pienempää suuta. =( Tosin FM- puolella sama kirjoituvimmani näyttää jatkuvan... Olisi syytä jo raihnaisen ukon ottaa rauhallisemmin, mutta olen mikä olen. Onneksi kävelem

Re: [DX] Antennikysymys (FM)

2013-06-23 Thread Markku Niiranen
Kah, julkiseksi näköjään meni! =) Tämän gmailin suhteen minulla on ongelmia, tämä kirjaa saman otsikon alle kaikki julkiset ja yksityiset viestit, joten joskus on todella vaikeaa päätellä, onko viesti yksityinen vai ei. PP- inet oli toisenlainen, vaikka otsikko sama se ilmaisi kaikki viestit erilli

Re: [DX] Antennikysymys (FM)

2013-06-23 Thread Markku Niiranen
Juhannusaattoillan > brittitöhäyksen nääs privaatisti ennustin miltei minuutilleen. Joo-o, ja > sellaisia mun juttuni saati tarinani. > > > 73, IS > > > > > At 12:06 23.6.2013, Markku Niiranen wrote: > > Kah, julkiseksi näköjään meni! =) > Tämän gmailin suhte

Re: [DX] Antennikysymys (FM)

2013-06-23 Thread Markku Niiranen
tevöitynyt vastaanottamaan tutkintoja, eli en todellakaan selviäisi kunniallla jollei kaikki ole oikein. =) t. MNi 23. kesäkuuta 2013 11.47 Markku Niiranen kirjoitti: > Eiköhän kaikki ole sallittua. > Ja mie olen aukonut täällä päätäni jo tarpettoman paljon ja osin > kitkuisesti, eli täytynee pi

Re: [DX] Antennikysymys (FM)

2013-06-23 Thread Markku Niiranen
laskeudun Kirkkosalmen lintutornin portaita. Joskus (ja monesti) olen miettinyt, että tuonnehan voisi tehdä Sangeanin kera FM- kuuntelureissun. On kuitenkin paljon korkeammalla kuin oma asuntoni... t. MNi 23. kesäkuuta 2013 13.24 Markku Niiranen kirjoitti: > Koska tämä viesti julkiseksi m

Re: [DX] Antennikysymys (FM)

2013-06-23 Thread Markku Niiranen
iin tulee kaikenlaisia asetuksia. > > > Reijo Alapiha > > Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [dx-boun...@hard-core-dx.com] > käyttäjän Markku Niiranen [moukeri.niira...@gmail.com] > puolesta > Lähetetty: 23. kesäkuuta 2013 12:06 >

Re: [DX] Uutuuksia

2013-06-30 Thread Markku Niiranen
Kapinehan näyttää (jos torni vielä olisi) hyökkäysvaunulta teloineen... 30. kesäkuuta 2013 22.38 Ilpo J Leppänen kirjoitti: > Hätäisellä katselulla näyttikö siltä, että on taas ihan vanhanajan > filtterivalinnat eli modaamatta sopimattomat kaistalevydet. Voi olla tietty > vapaampimuotoinen sof

Re: [DX] Uutuuksia

2013-07-01 Thread Markku Niiranen
Noh, Selenankin taisi aikoinaan saada 1/10 osaan siihen hintaan kuin Grundig Satellitin. Ja saipa siten pöydälleen silti paremman MW- vastaanottimen. Ei kai hinta ole suoraan verrannollinen laatuun. Ei kai? t. MNi 1. heinäkuuta 2013 13.09 Ilpo J Leppänen kirjoitti: > Minulla lopahti jo vuosia

Re: [DX] Uutuuksia

2013-07-01 Thread Markku Niiranen
Enhän mie liioittele, muistan DX- Kuuntelijan testit. Selena oli tuolloin 70- luvulla testattu (SSS), eikä sivumaininnat Satellitiin ym olleet mairittelevia keskiaaltojen suhteen. Tuolloin oli Satellitin mallit 2000 ja 2100, molemmat analogisia ja toki nekin todella hyviä. Nuo Satellitin mallit 60

Re: [DX] Uutuuksia

2013-07-01 Thread Markku Niiranen
Heh, mulla vuosi meni väärin. Hankin tuon Grundigin 1981 (oli kesän alku), ja kaseteilla on monen monia ihania italo- äänityksiä tuolta vuodelta ym. Ajalta, jolloin kaupallinen radiotoiminta tuli Italiaan, ja asemien nimiä ei löytynyt kirjoista eikä kansista. Jotain tuli kuitenkin idattua sieltä ja

Re: [DX] Uutuuksia ... ATS909

2013-07-02 Thread Markku Niiranen
an huterasti asetettu liitin toimii samalla tavalla kuin > sitten vastaavasti lyhyillä pohjaa saakka painettu sama liitin/ antenni. > > Markku Niiranen [moukeri.niira...@gmail.com] kirjoitti: > > Enhän mie liioittele, muistan DX- Kuuntelijan testit. > > > > > > N

Re: [DX] Kuva-arvoituskisa?

