politika.rs
<http://www.politika.rs/scc/clanak/454066/Pogledi/Titove-vrline-i-mane>

Титове врлине и мане

Слободан Стојановић

4-5 minutes

  _____

Своједобно сам у Бриселу имао занимљив разговор с Валеријем Жискар д’Естеном о
Титу. Некадашњи председник Француске водио је комисију Европске уније која се
бавила израдом могућег устава ЕУ. Тада сам пратио ту активност и присуствовао
отвореним састанцима те комисије у библиотеци Солвеј, када сам спонтано упознао
Д’Естена.

Чувши да сам Србин, мало се снебивао да изрази своје дивљење према Титу, који
је једини од свих државника у Европи успео да буде изабран за доживотног
председника а да не буде диктатор. Такође, да Титу дође толико много људи на
сахрану и ода почас – што је Жискар учинио 1980. године. Рекао је помало
двосмислено: Ми у Француској и у САД највише што можемо је да освојимо два
мандата, а маршалу Титу је то успело седам пута. Учтиво сам се извинио Д’Естену
и напоменуо да греши и да Тито није био доживотни председник СФРЈ. Испричао сам
му анегдоту како је то била прва идеја кад су тадашњи правници обликовали
одговарајући члан, али да је она еволуирала у формулацију „председник без
ограничења мандата”, јер је неко рекао да може да се протумачи како они
одређују колико ће времешни председник да живи, што би било незгодно, итд.

Та деликатна и за многе бриљантна формулација (уједно опортуна) може се видети
у члану 333. Устава СФРЈ из 1972. године.

Некадашњем председнику Француске ова анегдота се допала и вероватно смо
захваљујући и томе више пута пригодно разговарали.

Занимљиво је поново видети чланове 333. и 334. Устава СФРЈ. Одиста, било је у
том тадашњем идолопоклонству и неке форме демократије. Одредбама се давала
условна могућност да предлог дају републике и покрајине, тада се гласало тајно
и била је потребна већина присутних делегата у скупштини.

Ово на неки начин чињенично оповргава потоње тврдње о узурпацији власти и
диктатури. С историјског становишта и из тадашњих околности може се сматрати да
је реч о специфичном вредносном систему, који се веома разликовао од пређашњег,
као и садашњег. Главна разлика се огледала у односу на схватање и третирање
узрочно-последичне везе предоминантног облика својине (приватна-државна) и
односу према буржоазији (класном непријатељу), пре свега српској (као
хегемонској, а делом тенденциозно и народу као најбројнијем).

Поводом неких написа и коментара у вези с Титом поводом 40 година од његове
смрти, може се дати више индивидуалних објективних опаски попут ове Д’Естенове.

Међу њима су у великој мери објективизиране чињенице да је Тито умео да влада
на разне начине (чак и драстичне) и да своју власт одржи много година.

Имао је и вештину опхођења с људима у широком дијапазону и веште сараднике који
су му у томе помагали. Стваран је утисак да брине о свима и свакоме. Да ће бити
боље свима који не скрећу с његовог пута.

У доба његовог председниковања већина људи је постепено живела све боље, а мањи
део привилеговано, по критеријумима већих или мањих посебних заслуга. Међутим,
одређени привид задовољства, благостања и опште успешности и напретка
оствариван је вештим обезбеђивањем релативно повољних иностраних кредита,
односно иностраном акумулацијом.

При објективном оцењивању рада, дела и приватног живота Јосипа Броза Тита, као
и за сваког човека и државника, ваља разликовати одређене периоде и фазе успеха
и грешака, поготову далекосежнијих. За Тита ваља посебно раздвојити оне периоде
када се у његово име, али без његовог стварног и суштинског уплива, одлучивало.
По тезама упућенијих, већ од краја шездесетих година (Тито је имао око 70
година) у Титово име одлучивало се за разне туђе рачуне. Притом су посебно
занимљива огрешења о српске интересе, као и одређена политичка аутоцензура и
конформизам.

За млађе генерације које нису биле свесни савременици Тита, битно је да се зна
да је Тито, као и сви државници и људи, имао врлине и мане. Да су врлине за
већину људи који су тада живели надмашивале мане. Зато нема потребе да се Тито
накнадно велича и проглашава за свеца, а још мање да се омаловажава.

Магистар економских и друштвених наука

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и
уређивачку политику листa

View article...
<http://www.politika.rs/scc/clanak/454066/Pogledi/Titove-vrline-i-mane>

Enclosures:

<http://www.politika.rs/thumbs/upload/Article/Image/2020_05/160z120_titofdp.jpg>
 160z120_titofdp.jpg (6 KB)

--
Srpska Elektronska Informativna Mreža - SIEM
---