2013-07-02 Thread Markku Niiranen
Antipa tulla! =) Mie kaipailen entistä National NC-98- liikennevastaanotintani, jonka annoin pois 1982 ilmaiseksi. Siihen oli tehty nauhuriliitäntä ja asennettu sisäinen kaiutin. 9-putkinen jenkkikone (muistaakseni RCA:n valmistama) ja syntymävuodeltani 1956. Tuon aikoinaan ostin 1974. Lie ollut k

Re: [DX] Kuva-arvoituskisa?

2013-07-02 Thread Markku Niiranen
Tosin tuo samainen Natikka oli ollut minulla ilmaisessa käytössä jo reilun vuoden verran, keväästä 1973. t. MNI 2. heinäkuuta 2013 10.52 Markku Niiranen kirjoitti: > Antipa tulla! =) > > Mie kaipailen entistä National NC-98- liikennevastaanotintani, jonka > annoin pois 198

Re: [DX] Kuva-arvoituskisa?

2013-07-02 Thread Markku Niiranen
hyväkuntoisen Luxor Ambassadörin, ja a vot kun sillä keskipitkät soi myös upeasti. Tuo onkin Selenan ohella niitä legendaarisia kapistuksia kotiradioina. t. MNi 2. heinäkuuta 2013 10.59 Markku Niiranen kirjoitti: > Tosin tuo samainen Natikka oli ollut minulla ilmaisessa käytössä jo rei

[DX] National NC-98

2013-07-03 Thread Markku Niiranen
Terve http://www.youtube.com/watch?v=YDvobsUkjiA Anteeksi, kun edelleen naputtelen tästä ankkurinpainosta, joka jo syntymävuodeltani 1956! Mutta moista käytin yli 8 vuotta, ja minusta tuo 9-putkinen kapine oli mahtava! :) Ja kidesuodin ja kaistanleveydet todella toimivat. Ja keskipitkillä upea...

Re: [DX] National NC-98

2013-07-03 Thread Markku Niiranen
Luulen, että se oli samaa luokkaa kuin Triot ja Lafayette HE-30, mutta varsin kelvollinen DX-peli. 3. heinäkuuta 2013 15.35 Ijl kirjoitti: > Tuon NC-98:n suhteen on tietty todettava, että kyseessä on edullisen pään > harrastelijakäyttöön tehty laite - mikä näkyy jo putkienkin vähäisestä > määrä

Re: [DX] National NC-98

2013-07-03 Thread Markku Niiranen
kuuluukin, eli kulki eteenpäin ja perille silläkin päästiin. =) Kesäautot oma lukunsa... ;D 4. heinäkuuta 2013 6.48 Markku Niiranen kirjoitti: > Luulen, että se oli samaa luokkaa kuin Triot ja Lafayette HE-30, mutta > varsin kelvollinen DX-peli. > > > 3. heinäkuuta 2013 15.35

Re: [DX] National NC-98

2013-07-03 Thread Markku Niiranen
Lafayette HE-30 vastaanotinta olen kokeillut, ja kyllä minusta tuo vanha putkikone oli ihan kelvollinen. Olen kokeillut myös Lafayette HA-600- liikennevastanotinta (transistoroitu), ja tuo kieltämättä oli pohjanoteeraus. t. MNi 4. heinäkuuta 2013 8.42 ilkka suni kirjoitti: > No nyt muistin, e

Re: [DX] National NC-98

2013-07-04 Thread Markku Niiranen
harrastukseeni eli linnut, jo olen harrastanut vuodesta 1965. Ostinpa saksalaisen Leica- kaukoputken kera jalustan ja videopään,... =) Sinne meni rahat... ;) t. MNi 4. heinäkuuta 2013 8.51 Markku Niiranen kirjoitti: > Lafayette HE-30 vastaanotinta olen kokeillut, ja kyllä minusta tuo va

Re: [DX] National NC-98

2013-07-04 Thread Markku Niiranen
ään, vaika nettotuloista 1/3 menee joka kuukausi. =) Tämä nyt ei ole lainkaan DX- juttuja (sorry) , mutta viitaus vaan DX- vastaanottimien moninaisuuteen tai sen puutteseen, heh. ;) t. MNi 4. heinäkuuta 2013 10.18 Markku Niiranen kirjoitti: > Toki näiden DX- käyttöön käytettävien aparaattie

Re: [DX] National NC-98

2013-07-04 Thread Markku Niiranen
ESKAn versio Sangeanin vanhemmasta vastaanottimesta (ennen malleja 808, 818 ja 909) 803A voisi olla keskiaalloilla varsin mielenkiintoinen kokeiltava. Kas kun tuo Sangeanin 803A lie se paras kyseisen firman MW- vastaanottimista. Tuosta ESKA:n versiosta kyseistä Sangeanista. Uskokaa tai älkää näköm

Re: [DX] National NC-98

2013-07-04 Thread Markku Niiranen
Totta, asteikot olivat mitä olivat (kuten oli omassa Nationalissani), mutta ekaksi siisti millimetripaperiliuska aluelevitysasteikon alle..., ja kontaktimuovin alle enemmän ekaksi. =) Pääasteikon kohdalle tarkat paikat (asemat, mieluiten time signal..., tai joku muu pysyvä), joista taajuuden mittau

<    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   >